Wino to jeden z lubianych alkoholi, który cieszy się uznaniem zarówno wśród kobiet, jak i wśród mężczyzn. Kupując taki trunek, warto zwrócić uwagę na jego opakowanie, a konkretniej na etykietę znajdującą się na butelce. Stanowi ona nośnik wielu ważnych informacji na temat produktu. Czego można się z niej dowiedzieć?
Jakie funkcje pełnią etykiety na wino?
Wino często uważa się za elegancki trunek. Duży wpływ na to ma jego opakowanie, w tym umieszczone na nim etykiety. Pełnią one ważną funkcję marketingową. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi konsumentów i zachęcenie ich do zakupu. Są one kierowane do konkretnych grup odbiorców.
Przykładowo cięższe wina z wyższej półki cenowej często opatrzone są ciemnymi etykietami ze złotymi elementami, co przywodzi na myśl luksus i elegancję. Z kolei lżejsze trunki, kojarzące się z latem, mogą mieć opakowania utrzymane w bardziej żywej kolorystyce.
Funkcja marketingowa etykiet na wino to jednak nie wszystko. Nalepki muszą nie tylko przyciągnąć konsumentów, lecz także poinformować ich, z jakim konkretnie produktem mają oni do czynienia. Co więcej, ta druga kwestia jest uregulowana prawnie.
Firmy przygotowujące etykiety na wino do druku (https://unilogo-drukarnia.pl/etykiety-samoprzylepne-na-butelki-na-wino-na-co-zwrocic-uwage-przy-wydruku-wedlug-winnicy-kedrow) muszą więc kompleksowo podejść do ich zaprojektowania. Z jednej strony nalepki powinny być estetyczne i atrakcyjne, z drugiej – przekazywać w sposób jasny i czytelny wszystkie potrzebne informacje.
Informacje, które można znaleźć na etykiecie wina
Prawo jasno wyznacza, jakie dane powinny znaleźć się na etykiecie wina – regulują to zarówno polskie przepisy, jak i rozporządzenia wydane przez Unię Europejską. Konsumenci mają dowiedzieć się z nalepek:
- jak nazywa się kategoria danego wina (nie trzeba o tym informować w przypadku trunków, które wyróżniają się chronioną nazwą pochodzenia lub oznaczenia geograficznego),
- ile alkoholu znajduje się w sprzedawanym produkcie (producenci muszą podać jego zawartość w procentach),
- jaką pojemność (netto) ma butelka trunku (należy podać ją w odpowiedniej jednostce – mogą to być mililitry, centylitry albo litry),
- gdzie zostało wytworzone wino (nazwa państwa/regionu),
- jaki jest numer odnoszący się do partii produkcji,
- jaki jest numer pozwalający na identyfikację konkretnej partii alkoholu,
- jak nazywa się podmiot, który odpowiada za butelkowanie danego wina (należy podać nazwę oraz adres takiej firmy),
- jak nazywa się firma importująca wino (ważna jest jej nazwa i adres; informacje te podaje się w przypadku alkoholu pochodzącego z importu),
- ile cukru znajduje się w trunku (dotyczy to win typu musującego),
- jakie alergeny są obecne w winie (dotyczy to alkoholi, które zawierają potencjalnie alergizujące substancje),
- jaka jest chroniona nazwa pochodzenia albo oznaczenia geograficznego (dotyczy to win, które je mają).
Jak widać, podmioty wytwarzające wino muszą zadbać o przekazanie szeregu ważnych informacji. Z perspektywy konsumentów istotne są także inne dane, dotyczące przede wszystkim: rocznika wina, szczepu winogron, z którego powstało, czy odmiany trunku (czy jest on słodki, półsłodki, wytrawny czy półwytrawny). Choć najczęściej można znaleźć je na etykiecie, warto pamięć, że producenci nie mają obowiązku ich zamieszczania.
Komentarze (0)