Matka naszego Czytelnika, 68-letnia emerytka, dostała od Enei rachunek za prąd na 500 zł.
- Mocno się zdziwiła, bo to ponad trzy razy więcej niż dotychczas – mówi jej syn.
Pan Tomasz próbował interweniować. Kontaktował się z Eneą przez infolinię, argumentował, że musiało dojść do pomyłki w odczycie licznika, bo matka mieszka sama i nie korzystała z urządzeń, które mogłyby spowodować tak duże zużycie energii.
- Myślałem, że po moim zgłoszeniu ktoś się pojawi, sprawdzi stan licznika i mama dostanie poprawiony, niższy rachunek. Nic z tych rzeczy. Mijały kolejne dni i cisza – opowiada.
Pojechał do Enei w Świeciu, ale tam nic nie załatwił.
- Kazali zapłacić, a potem czekać na korektę. Usłyszałem, że lepiej uregulować rachunek, bo mamie odetną prąd – mężczyzna nie ukrywa irytacji.
Ostatecznie 68-latka zapłaciła należność, a korekta polegała na ty, że nadpłata została jej wliczona na poczet kolejnych miesięcy.
- Niby udało się sprawę załatwić, tylko, że te 500 zł to jedna trzecia emerytury mojej mamy. Na szczęście mogę sobie pozwolić, aby pomóc jej finansowo, bo musiałaby wybierać, czy zrezygnować z kupna lekarstw, czy zaoszczędzić na jedzeniu – oburza się Czytelnik.
Od kilku miesięcy batalię z Eneą toczy pan Krzysztof.
- Mam spory dom, ale nie aż taki, żeby płacić za prąd 3 tys. zł. A taki właśnie dostałem rachunek. To dziesięć razy więcej niż normalnie – opowiada. – Wskutek błędnego odczytu licznika Enea każe mi płacić tyle, jakby to był warsztat albo mały zakład produkcyjny, a nie budynek mieszkalny.
Historia pana Krzysztofa jest podobna, jak naszego poprzedniego Czytelnika: kontakt przez infolinię, zero reakcji ze strony Enei, wizyta w biurze w Świeciu i sugestia, żeby zapłacił, a nadpłata zostanie uwzględniona przy kolejnych rachunkach.
- Nie stać mnie, żeby sponsorować takiego giganta, jak Enea. Prowadzę małą firmę i też mógłbym powiedzieć klientowi, kiedy mam gorszy miesiąc: Zapłacić mi teraz za towar dziesięć razy więcej niż jest wart, bo potrzebuję pieniędzy, a następnym razem zapłacisz mniej. Wiadomo, że mi nie zapłaci, ale Enei trzeba zapłacić, bo odetnie prąd i co wtedy? - pyta retorycznie pan Krzysztof. – I większość ludzi płaci.
Nasz Czytelnik postanowił jednak walczyć o swoje. Pisał odwołania i składał kolejne wizyty w biurze w Świeciu. Ostatecznie wskórał tyle, że wstrzymano płatność do czasu wyjaśnienia sprawy.
- Dwa tygodnie temu ponownie spisano u mnie licznik. Po kilku miesiącach! Mam czekać aż zweryfikują stan licznika. Więc cierpliwie czekam – mówi pan Krzysztof.
Zapytaliśmy Eneę czy rzeczywiście czas oczekiwania między zgłoszeniem sprawy przez klientów a reakcją ze strony spółki jest tak długi. Firma nie odniosła się wprost do naszego pytania.
- W przypadku potrzeby klienta dotyczącej zweryfikowania poprawności jego rozliczenia, konsultanci infolinii przyjmują wszystkie zgłoszenia i przekazują je do właściwej jednostki – wyjaśnia Berenika Ratajczak, rzecznik prasowy Grupy Enea.
Zgłoszenie sprawdzenia poprawności odczytów podawanych przez klientów są weryfikowane przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
- Po otrzymaniu takiej informacji, udzielamy odpowiedzi na zgłoszenia klientów. W przypadku, gdy OSD potwierdzi przekazany odczyt, klient otrzymuje korektę rozliczenia – informuje Berenika Ratajczak.
Czytelnicy zastanawiają się jednak, dlaczego trwa to tak długo i naraża ich na niepotrzebne nerwy oraz – często niesłuszne - wydatki.
Bo to państwo w państwie , brak konkurencji. A jakie zyski w ten sposób można wykazać.
Masakra jest z Enea. Mają w Świeciu MONOPOL i sobie rządzą jak chcą. Odsylaja ludzi na infolinię, a osobiście nic nie można załatwić. Po co w takim razie siedzi tam tyle ludzi jak i tak ludzi nie przyjmują. Ktoś powinien zrobić z nimi porządek. Druga sprawa jest taka, że pracownicy Enea proponują wykonanie usług prywatnie w godzinach pracy przy wykorzystaniu urządzeń i narzędzi Enea. Czy ktos to kontroluje??? Człowiek chce podłączyć sie do sieci to musi czekać w nieskończoność, ale jak panowie z Enea proponuja wykonanie uslug na lewo to nie ma problemu z terminem. Zróbcie w końcu porzadek.
Mi ENEA zaniżała dwa ostatnie rachunki w 2022, a w 2023 rachunki po ponad 1000 zł [ wcześniej płaciłam 200-300 zł] Zapewne chodzi o to by przekroczyć limit zużycia i płacić wyższe stawki za prąd. Reklamację od kilku miesięcy bezskuteczne. Brak kontaktu.
ENEA zawyża zużycie aby przekroczyć limit zużycia i płacić za prąd wyższe stawki. Przysłali mi faktury korygujące do dnia reklamacji ale te które zapłaciłam po tym terminie pozostawili bez korekty i tak zapłaciłam więcej niż w 2022, bo ich zdaniem przekroczyłam limit. Gdyby nie zanizyli celowo rachunków w 2022 to teraz płaciłabym normalnie. Na ostatnim rachunku 1200 zł. Wcześniej płaciłam 200-360
Dokładnie miałem taką samą sytuacje jak Pani Ania, dodatkowo jak pisałem do enei to ciagle te same odpowiedzi. Masakra a odsetki sobie doliczali.
a zdaje sobie ktoś sprawę z tego że rząd nasz kochany doprowadził do wzrostu podatku za prąd z 5% na 23%? proszę sobie przeliczyć jaki to jest wzrost i o ile przez to wzrastają rachunki może co niektórym zaczną się zgadzać rachunki
Chcieli pisu to mają w normalnym państwie jest konkurencja a u nas rząd ma monopol na prąd i paliwa i łupi nas ile idzie kasa potrzebna na 800+.
Święta prawda to wszystko woła o pomstę do nieba. Kolejki do biura obsługi , na infolinii brak decyzyjności i kompetencji. Rachunki zawyżane nagminnie Odczyty mylnie spisywane – tendencyjnie !!! Prosimy osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy o reakcję i zajęcie się problemem w sposób profesjonalny a nie uprawianie partyzantki.
***** ***
wydaje mi się że pracownicy punktu enea w Świeciu nie zajmują się ustalaniem cen prądu, podatkami czy ustalaniem prawa, jak już to jej zadaniem jest to prawo wprowadzać w życie i egzekwować przepisy ustalone przez ustawodawcę. Tak samo jest z reklamacjami jest to zapisane w ustawach i rozporządzeniach a nie w dobrej czy złej woli pracownika. Pracownik Enea zobowiązany jest do przestrzegania prawa i procedur istniejących w firmie w której pracuje z pewnością nie tworzy tych procedur a w przypadku ich nieprzestrzegania pewnie musiałby pożegnać się z pracą.
A czy uczciwe jest, że pracownicy zamiast spisywać liczniki to przez rok dają rachunki szacunkowe? Teraz, gdy każdy pilnuje żeby łacić stawki jak w roku ubiegłym to już pierwsze rachunki są przekroczone i trzeba płacić wyższe stawki. Prawda jest taka, że od września zeszłego roku celowo zaniżali rachunku by w tym roku nikt nie łapał się na niższe stawki
Dostałam rachunek na zużycie takie jak przez ostatnie lata miałam przez pół roku a teraz przez dwa miesiące, mimo tego że wcześniej mieszkały 4 osoby a teraz jestem sama
na fakturze zawsze jest informacja czy rachunek wystawiony został z odczytu czy z szacunkowej wartości trzeba tylko na bieżąco to sprawdzać
dodatkowo przez ebok można samemu podawać odczyty licznika w każdym momencie (dobry sposób na kontrole inkasenta)
Z tym podawaniem stanu licznika przez ebok to jakaś ściema, najpierw trzeba złożyć wniosek o zgodę na taką możliwość do ENEI , i co ? wniosek został złożony i czekam już rok na decyzję po kilkukrotnym dzwonieniu do obsługi klienta, też chcę płacić na bieżąco z odczytu a nie z szacunku. Chyba najlepsza opcja założyć licznik na kartę , tu się ma opłaty pod kontrolą
jak was nie stać na opłacanie rachunków to wyłączcie wszystkie sprzęty albo zmieńcie dom na mniejszy lub zostaje wychodzić wam z domu zamiast w nim siedzieć i pożerać prąd albo po prostu świeczki
ile płaku płaku.. jak was nie stać to zużywajcie tylko tyle prądu na ile was stać.. proste
Agato, stwierdzam, iż jesteś IDIOTKĄ. Przeczytałaś treść artykułu, wiesz o czym w nim mowa?
mnie nie było stać na paliwo więc sprzedałam samochód to proste
nie stać kogoś na prąd to niech ograniczy jego zużycie
Enea w Świeciu pieniądze bierze ale ze swej strony nie odpowiada za nic. Cztery miesiące czekałem na zdjęcie licznika po rozwiązaniu umowy. Czyli płacić trzeba za utrzymanie choć nikogo w lokalu nie było…a te ich procedury to zwykle oszustwo
Na stawkę 5 procentową podatku na rok 2023 nie zgodziła się UE. Rząd chciał pozostawić niski podatek. Proszę się douczyć. A jeżeli chodzi o świecką Eneę to jest samowolka, cwaniactwo i brak szacunku dla klientów. Przydałaby się zmiana szefa.
Bzdury piszesz. Unia ustala minimalna stawkę VAT, w przypadku prądu to 5%. Poszczególne kraje mogą zastosować ta minimalna stawkę lub dać wyższe. Polska wprowadziła maksymalne i nie była to decyzja Unii tylko polskiego rządu. Sam się doucz.
Cóż za logika? Jak nie będzie Cię stać na życie, to co?…. co zrobisz? Nie chcę pisać dalej… szkoda słów! W niektórych krajach już proponują legalną eutanazję, Harari zadowolony, bo za dużo zjadaczy, niepotrzebnych dla planów gadzich.
Maskara, ta Enea w Świeciu to pożal się Boże… Jak się pojedzie to odsyłają na infolinie aby do poznania zadzwonić bo oni zawsze mówią że te sprawy Poznań obsługuje. Jak się pojedzie na następny dzień jest ktoś inny to ewentualnie coś podpowiedzą kabaret jakiś… Składałem w zeszłym roku reklamacje (powód złe naliczenia, za duże pieniądze były brane) Jedną po drugiej złożyłem, na obu te same odpowiedzi kopiuj wklej. A dzisiaj dostałem faktury korygujące że jednak źle naliczali za 4msc… I mam nadpłatę… Podejrzewam że jeśli nikt by nie poszedł do gazety to by nic nikomu enea nie zwróciła. Żenada
Cwaniactwo i arogancja ze strony Enea korzystają czy czyjegoś gruntu na postawienie słupów a nie płacą dzierżawy ani odszkodowania za zajęty teren!
To ja się dołączę, przyjeżdżam z pracy, patrze jakiś gościu majstruje mi przy liczniku i pytam szmaty kim jest i co tu się dzieje? Stoi cicho, zdejmuje licznik i chce wychodzić, mówię gościu kim jesteś i dlaczego ściągnąłeś licznik, on na to że nie mój interes i mam się odsunąć bo on chce wyjść, no to podejrzewam że tak jak każdego nerwy by puściły i złapałem za szmaty i mówię, że albo mówi kim jest albo ,, przejdę do kolejnych działań ” 🙂 no to wielki pan pyta mnie o nazwisko żeby sprawdzić czy jestem faktycznie właścicielem, ja mu mówię tej k….e, a ten że on ma w systemie inaczej i mam go zostawić w spokoju i nie będzie rozmawiał skoro nie jestem właścicielem. Ludzie myślałem że krew mnie zaleje i urwę mu łep, zaczął się,, Dym” że tak powiem, a ten cep wyjął telefon i dzwoni, odbiera dyżurny KPP w Świeciu a ta łajza przedstawia się jako pracownik ENEA i zgłasza że przyjechał wymienić licznik a klient mu uniemożliwia i stwarza dla niego zagrożenie i przetrzymuje go siłą, nie minęło 10 minut, przyjezdza władza na piskach pod posesję i twardo do mnie, wyjaśniłem po kolei jak to było od początku to widziałem po policjancie że jakby nie był na służbie to sam by mu jebnął w beret i tak o wielki pracownik zrobił z siebie błazna i idiote, a mi przyznali rację i nie kazali się denerwować bo przecież przy policji już Pan potrafił się przedstawić, pokazać legitymację służbową i powiedzieć na jak h.j zdjął licznik, a ja musiałem niestety iść szukać aktu notarialnego i pokazać że jestem właścicielem. Taka oto moja historia, a licznik do dziś nie wiem po co wymieniany był. Pozdrawiam wszystkich normalnych 🙂
Czytasz co ludzie piszą, możesz sobie wszystko odłączyć od prądu, ale i tak policzą Ci szacunkowo. Odwołuj się, a i tak cię wydymają
Bzdury z tym vatem Zamiana stawki z 5 na 23% stanowi wzrost ceny prądu tylko o 15%.
A faktycznie wzrost wartości rachunkôw wynosi nawet 500%.
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na zgłoszenie z 12.05.2023 r., dotyczące wystawienia faktury, informujemy,
iż na dzień udzielenia odpowiedzi oczekujemy na przekazanie odczytu ze strony Operatora
Systemu Dystrybucyjnego (dalej: OSD).
Pozyskanie odczytu jest w toku.
Rozliczenie wystawimy niezwłocznie po otrzymaniu odczytu od OSD.
Zgłoszenie uznajemy za zasadne.
ps.Od stycznie 2022 roku nie otrzymałem rozliczenia , trzy razy otrzymałem taką odpowiedź.Praktycznie jako klienta nie ma się gdzie odwołać. Czy to OSD to nie jest spółka Enei i czy nie wykonują tam pracy pracownicy Enei? Czy nie zależy im na tym aby ktoś zapłacił za prąd wychodzi , że nie.
Moje rachunki za prąd przekraczają 1000zl! Mieszkam sama z synem na 40m powierzchni. Chore.
Pieprzysz głupoty. Ten oddział który oblicza rachunek nie honoruje twego podania stanu licznika. Oni muszą mieć potwierdzenie z Enea-dystrybucja czy jakoś tak. Podałem stan przez ebok i du… Nie liczy się dostałem rachunek zanizony a teraz wyrównanie od marca 5 tyś. Banda nierobów.
Otrzymałam taką samą odpowiedź. Rachunki zawyżane od stycznia. Już na początku roku, ich zdaniem, przekroczyłam limit uprawniający do niższego vatu