W marcu 2026 roku na sesji Rady Miejskiej w Świeciu będziemy rozmawiać z przedstawicielami spółek kolejowych na temat kolei w gminie Świecie m.in. o remoncie dworca i stacji kolejowej w Terespolu Pomorskim i zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych na stacji Terespol Pomorski - czytamy na profilu radnego Sebastiana Glazińskiego, który przygotował nawet "optymistyczną wizualizację" dworca.
Dzisiaj Rada Miejska w Świeciu przegłosowała wniosek Klubu Radnych Nasze Świecie Razem o poprawkę w planie pracy Rady Miejskiej na 2026 rok i wprowadzenie tych tematów pod obrady - informuje na swoim profilu radny Dariusz Woźniak.
Niestety, na razie wizualizację radnego Glazińskiego trzeba traktować jako obrazek z gatunku science fiction, bo w sprawie nie ma przełomu. Czy zaproszenie do Świecia przedstawicieli PKP S.A. i PKP PLK S.A. oraz Ministerstwa Infrastruktury coś zmieni? Przekonamy się po efektach marcowego spotkania.
Przypomnijmy, że pod koniec września radni gminy Świecie wystosowali apel, w którym zwracali uwagę na pilną potrzebę modernizacji stacji kolejowej w Terespolu Pomorskim.
Wskazano na postępującą degradację: perony są zniszczone, nie ma wiat chroniących podróżnych przed warunkami atmosferycznymi, brakuje odpowiedniego oświetlenia i elektronicznych tablic informacyjnych. Do tego dochodzi zniszczony parking przed stacją i obskurne przejście podziemne. Radni apelują o remont infrastruktury kolejowej, jak i samego budynku dworca.
Kolejna istotna kwestia wskazana w uchwale to zatrzymywanie się pociągów dalekobieżnych na stacji w Terespolu (obecnie mają postój dopiero w Laskowicach).
Apel wysłano do PKP S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe, premiera, ministerstw, parlamentarzystów z naszego województwa, wojewody i do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Niedawno na apel odpowiedziała jedna ze spółek - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., która poinformowała, że pracuje nad dokumentacją dotyczącą modernizacji stacji.
Rzecz w tym, że spółka w tym samym piśmie zaznacza, że inwestycja jest na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.). Ponadto jej realizacja jest uzależniona od zapewnienia środków finansowych na ten cel. To więc bardzo odległa, by nie powiedzieć, mało realna, perspektywa.
