Co to oznacza dla pasażerów? W zasadzie nie powinni odczuć żadnej różnicy. Obowiązki obu przewoźników są dokładnie takie same. Różnicę odczuje natomiast starostwo, organizator transportu publicznego w powiecie świeckim.
Przetarg na obsługę wszystkich linii w 2022 r. w ramach Powiatowych Przewozów Użyteczności Publicznej wygrał PKS.
- Zaproponowana przez PKS stawka 5 mln 90 tys. zł była o 830 tys. zł niższa od tej złożonej przez firmę Es-Bus - mówi Zbigniew Semrau, kierownik wydziału bezpieczeństwa i transportu publicznego Starostwa Powiatowego w Świeciu.
REKLAMA
Do tej pory część linii, oprócz PKS, obsługiwał również świecki Es-Bus. Teraz PKS został monopolistą.
W stosunku do poprzedniego przetargu kwota zaoferowana przez PKS jest niewiele wyższa, mimo że w ciągu ostatniego roku ceny paliwa wzrosły o około 30 proc. Świadczy to o tym, że PKS bardzo chciał wygrać przetarg, nawet działając na granicy opłacalności.
- Stawka na jednej z tras nie zmieniła się wcale, na drugiej tylko w niewielkim stopniu - przyznaje Zbigniew Semrau.
REKLAMA
Jak argumentuje kierownik, przetarg odbył się w grudniu ubiegłego roku, gdy przewoźnicy wiedzieli, z jakimi obciążeniami finansowymi będą musieli się liczyć w 2022 r.
- Od momentu podpisania umowy obowiązują zasady, na które przystały obie strony. Teraz rolą PKS jest tak zorganizować sobie pracę, aby na tym nie stracić - dodaje.
Powiat uzyskał na transport publiczny 3,9 mln zł dopłaty z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki temu wsparciu autobusy dotrą do miejscowości, gdzie kursy w innych warunkach byłyby nieopłacalne.
a.bartniak@extraswiecie.pl
REKLAMA
Mieszkania na osiedlu Marianki. Sprawdź ofertę Apartado Development [wideo]