Wszystkie samorządy otrzymają środki. Powiat świecki jest tym powiatem, który dostał najwyższą dotację na przewozy lokalne - powiedział podczas dzisiejszej konferencji poświęconej Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych Michał Sztybel, wojewoda kujawsko-pomorski.
Wysokość dotacji, która w przypadku powiatu świeckiego wynosi ponad 3 mln zł, związana jest z jego wielkością i liczbą gmin uczestniczących w tym programie.
Powiat świecki jest organizatorem przewozów, ale robi to w porozumieniu ze wszystkimi 11 gminami - zaznaczał starosta świecki Paweł Knapik. - Składamy się na tą pozostałą cześć, która jest różnicą między dotacją z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, a wpływami z biletów.
Roczny koszt utrzymania wspomnianych 18 linii w powiecie świeckim wynosi około 7,5 mln zł. Rządowa dotacja pozwala na ich utrzymanie. Bez tych 3 mln zł znaczną część połączeń jako całkowicie nierentownych, trzeba by skreślić.
Zadanie to z punktu widzenia Świecia wydaje się mniej istotne, ale jest bardzo ważne dla tych, którzy muszą dojechać do miasta, do szkoły czy do pracy - wyliczał starosta. - Z komunikacji autobusowej korzystają głównie osoby, które mają wykupione bilety miesięczne. Po załamaniu przewozów publicznych, z którym mieliśmy do czynienia w związku z covidem, nie moglibyśmy ich realizować w tak szerokim zakresie bez dodatkowego wsparcia.
Łączna kwota dofinansowania dla samorządów w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 58,8 mln zł.
Starostwo Powiatowe w Świeciu podpisało pod koniec grudnia umowę z PKS na obsługę powiatowych linii komunikacyjnych. Wykaz linii podajemy poniżej.
1) Linia nr 1 Świecie – Czaple – Pięćmorgi – Lipinki,
2) Linia nr 2 Świecie – Laskowice – Osie – Łążek,
3) Linia nr 3 Świecie – Krąplewice – Gródek – Drzycim,
4) Linia nr 4 Świecie – Michale – Dragacz,
5) Linia nr 5 Świecie – Warlubie – Nowe,
6) Linia nr 6 Świecie – Osie – Miedzno,
7) Linia nr 7 Świecie – Jeżewo – Osie – Łążek,
8) Linia nr 8 Świecie – Laskowice – Lniano,
9) Linia nr 9 Świecie – Czaple – Jeżewo – Dąbrowa,
10) Linia nr 10 Świecie – Drzycim – Lniano – Błądzim,
11) Linia nr 11 Świecie – Poledno – Bukowiec – Świekatowo – Jania Góra,
12) Linia nr 12 Świecie – Budyń – Bukowiec – Świecie,
13) Linia nr 13 Świecie – Poledno – Bukowiec – Świecie,
14) Linia nr 14 Świecie – Gruczno – Parlin – Pruszcz – Serock,
15) Linia nr 15 Świecie – Topolno – Luszkowo – Świecie,
16) Linia nr 16 Świecie – Drozdowo – Lniano – Błądzim,
17) Linia nr 17 Świecie – Biechowo – Gacki – Drzycim,
18) Linia nr 18 Serock – Brzeźno – Topolno – Świecie.
Panowie łatwo jest wydawać publiczną kasę ale czy ktoś z Was podjął trud aby policzyć ile faktycznie osób korzysta z tych autobusów.Są to wielkie stare mocno zużyte autobusy spalające hektolitry ON.Wynajęcie busa pewnie znacznie by obniżyło koszty a i tak jeździłyby puste.Ponadto często kursy dublują się z prywatnym przewoźnikiem, zabierającym pasażerów przed autobusem komunikacji publicznej.Wystarczy tylko właściwie zdiagnozować sytuację a nie słuchać bajek i na tej podstawie podjąć decyzję.
Polecam obejrzeć dzisiejsze Zbliżenia tvp bydgoszcz. Wszystko wyjaśnia starosta świecki.
Żadnej w tym zasługi obecnych władz powiatu. Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym reguluje zasady organizacji i finansowania transportu zbiorowego przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki. Suma pieniędzy z budżetu państwa trafiająca jako dotacja dla danego samorządu zależy od ceny jednego tzw. wozokilometra uzyskanej w przetargu i od wpływów ze sprzedaży biletów. Trasy poszczególnych linii autobusowych w naszym powiecie zostały ustalone w poprzedniej kadencji samorządowej głównie w oparciu o mapę połączeń jakie przez lata wypracował świecki PKS, jak i o zasadę zapewnienia możliwie najlepszego dojazdu młodzieży do szkół ponadpodstawowych w Świeciu. Współpraca powiatu z gminami jest konsekwencją uwzględnienia przez powiat postulatów poszczególnych gmin dotyczących siatki połączeń – wójt chce aby autobus docierał do określonego miejsca w jego gminie, to dana gmina do tego połączenia dokłada finansowo.
Uczciwie trzeba także przyznać, że finansowane przewozów regionalnych z budżetu państwa na taką skalę wprowadził poprzedni rząd PiS-u, a największym orędownikiem powstania tak rozbudowanej siatki połączeń w naszym powiecie była poprzednia starosta Barbara Studzińska i poprzedni skarbnik Dariusz Woźniak.
I to jest rzeczowa odpowiedź, wyczerpująca temat, brawo panie Adamie ,szacun
Tak brawo tylko więcej kontroli autobusów i kierowców pod względem wiadomo jakim…. Pozdrawiam.
Świat się kończy Adam Knapik chwali Studzinską. Z niecierpliwością czekam na słowa uznania pod adresem pani Kempińskiej.
Brawo
A może Miasto pomyśli nad utworzeniem komunikacji miejskiej z prawdziwego zdarzenia, jak w dużych miastach. Ludzie którzy mieszkają w miejscowościach ościennych np. Czaple, Sulnowo Sulnonówko itp. Chętnie by jeździIi autobusem gdyby kursował co chwilę. Można by sprzedać 2 samochód. Jaka korzyść dla ekologi, zatłoczonych parkingów itp.
Tylko dworca w Świeciu brak