Zmiana polityki prywatności

Drogi Użytkowniku,

Chcielibyśmy poinformować, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności. W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.

Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.

Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.

Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności.

Close GDPR info

Extra Świecie

Imieniny obchodzą:

Agata, Ambroży, Marcin
  • zachmurzenie duże
    Dzisiaj:
    -3°C / -5°C
  • bezchmurnie
    Jutro:
    -3°C / -6°C
  • słabe opady śniegu
    Pojutrze:
    -1°C / -5°C

Świadomość i wymagania polskich graczy cały czas wzrastają

materiał partnera
26 października, 19:32

Granie na urządzeniach elektronicznych w ostatnich dekadach bardzo mocno wyewoluowało. Jeszcze na przełomie tysiącleci, granie na komputerze było domeną dzieci. Starsi traktowali zabawę przy grach wideo jako rozrywkę niższego szczebla. Im bardziej ludzie zaczęli przekonywać się do nowych technologii, a dzieci dorosły, wszystko zaczęło się odwracać.

Okazało się, że granie może zapewniać ogromną frajdę, a odpowiednio dobrana produkcja dostarcza wiele godzin bardzo wysokiej jakości zabawy. Przykładem może być casino online, które w jednej bibliotece gier gromadzi nawet do kilku tysięcy gier losowych. Zabawa jest dostępna w trybie demonstracyjnym (za darmo) oraz na pieniądze. Taki ogrom zawartości jest podyktowany wymaganiami graczy, które cały czas rosną. Nie ma się co dziwić – w końcu gry ewoluują w tak szybkim tempie, że użytkownicy mają prawo mieć ogromne wymagania.

Gry w Polsce zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością

Jeszcze kilkanaście lat temu, przeciętny fan gier wideo z Polski, bawił się przede wszystkim przy grach pirackich, przez co Polska uchodziła za swego rodzaju zaścianek. Dzisiaj jednak wszystko już się zmieniło i Polacy z roku na rok wydają coraz więcej pieniędzy na gry, jednocześnie zwiększając swoje wymagania. Czasy, kiedy bawiło się przy nielegalnej i strasznie niedopracowanej wersji gry już dawno minęły.

Dzisiaj od deweloperów oczekuje się, że ich gry będą prezentowały najwyższą jakość, ale za to mogą liczyć na bardzo wysoką sprzedaż. Ta sama tendencja pojawia się przy kasynach internetowych. Bawiąc się w jednym z popularniejszych serwisów z grami losowymi – Malina Casino, otrzymuje się dostęp do wszystkich najnowszych produkcji, które charakteryzują się coraz wyższą jakością. Najnowsze maszyny do gier prezentują tak wysoki poziom oprawy graficznej, że śmiało może konkurować z dużymi grami AAA.

W Polsce nie produkuje się wielu gier losowych, a raczej skupia się na ambitnych projektach na komputery i konsole. Kraj nad Wisłą staje się miejscem, gdzie coraz więcej firm zaczyna odnosić światowy sukces. Na szczycie stoją dwa kolosy, na których produkcje czeka cały świat. Nieco niżej można wyróżnić kilka mniejszych firm, które regularnie wydają ponadprzeciętne tytuły. Oto 10 największych firm zajmujących się produkowaniem gier wideo w Polsce:

  1. CD Projekt RED
  2. Techland
  3. 11 Bit Studios
  4. Playway
  5. Ten Square Games
  6. Farm 51
  7. Cherrypick Games
  8. CI Games
  9. VIVID Games
  10. Creativeforge Games.

Wiele osób z pewnością kojarzy CD Projekt RED oraz Techland. Nazwy pozostałych firm prawdopodobnie mówią niewiele, ale ich wartość rynkowa liczy się w setkach milionów, a nawet miliardach złotych.

Od prostych platformówek i tragicznych jakościowo większych gier do światowych hitów

Jeśli ktoś cofnie się o 2 dekady i sprawdzi, co oferowały polskie firmy deweloperskie, okaże się, że praktycznie nie ma się czego chwycić. Tworzono głównie byle jakiej jakości gry, które były sprzedawane w kioskach i kupowane przez dzieci. Gry cieszyły się dużą popularnością pomimo tego, że recenzenci dosłownie je miażdżyli. Z czasem wszystko zaczęło się zmieniać.

Ekspertem w tworzeniu licznych gier niższej jakości było  studio CI Games, które musiało z czasem zmienić swój profil na tworzenie ambitniejszych produkcji, ale już nieodwracalnie spadło w rankingu największych polskich deweloperów. To doskonały przykład na to, jak bardzo zmieniły się oczekiwania i wymagania graczy względem gier wideo.

Bardzo dobry dostęp do gier AAA w przystępnych cenach na platformach typu Steam, Epic Games, Store, PS Store i wielu innych, sprawił, że gracze wolą sięgać po nieco starsze gry o bardzo dobrych recenzjach, zamiast nikomu nieznanych tytułów o niskiej jakości. Dlatego dzisiaj prym wiodą ci producenci, którzy ukierunkowali swój profil działalności na wyłączne tworzenie najwyższej klasy gier. W ten sposób CD Projekt RED oraz Techland – firmy, które wydają średnio jedną produkcję na kilka lat, dzisiaj są prawdziwymi molochami, poważanymi na całym świecie.

Sięgając po tytuły tych firm fani gier wideo wiedzą, że otrzymają kompletny produkt o doskonałej jakości. Oczywiście zdarzają się potknięcia, ale koniec końców, wszystko zostaje naprawione, a gry cieszą się ogromną sprzedażą przez bardzo długi czas.

Wysoka jakość produkcji to ogromne wymagania względem kolejnych tytułów

Sztandarowym przykładem światowego sukcesu jest CD Projekt RED, o którym ostatnio jest bardzo głośno za sprawą kontrowersyjnej premiery gry Cyberpunk 2077. Niezwykle ambitny projekt okazał się z jednej strony dużym sukcesem, a z drugiej porażką wizerunkową. Stworzono genialną produkcję, która zbiera bardzo wysokie recenzje ekspertów, ale była tak niedopracowana na starszych konsolach, że gracze nie pozostawili suchej nitki na producencie Wiedźmina.

To doskonały przykład na to, że gracze nie przyjmą już wszystkiego, co im się podaje, a ich wymagania odgrywają niezwykle istotną rolę. CD Projekt RED przekonał się o tym na własnej skórze w grudniu 2020 roku. Wszystko jednak zaczyna się stabilizować i firma prawdopodobnie odbuduje swoją markę, ale może to zająć nawet kilka lat. W końcu kilkanaście milionów sprzedanych kopii gry Cyberpunk 2077 w ciągu pierwszego miesiąca od premiery to bardzo dobry wynik. Rozwijają się wszystkie sektory gospodarki – samochody elektryczne stają się standardem, a Polska staje się światowym potentatem gier wideo…