Biznes oparty jest na różnego rodzaju trendach rynkowych, które mogą zmieniać się z tygodnia na tydzień. Dotyczy to zarówno dużych korporacji, jak i małych przedsiębiorstw, w każdej branży. Czy wiesz, że możesz nie tylko wbijać się w istniejące już trendy, ale też poszukiwać takich, które nadejdą w przyszłości? To zjawisko trendwatchingu.
Niektórzy kreują trendy, inni potrafią je przewidywać. Określona moda dotycząca zapotrzebowania artykułów czy usług niekoniecznie musi mieć źródło w Polsce. Zdarza się, że dany trend przychodzi spoza granic kraju, nawet z odległych zakątków świata.
Co to jest trendwatching?
Przewidywaniem tego, co może być trendem w przyszłości zajmuje się zjawisko zwane trendwatchingiem. To działanie polegające na obserwacji światowych zdarzeń w branży, zmieniającego się rynku i potrzeb klientów, w celu znalezienia tego, co może być wartościowe w przyszłości.
Trendwatching jest niezwykle istotnym zjawiskiem. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca jest w stanie szybko dopasować się do zmieniającej rzeczywistości pod kątem np. charakteru działalności. W niektórych przypadkach może też samemu narzucić potrzebę danego trendu, „narzucając” go środkami reklamowymi. Użytkownicy nieświadomie będą przekonani, że sami są kreatorami danego trendu, a co za tym idzie – skorzystają z opcji przedsiębiorcy, który „na tacy” daje im gotowe produkty czy usługi dopasowane do potrzeb danej mody.
Czytaj także: Życie trendów. Czym jest trendwatching?
W jaki sposób wykrywać trendy?
Analiza trendów odbywa się w oparciu o wiele źródeł i danych analitycznych. Specjaliści kompleksowo sprawdzają raporty branżowe, realizują i analizują badania rynkowe, kontrolują działania konkurencji na różnych płaszczyznach, badają media społecznościowe, wyniki wyszukiwania, wpisy influencerów i wiele innych danych. Obszar analizy nie zawęża się wyłącznie do Polski, ale dotyczy praktycznie całego świata.
Trendwatching wykonany przez ekspertów może być skuteczny w wielu branżach. Sprawdzi się w przypadku działania w sektorze mody i urody, stylu i designu, technologii, innowacji, biznesu i inwestycji oraz kulturze.
Dlaczego wykrywanie trendów może pozytywnie wpłynąć na Twój biznes?
Dzięki wykrywaniu trendów, możesz poznać aktualne zapotrzebowanie swoich odbiorców. Jesteś w stanie skutecznie dopasować zakres swoich usług i produkcji do aktualnej sytuacji i mody panującej na rynku. Możesz nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też pokażesz się jako idący z duchem czasu przedsiębiorca. To wpłynie pozytywnie na budowanie świadomości marki u odbiorców.
Wychodząc naprzeciw trendom, jesteś w stanie też wyprzedzić swoich konkurentów, kreując kierunek rozwoju branży. Analiza rynkowa połączona z przewidywaniem dotyczącym zapotrzebowania sprawi, że możesz zyskać bardzo dużo wizerunkowo i finansowo. Z tego względu warto wykrywać trendy i powszechnie stosować trendwatching, praktycznie w każdej branży.

Komentarze (0)