REKLAMA
We wtorek pisaliśmy, że Świecie nie ma zamiaru ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus. Rząd pokryłby 85 proc. kosztów modernizacji linii z Terespola do Świecia z tzw. zajazdem kieszeniowym, czyli „odbiciem” od głównej trasy i powrotem nią oraz budową dworca w miejscu, gdzie obecnie kończą się tory (nad Wdą w sąsiedztwie hurtowni Hydraulik).
Rzecz w tym, że inwestycję wyceniono wstępnie na 300 mln zł, a Świecie musiałoby wyłożyć pozostałe 15 proc., czyli 45 mln zł. Jak mówi burmistrz Krzysztof Kułakowski, miasta na to nie stać. Tym bardziej, że obecnie ze stacji w Terespolu korzysta jedynie od kilkudziesięciu do nieco ponad 100 osób na dobę.
REKLAMA
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego wpadł jednak niedawno na inny pomysł. W przyjętej w maju strategii rozwoju znalazł się zapis zakładający odbudowę połączenia Terespol-Świecie, ale zupełnie inną trasą niż przewidziano to w rządowym programie Kolej Plus.
W piśmie rozesłanym do samorządowców, w tym do burmistrza Świecia, zamieszczono mapkę z przebiegiem linii.
- Dość ostrożnie podchodzę do tego projektu – przyznaje Krzysztof Kułakowski, burmistrz Świecia. - To nie jest tak, że skoro za coś nie płacimy, to jest nam wszystko jedno, co u nas powstanie. Mam wrażenie, że przebieg linii nakreślono pospiesznie, bez uwzględnienia realiów. Fakt, że mapka nie jest zbyt wyraźna, ale z mojej oceny wynika, że budowę dworca zaplanowano mniej więcej w miejscu nowego żłobka na górnych Mariankach – śmieje się burmistrz.
REKLAMA
Bardziej dosadnie wyraża się Tadeusz Pogoda, były burmistrz Świecia, a obecnie radny i przewodniczący komisji infrastruktury sejmiku województwa.
- Proponowana linia dwukrotnie przecinałaby drogę ekspresową S5, co wiązałoby się z budową potężnych wiaduktów nad dopiero co oddaną do użytku trasą. Przypomnę, że mówimy tu o realizacji inwestycji za trzy, cztery lata, więc zakładam, że S5 będzie już oddana do użytku – żartuje Tadeusz Pogoda.
Były burmistrz wymienia kolejne mankamenty: linia z pociągami pędzącymi do 200 km/h biegłaby obrzeżami miasta, co ograniczałoby jego rozbudowę, konieczne byłyby kosztowne wykupy terenów od prywatnych właścicieli, a w niektórych przypadkach burzenie budynków.
REKLAMA
- O ile poprzedni szacunkowy kosztorys opiewał na 300 mln, to nie wiem czy tutaj starczy dwa razy tyle. Nawet jeśli miasto nie będzie musiało do tego dokładać, bo byłoby to sfinansowane ze środków zewnętrznych, to nie zmienia to faktu, że dla mnie osobiście jest to science fiction oderwane od rzeczywistości – ocenia Tadeusz Pogoda.
Urząd marszałkowski w Toruniu lobbuje, aby w ramach przygotowywanej modernizacji linii kolejowej nr 131, łączącej Bydgoszcz z Tczewem, zmieniono jej przebieg tak, aby włączono również Świecie.
- Mamy nadzieję, że uda się w procesie projektowym wypracować alternatywny przebieg połączenia pasażerskiego przez Świecie. Ciężar organizacji przesiadek i skomunikowania przeniósłby się wtedy ze stacji w Laskowicach Pomorskich do Świecia – wyjaśnia Tomasz Moraczewski, dyrektor departamentu transportu w urzędzie marszałkowskim.
REKLAMA
Nie podoba się to wójtowi gminy Jeżewo, na terenie której znajdują się Laskowice.
- Nie mam nic przeciwko kolei dla Świecia zgodnie z rządowym programem Kolej Plus. Nie mogę się jednak zgodzić na przebudowę linii 131, tak aby wprowadzić ją do Świecia. To oznaczałoby marginalizację stacji w Laskowicach, przez którą przebiega ta linia – argumentuje Maciej Rakowicz.
Wójt przekonuje, że „podłączenie” Świecia do linii 131 odetnie nie tylko mieszkańców gminy Jeżewo, ale też gmin Osie, Lniano czy Drzycim od pociągów pospiesznych, ekspresowych i dalekobieżnych. Ucierpią też, jak mówi, mieszkańcy Chojnic czy Tucholi, a nawet Bydgoszczy (dojazd do Tlenia przez Laskowice). Dlaczego?
- Bo pociągi będą zatrzymywać się w Świeciu, a nie w Laskowicach. Żaden z nich nie będzie stawał i tu, i tu. Nam pozostaną tylko składy towarowe. Mieszkańcy kilku gmin będą musieli znacznie dalej dojeżdżać na stację. Poza tym w Laskowicach istnieje pełna infrastruktura, którą należy jedynie unowocześnić. Nie rozumiem, jaki jest sens narażać ją na dewastację i budować od podstaw wszystko w Świeciu za dużo większe pieniądze – zastanawia się Maciej Rakowicz.
REKLAMA
Wójt wysłał pismo do marszałka województwa, w którym sprzeciwia się tym planom.
Zwolennikiem nowego rozwiązania jest za to Dariusz Woźniak, radny miejski w Świeciu i skarbnik powiatu. Przyznaje, że to zdecydowanie lepsza propozycja od zajazdu kieszeniowego do Przechowa.
- Mamy niepowtarzalną szansę, całkowicie za pieniądze centralne, włączyć nasze miasto bezpośrednio do magistrali kolejowej Gdańsk-Bydgoszcz. Dla mieszkańców Świecia, a także dla turystów i inwestorów to możliwość dojazdu bez przesiadki w 40 minut do Gdańska i w 15 minut do Bydgoszczy - zachwala Dariusz Woźniak.
REKLAMA
Jego zdaniem ma to tak duże znaczenie dla rozwoju Świecia, jak powstanie Celulozy w latach 60. XX wieku.
- To także wielka korzyść dla mieszkańców gmin naszego powiatu, także dla Jeżewa, na szybkie, tanie i bezpośrednie połączenie kolejowe ze Świeciem. To szansa na rozwój stacji w Laskowicach jako dużej stacji przeładunku towarów i zarazem dużo nowych miejsc pracy – przekonuje Dariusz Woźniak.
Pytany o negatywne strony tego rozwiązania odpowiada krótko:
- Nie dostrzegam ich.
Extra świecie sam robi hejt a
Extra świecie sam robi hejt a nawet bunt!!!
Dajcie już spokój z tymi
Dajcie już spokój z tymi bajkami o kolei.
Jestem za.
Jestem za.
Kolej to świetna sprawa, ale
Kolej to świetna sprawa, ale tutaj naprawdę mocno trzeba by ”wygiąć” linię żeby trafiła w granice miasta. Sprawa jest faktycznie kosztowna i wydaje się nierealna, jeśli ktoś to wszystko dokładnie policzy. Lepszym pomysłem jest zainwestowanie w leżący w gminie Świecie Terespol Pom, tak aby zatrzymywały się tam pociągi dalekobieżne. Wystarczą sprawne połączenia kom. miejskiej, z których skorzystają też mieszkańcy, którzy nie jadą do samego Terespola.
Jeszcze niech zbudują w
Jeszcze niech zbudują w Świeciu most wzdłuż rzeki. Będzie tak samo przydatny i kosztowny jak ten dworzec i linia kolejowa do Świecia.
Jestem za modernizacja linii
Jestem za modernizacja linii do Przechowa, ktora bedzie o wiele tansza.
A panu Tara…wi to przez
A panu Tara…wi to przez stodołe tory pójdą ?
Tu stacja pisoświecie -dość
Tu stacja pisoświecie -dość ładnie brzmi.
Jako korzystający z kolei
Jako korzystający z kolei uważam, że należy odrestaurować dworce w Terespolu i Laskowicach. Nikt w dzisiejszych czasach nie pojedzie do Bydgoszczy czy Gdańska koleją na zakupy lub zwiedzanie. Główną funkcją kolei w dzisiejszych czasach jest dojazd do miejsca pracy bądź szkoły (koszty, czas przejazdu) , chociaż jak oddadzą s5 do użytku to będę musiał to przemyśleć na nowo bo może dużo zyskam na czasie. Poza tym o czym my mówimy jak na tej trasie jeździ komuna, a ciopongi z pesy szału nie robią (ciasno jak uj)
Zamiast tej śmiesznej kolejki
Zamiast tej śmiesznej kolejki za tą kasę wybudujcie lotnisko na mariankach
Pomysł bardzo dobry, nie
Pomysł bardzo dobry, nie jestem fanem Woźniaka ale w tym przypadku ma rację. Wszystko mozna pogodzić, dworzec może byc zlokalizowany tak zeby linia nie przecinała S5 a bedzie blisko miasta. Taka okazja nie pojawi sie przez kolejne 50 lat.
Jest to ogromna szansa na
Jest to ogromna szansa na rozwój i możliwość naprawy błędów przeszłości. Wcześniejszy pomysł powrotu kolei do Przechowa był głupi i kompletnie nic nie dający. Jedynym dobrym pomysłem jest ten dzieki któremu bedziemy wpięci w trasę główną.
Niech lekarza zmienia
Niech lekarza zmienia niektorzy albo przestana pic. Bo im sie troszke tory poprzestawialy ale w głowie. …
Po co dać kilkaset tysięcy na
Po co dać kilkaset tysięcy na odnowienie stacji lepiej zrobić nową za kilkaset milionów, gdzie kolej nie jest już tak popularna jak np 30-40 lat temu.
Jestem za. Wiele osób marzy o
Jestem za. Wiele osób marzy o tym od lat. Studenci dojężdżajacy na uczelnie w Gdańsku i Bydgoszczy, emeryci, którzy już nie jeżdżą autami, ludzie,którzy nie mają auta, bo nie stać ich na dobry samochód a nie chcą jeździć złomem zanieczyszczającym środowisko. Taksówka do Laskowic kosztuje tyle, co bilet do Gdańska. Nareszcie będzie można pojechać do Trójmiasta w wekeendy i do Bydgoszczy na zakupy.
Pan Wójt Jezewa tak bardzo
Pan Wójt Jezewa tak bardzo się obawia że Laskowice stracą na znaczeniu? Na jakim znaczeniu przecież to jest obraz nędzy i rozpaczy! Wstyd. Dworzec i otoczenie. Dojeżdżam codziennie do pracy do Świecia i na przejeździe w jedną i w drugą stronę stoję po kilkanaście minut. I tu jest problem Tym się w końcu zajmijcie! Co wybory to jakaś mądrala obiecuje wiadukt i potem się szybko o tym zapomina.
a jak będzie kolej w Swieciu
a jak będzie kolej w Swieciu to pociag popłynie Wdą heeeee. Przecież mają wlaśnie przebudowywać kolej oczym mówi Pan Woźniak. W ramach tej przebudowy powstaną wiadukty na całej trasie…
A nie lepiej wyremontować
A nie lepiej wyremontować dworzec w Laskowicach i ze Świecia zbudować linię SKM co by w 10 czy 15 min dojeżdżać ze Świecia do Laskowic
Np tak jak jest w Warszawie z lotniska na Wa-we Zachodnią czy do Centrum?
A i nie zapominajcie że Rząd nic nie da bo nie ma swoich pieniędzy my za to wszystko zapłacimy w nowych podatkach i tyle..
Miłego dnia wszystkim życzę
Przeciez wszyscy dobrze wiemy
Przeciez wszyscy dobrze wiemy że aby być liczącym się miastem w Polsce trzeba mieć kolej. Ludzie wjeżdzaja na stację słyszą jej nazwę i miasto zaczyna żyć. Kolej to podstawa rzpoznawalności. Tutaj jest też jedno ale, nie oszukujmy sie Świecie to miasto o tendencjach wiejskich. Otoczone kiepska infrastruktura , polami i zaniedbanymi terenami. Po wybudowaniu trasy S5 nic się nie zmieni ponieważ ruch tranzytowy nawet nie zauważy tego miasteczka. Dbrym przykladem jest Grudziąz który uzyskał dstęp do autostrady i nie zuskał na atrakcyjności w żaden spsób. Moim zdaniem tylko laskowice mogą stać się metropolią w rejonie. MAją dostęp d wielu nitek transportu krajowego. Inwestycja w metropolie Laskowice i wciągnięcie Świecia w granicę metropoli Laskowic może przynieść rozwój regionu. Każda inna opcja to rzbijanie naszej szansy na dbrobyt.
Wybudować dworzec w Kozłowie
Wybudować dworzec w Kozłowie za wiaduktem i nie trzeba zmieniać biegu torów. Blisko S5, blisko dworzec i wszyscy zadowoleni.
Czyta i niewierze w to co
Czyta i niewierze w to co słyszę. Żadna kolejka nie przyniesie rozwoju miastu w dzisiejszych czasach. Spojscie drewno wozi się do mondi samochodami od lat. Bo taniej i szybciej rozwój miasta to tylko przemysl i nie koniecznie z połączeniem koleji. No chyba że huty kopalnie ale w tym regionie to niemożliwe. Mieszkają w Nakle już kilka lat zaobserwowalem że przez środek miasta prowadzą tory i nie pomaga to rozwojowi gospodarki. A u utrudnia życie mieszkańców wiecznie szlabany zamknięte na przejazdach. Byście chcieli stać w korkach tylko poto aby mieć kolej w mieście. Nie sądzą
z mojego wykresy który
z mojego wykresy który odwzorcowuje nasz region wynika że jesteśmy w szarej du ie, mieszkamy na zadupiu. Jedynym rozwiązeniem to budowa Portu Kmunikacyjnego. Musimy przyciągnąć do Świecia samoloty. Tylko budowa równolegle z S5 budowac pas startowy. S5 powstanie za ok 346 lat więc akurat lotnisko się przyda za 346 lat.
Dworzec w laskowicach to
Dworzec w laskowicach to obraz nędzy. Sami mieszkańcy się do tego przyczynili. Wszędzie śmierdzi moczem którzy tam oddają klienci pobliskiego baru. Inwestowanie w niego nic nie da bo lokalni i tak go zdewastują jak wszystko inne. Taka mentalność laskowicka.
Ja myśle że skoro mamy
Ja myśle że skoro mamy niedaleko w Berlinie dworzec to po co u nas.
Zły pomysł. Lepiej
Zły pomysł. Lepiej wykorzystać tę pieniądze na modernizację stacji w Laskowicach, i innych stacji kolejowych.
Taaa lepiej dać śmieszne
Taaa lepiej dać śmieszne jakieś fontanny i wydać kasę na byłe co nic zrobić coś porządnego. Kolej by się przydała i każdy by był zadowolony. A nie tylko pks.
Prawda jest taka że
Prawda jest taka że teretorialnie Laskowice sa 8 razy większe od Świecia. Świecie ma nawet problem z remontem Wojska Polskiego bo to jedyna droga przez to śmieszne miasto. Pamiętajmy też o tym że to właśnie w LAskowicach mieszkają najtwardsi ludzie. Mamy już nawet w gminie przestępczość podobną do NowegoJorku. Są w gminie liczne plantacje marihuany, mieliśmy ostatnio wywiezienie do lasu, szeżą się rozboje . Uważam że to są poważne atuty za tym aby jednak Laskowice zostały jak do tej pory pępkiem regionu.
Dworzec w laskowicach już
Dworzec w laskowicach już dawno do likwidacji. Dojazd do niego jest tragiczny a i sam dworzec wygląda jakby się miał zawalić. Świecie to dużo lepsza lokalizacja
Mieszkańcy Świecia marzą o
Mieszkańcy Świecia marzą o hałasie ,szczególni ci mieszkający na Mariankach 🙁 Za klka milionów można wyremontować dworzec w Laskowicach i zakupić busy,które dowiozą na czas podróżnych. Bedzie taniej i wszystkie strony będą zadowolone.
Jestem przeciw. Laskowice to
Jestem przeciw. Laskowice to węzeł kolejowy od wielu lat i niech tak zostanie.
Mam nieodpate wrażenie, że
Mam nieodpate wrażenie, że pan Dariusz tak ciśnie w sprawie tej kolei i dworca w Świeciu bo chce sobie zapewnić dojazd do swojego mieszkania w Sopocie czy Gdańsku, gdzie tak chętnie spędza weekendy czym regularnie chwali się na swoim FB.
Ile więcej osób by mogło
Ile więcej osób by mogło jeździć koleją gdyby zrobić stację w Świeciu. Profit dla mieszkańców jak i dla PKP.
Zgadzam się,poza tym,
Zgadzam się,poza tym, niedługo przepisy antysmogowe ukrócą ilość samochodów na rodzinę. I dobrze. Kolej w Świeciu przy dymiącym od lat Mondi to najlepsza rzecz, jak mogłaby nam się trafić.
Bardzo dobry i przyszłościowy
Bardzo dobry i przyszłościowy pomysł. Dziwie się, ze dopiero teraz ktoś pomyslal.
A może trafniejszym
A może trafniejszym rozwiązaniem byłoby połączenie kolejowe Świecie-Laskowice? Zamiast Świecie-Terespol?
Przede wszystkim w
Przede wszystkim w Laskowicach potrzebny jest wiadukt, bo przejazd non stop zamknięty i stoi się po 15 minut.
W laskowicach jest dworzec w
W laskowicach jest dworzec w ruinie, dziurawy mały parking i tragicznu dojazd. Czas zmienić lokalizację na bardziej perspektywistyczną. Jak i tak wszystko jest tam do remontu to lepiej postawić nowy bliżej świecia
Normal
Ludzie na 8:00 nie mają jak dojechać do pracy. Usunęli autobusy do Bydgoszczy, powrotny mam o 19:00. Zrobili ceny po 13 zł, zamiast pociągu przywróćcie autobus i zróbcie bilet za 1zł będzie taniej niż pociąg.
Ludzie na 8:00 nie mają jak
Ludzie na 8:00 nie mają jak dojechać do pracy. Usunęli autobusy do Bydgoszczy, powrotny mam o 19:00. Zrobili ceny po 13 zł, zamiast pociągu przywróćcie autobus i zróbcie bilet za 1zł będzie taniej niż pociąg.
NAJPIERW MOŻE ZRÓBCIE
NAJPIERW MOŻE ZRÓBCIE PORZĄDEK NA DWORCU PKS, BO TAM KOMUNA TRWA DO DZIŚ I MA SIE ŚWIETNIE.
CHCĄ BUDOWAĆ KOLEJ, A NIE
CHCĄ BUDOWAĆ KOLEJ, A NIE STAĆ ICH NA PKS (PRZEZ 3 MCE NIE JEŹDZIŁ ŻADEN AUTOBUS DO LASKOWIC). WYSTARCZY URUCHOMIĆ BUSA DO LASKOWIC (ok 10 min) I Z POWROTEM ZSYNCHRONIZOWANEGO Z POCIĄGAMI. BUDOWANIE NOWEJ LINI JEST BEZZASADNE. RUCHU PASAŻERÓW NIE JEST ZBYT DUŻY, A DOJAZD DO BYDGOSZCZY DOGODNIEJSZY BĘDZIE DROGĄ EKSPRESOWĄ