Otworzenie własnego biznesu w niewielkiej miejscowości to wymagające zadanie, jednak z dużą szansą powodzenia. Pomimo tego że rynek jest zdecydowanie mniejszy, to jednak niższe koszty prowadzenia działalności oraz mniejsza konkurencja zwiększają szanse na odniesienie sukcesu. O czym pamiętać przed założeniem firmy w małym mieście?
Co wziąć pod uwagę, planując biznes w małym mieście?
Przy planowaniu biznesu w niewielkiej miejscowości trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii. Przede wszystkim – konkurencja. Nie ma sensu otwieranie punktu sprzedażowego lub usługowego, jeśli na rynku istnieje już kilka o podobnym profilu działalności.
Osoby, które chcą sprawdzić, jakie przedsiębiorstwa funkcjonują w okolicy, mogą skorzystać z wyszukiwarki REGON, gdzie znajdą najważniejsze informacje. Wystarczy, że na stronie internetowej wpiszą numer REGON danej firmy, by móc dokonać dokładnej analizy w oparciu o dostępne na jej temat dane.
Informacja, którą również warto wziąć pod uwagę przy otwieraniu biznesu na niewielkim rynku to liczba potencjalnych klientów. Nie bez znaczenia są również własne możliwości – takie choćby jak zaplecze finansowe, bez którego ciężko otworzyć własną firmę, chociaż oczywiście nie jest to niemożliwe.
Biznes w małym mieście - sprawdzone pomysły
Jeśli chodzi o najlepszy pomysł na biznes w małym mieście, to warto zastanowić się, czego brakuje na lokalnym rynku i co ma szansę cieszyć się dużym powodzeniem wśród klientów.
Ostatnimi czasy bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się firmy mobilne, które dojeżdżają do klienta i świadczą usługi u niego w domu. Mobilni fryzjerzy, groomerzy, kosmetyczki, masażyści – te biznesy mają ogromną szansę na powodzenie, nawet w stosunkowo niewielkich miejscowościach.
Dodatkowym plusem firmy mobilnej jest fakt, że nie trzeba dysponować lokalem w dogodnej lokalizacji, którego wynajem może przecież kosztować majątek.
Czego brakuje w danym mieście?
Specjaliści od biznesu zgodnie twierdzą, że kluczem do odniesienia sukcesu w biznesie w małej miejscowości jest znalezienie niszy rynkowej i wypełnienie jej. Dlatego przed podjęciem decyzji o otwarciu firmy koniecznie trzeba przeprowadzić skuteczny research i dowiedzieć się, jakich towarów bądź usług brakuje na lokalnym rynku. Oczywiście, każda miejscowość charakteryzuje się innymi potrzebami – wystarczy je ustalić przeprowadzając dokładne badania rynkowe.
Trzeba mieć świadomość tego, że samo otworzenie biznesu nie daje gwarancji powodzenia. Sytuacja gospodarcza jest dość skomplikowana i nic nie wskazuje na to, bo wkrótce miało się to zmienić.
Wystarczy zapoznać się z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, by dowiedzieć się, że o ile w 2021 roku upadłość w Polsce ogłosiły 376 firm, o tyle w całym 2022 roku było ich już 528. Już w pierwszej połowie 2022 roku zamkniętych zostało ponad 104 000 firm – oznacza to, że każdego miesiąca zamyka się przeciętnie 17 000 przedsiębiorstw. Zdecydowana większość z nich odnosi porażkę w pierwszym roku działalności.
Komentarze (0)