Wino to jeden z lubianych alkoholi, który cieszy się uznaniem zarówno wśród kobiet, jak i wśród mężczyzn. Kupując taki trunek, warto zwrócić uwagę na jego opakowanie, a konkretniej na etykietę znajdującą się na butelce. Stanowi ona nośnik wielu ważnych informacji na temat produktu. Czego można się z niej dowiedzieć?
Jakie funkcje pełnią etykiety na wino?
Wino często uważa się za elegancki trunek. Duży wpływ na to ma jego opakowanie, w tym umieszczone na nim etykiety. Pełnią one ważną funkcję marketingową. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi konsumentów i zachęcenie ich do zakupu. Są one kierowane do konkretnych grup odbiorców.
Przykładowo cięższe wina z wyższej półki cenowej często opatrzone są ciemnymi etykietami ze złotymi elementami, co przywodzi na myśl luksus i elegancję. Z kolei lżejsze trunki, kojarzące się z latem, mogą mieć opakowania utrzymane w bardziej żywej kolorystyce.
Funkcja marketingowa etykiet na wino to jednak nie wszystko. Nalepki muszą nie tylko przyciągnąć konsumentów, lecz także poinformować ich, z jakim konkretnie produktem mają oni do czynienia. Co więcej, ta druga kwestia jest uregulowana prawnie.
Firmy przygotowujące etykiety na wino do druku (https://unilogo-drukarnia.pl/etykiety-samoprzylepne-na-butelki-na-wino-na-co-zwrocic-uwage-przy-wydruku-wedlug-winnicy-kedrow) muszą więc kompleksowo podejść do ich zaprojektowania. Z jednej strony nalepki powinny być estetyczne i atrakcyjne, z drugiej – przekazywać w sposób jasny i czytelny wszystkie potrzebne informacje.
Informacje, które można znaleźć na etykiecie wina
Prawo jasno wyznacza, jakie dane powinny znaleźć się na etykiecie wina – regulują to zarówno polskie przepisy, jak i rozporządzenia wydane przez Unię Europejską. Konsumenci mają dowiedzieć się z nalepek:
- jak nazywa się kategoria danego wina (nie trzeba o tym informować w przypadku trunków, które wyróżniają się chronioną nazwą pochodzenia lub oznaczenia geograficznego),
- ile alkoholu znajduje się w sprzedawanym produkcie (producenci muszą podać jego zawartość w procentach),
- jaką pojemność (netto) ma butelka trunku (należy podać ją w odpowiedniej jednostce – mogą to być mililitry, centylitry albo litry),
- gdzie zostało wytworzone wino (nazwa państwa/regionu),
- jaki jest numer odnoszący się do partii produkcji,
- jaki jest numer pozwalający na identyfikację konkretnej partii alkoholu,
- jak nazywa się podmiot, który odpowiada za butelkowanie danego wina (należy podać nazwę oraz adres takiej firmy),
- jak nazywa się firma importująca wino (ważna jest jej nazwa i adres; informacje te podaje się w przypadku alkoholu pochodzącego z importu),
- ile cukru znajduje się w trunku (dotyczy to win typu musującego),
- jakie alergeny są obecne w winie (dotyczy to alkoholi, które zawierają potencjalnie alergizujące substancje),
- jaka jest chroniona nazwa pochodzenia albo oznaczenia geograficznego (dotyczy to win, które je mają).
Jak widać, podmioty wytwarzające wino muszą zadbać o przekazanie szeregu ważnych informacji. Z perspektywy konsumentów istotne są także inne dane, dotyczące przede wszystkim: rocznika wina, szczepu winogron, z którego powstało, czy odmiany trunku (czy jest on słodki, półsłodki, wytrawny czy półwytrawny). Choć najczęściej można znaleźć je na etykiecie, warto pamięć, że producenci nie mają obowiązku ich zamieszczania.
![](https://extraswiecie.pl/wp-content/uploads/2023/05/logo.png)
Komentarze (0)