Raport ESG spółki BART prezentuje dane, cele i działania w obszarach środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym.
Firma z Sulnowa od lat inwestuje w rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym. W 2024 r. prawie 93 proc. włókien wykorzystywanych w produkcji tektury falistej pochodziło z recyklingu, a niemal 100 proc. odpadów (12 836 ton) trafiło do recyklingu lub odzysku.
- Zrównoważony rozwój nie jest dla nas projektem, lecz realnym sposobem działania. Publikując raport ESG, mimo że nie mamy takiego obowiązku, pokazujemy, że transparentność i jakość są filarami naszego biznesu. Chcemy być blisko klientów i partnerów, dzieląc się wiedzą i dobrymi praktykami – mówi Bartosz Mierzwiak, członek zarządu spółki BART.
W 2024 r. BART obliczył ślad węglowy i zakończył audyt energetyczny, tworząc fundament do dalszych działań dekarbonizacyjnych (proces ograniczania lub eliminowania emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych, głównie poprzez odchodzenie od paliw kopalnych).
Wdrożone działania przyniosły wymierne efekty – m.in. modernizacja kotła gazowego pozwoliła zaoszczędzić 70 proc. energii cieplnej.
Na lata 2025–2027 zaplanowano milionowe inwestycje w dekarbonizację. Wśród nich znalazły się m.in. montaż instalacji fotowoltaicznej, budowa instalacji kogeneracyjnej, która zmniejszy zużycie energii z sieci nawet o 60 proc. oraz modernizacja oświetlenia i procesów grzewczych.
BART podkreśla, że jest stabilnym i odpowiedzialnym pracodawcą - wszyscy z 348 pracowników jest zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Spośród nich 147 pracuje w firmie ponad 10 lat. W 2024 r. odbyło się w sumie 7749 godzin szkoleń, a na rozwój kompetencji pracowników firma przeznaczyła średnio 2857 zł na osobę. W ramach programu rozwojowego „Biała Koszula” zrealizowano 59 awansów wewnętrznych.
BART angażuje się też w życie regionu, wspierając lokalne inicjatywy społeczne i kulturalne. W 2024 r. firma zapłaciła 2,48 mln zł podatku od nieruchomości w gminie Świecie i była strategicznym sponsorem jubileuszowego 40. Festiwalu Orkiestr Dętych.
Programy edukacyjne, takie jak „BART na START”, pozwalają młodym ludziom rozpocząć karierę zawodową – część uczestników stażu zasiliła stały zespół firmy.
- BART to firma z polskimi korzeniami, która od ponad 30 lat rozwija się w oparciu o lokalne wartości i globalne ambicje. Dziś ESG to nie tylko element naszej strategii, ale także sposób budowania odporności wobec zmian regulacyjnych, klimatycznych i społecznych – podkreśla Grzegorz Hofman, prezes zarządu BART.
Firma zapowiada do 2026 r. inwestycje o wartości 90 mln zł, które mają znacząco zwiększyć jej konkurencyjność.
BART to rodzinna firma z polskim kapitałem, specjalizująca się w produkcji tektury falistej i opakowań. Działa na rynku od 1992 r. Jest obecna na 14 rynkach – m.in. w Szwecji, Danii, Niemczech, Finlandii i Holandii. W ciągu 33 lat działalności BART wyprodukował 3 miliardy m kw. tektury falistej. Taką skalę biznesu umożliwia rozbudowana infrastruktura i nowoczesny park maszynowy: 72 tys. m kw. powierzchni produkcyjnej i magazynowej oraz 18 zaawansowanych linii produkcyjnych.