Pokonując zabezpieczenia, oszuści uzyskują dostęp do aplikacji Messenger, a następnie za jej pośrednictwem wysyłają do znajomych danej osoby wiadomości z prośbą o wygenerowanie i podanie im kodu BLIK. Najczęściej tłumaczą to pilną potrzebą zrealizowania przelewu bądź uiszczenia jakiejś opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie.
REKLAMA
- Tego typu wiadomości to próba oszustwa!- przestrzegapodkom. Joanna Tarkowska, rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Świeciu. - Absolutnie nie należy przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze, jest nam znana i bliska. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość, chce nas oszukać i okraść.
Warto wiedzieć, że w przypadku przekazania kodu BLIK, jeśli w ustawieniach aplikacji bankowej nie zostało zaznaczone, że operacja wymaga zatwierdzenia przez właściciela konta, osoba, która go otrzyma może praktycznie z każdego bankomatu wypłacić pieniądze bez użycia karty. Wystarczy smarfon.
- Oszuści działają na terenie całego kraju licząc na szybki zysk. Niestety, również na terenie powiatu świeckiego policja odnotowała jeden przypadek tego typu oszustwa – przyznaje Joanna Tarkowska.
Naciągaczka wykorzystała łatwowierność 32-letniej mieszkanki gminy Nowe. Policja nie podaje, na jaką kwotę ją oszukała.
REKLAMA
Policja radzi, jak nie paść ofiarą oszustów
- Weryfikujmy tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę.
- Bezwzględnie dbajmy o bezpieczeństwo swoich danych oraz haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy e-maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach korzystania z Internetu.
- Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
- Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
- Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
a.pudrzynski@extraswiecie.pl
REKLAMA