- Bezpłatne porady, diagnozy, terapie, psychoterapie i warsztaty dla uczniów i rodziców prowadzone przez specjalistów w naszej poradni nie są nowością - podkreśla Hanna Jurek, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu. - Obecnie wychodzimy naprzeciw sytuacji, jaką jest powrotu do uczniów do szkół. Z myślą o pedagogach, którzy będą musieli się zmierzyć z zupełnie nowymi problemami, prezentujemy „Program wsparcia szkół po pandemii”.
W miniony poniedziałek w poradni mieszczącej się przy ul. Klasztornej 2 w Świeciu odbyło się spotkanie pedagogów z całego powiatu świeckiego. Poradnia wyszła z konkretnymi propozycjami prowadzenia przez specjalistów poradni zajęć z uczniami i warsztatów dla rodziców. Zwrócono pedagogom uwagę na problemy zdrowia psychicznego uczniów po długotrwałej izolacji oraz przekazano materiały mające na celu ich reintegrację i wsparcie w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.
Na spotkaniu pedagodzy zasygnalizowali konkretne problemy, z którymi już się borykają i wskazali na potrzebę wsparcia ich działań przez specjalistów poradni na terenie szkół. Obecny rok szkolny spowodował zmianę stosunku wielu osób do szkoły, pokazał nowe możliwości nauki oraz współpracy między uczniami, a także w relacji nauczyciel - uczeń. Powrót do stacjonarnego nauczania po zdalnym nauczaniu przynosi nowe wyzwania w środowisku szkolnym.
Z trudną sytuacją powrotu mierzą się nauczyciele odpowiedzialni za realizację podstawy programowej i jednocześnie bezpieczny powrót do pracy i uczniowie, wśród których jest grupa wyrażająca złość i gniew spowodowane tym, że nie mogą uczyć się online, gdyż uważają, że ta forma nauki była dla nich praktyczniejsza, pozwoliła oszczędzić czas, polepszyła ich wyniki w nauce, a z drugiej strony uczniowie, którzy czują, że czas izolacji to dla nich wzrost zaległości szkolnych, duża bezradność, samotność.
Część dzieci mogła liczyć na wsparcie rodziców, inne doświadczały przemocy lub miały utrudniony dostęp do zdalnej nauki. Podczas wystąpienia nauczyciela konsultanta z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy Magdaleny Chylebrant-Karolak pedagodzy usłyszeli o wsparciu w kryzysie, roli rodzica i nauczyciela, zadaniach szkoły i specyfice pomocy psychologiczno – pedagogicznej po pandemii.
Z kolei Magdalena Tomaszewska-Klukowska, psycholog ze świeckiej poradni przedstawiła jakie konsekwencje przyniosła pandemii dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieżyi konkretne przykłady rozpoznawania symptomów depresji, lęków i reagowania na trudne emocje uczniów. Zwróciła nauczycielom uwagę na fakt, że to już nie będzie ta sama szkoła, ta sama klasa z którą żegnał się przed okresem nauki zdalnej. Klasa do której wraca, to zespół zapewne z wieloma problemami adaptacyjnymi, zaległościami w nauce i z zaburzonymi relacjami rówieśniczymi, z którymi będzie się mierzyć.
Obecnie najważniejszym zadaniem nauczyciela staje się reintegracja klasy, stworzenie atmosfery spokoju i bezpieczeństwa i odbudowanie zespołu klasowego. Dopiero kolejnym krokiem jest diagnoza edukacyjna i nadrobienie ewentualnych braków.
- Powrotu do normalności oczekują wszyscy - podkreśla dyrektor poradni Hanna Jurek. - Jesteśmy gotowi na wsparcie działań nauczycieli i wzmocnienie kompetencji wychowawczych rodziców. Do końca roku szkolnego specjaliści poradni przeprowadząw szkołach zajęcia z uczniami nakierowane na wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa uczniów, ich poczucie wartości i poznawanie siebie od nowa.
Dla rodziców psychoterapeuta poradni Agnieszka Napiórkowska-Solarczyk przeprowadzi warsztaty i prelekcje na temat „Kondycji psychofizycznej dzieci i młodzieży po pandemii – Jak zrozumieć i pomóc dziecku”. Zainteresowani rodzice mogą wziąć udział w bezpłatnych zajęciach, które odbędą się 30 czerwca o godz. 16.00 do PPP przy ulicy Klasztornej 2 w Świeciu. Wcześniej nalezy potwierdzić chęć udziału kontaktują się z pracownikami poradni telefonicznie: 607 130 471, mailowo: poradnia@ppp.csw.pl lub osobiście.
- Mamy świadomość, że pandemia zmieniła wszystko, a przed nami trudne zadania - wylicza Hanna Jurek. - Obserwowane w poradni u dzieci zaburzenia lękowe, stany obniżonego nastroju i depresyjne, uzależnienia od świata wirtualnego, doświadczanie przemocy, trudności w relacjach społecznych, apatia, to problemy, z którymi będziemy się mierzyć. Apeluję do rodziców i opiekunów, żeby zrobili wszystko, aby stwarzać sytuacje do jak najczęstszych rzeczywistych spotkań swoich dzieci z rówieśnikami.
a.bartniak@extraswiecie.pl