To drugi etap tej zakrojonej na szeroką skalę inwestycji. W ubiegłym roku zmodernizowano trasę Błądzim-Lniano. Teraz przyszła kolej na 10,5-kilometrowy odcinek z Lniana przez Jastrzębie i Drzycim do Gródka.
W 2021 r. powiat chce zrealizować ostatni etap – od skrzyżowania w Krąplewicach (gmina Jeżewo), gdzie powstanie rondo u zbiegu dróg prowadzących w stronę Gródka i Osia, do skrzyżowania koło siedziby księży werbistów w Laskowicach.
- Cała ta trasa to dawna droga wojewódzka, którą przejęliśmy, bo dawało nam to realny wpływ na poprawę infrastruktury – argumentuje Adam Meller, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Świeciu.
Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogły składać oferty do 10 lutego. Rozpiętość cenowa waha się od blisko 7,1 mln zł do ponad 8,8 mln zł. Tymczasem w informacji z otwarcia ofert podano, że powiat ma na ten cel tylko 4 mln zł. To dużo mniej niż wynosi najtańsza propozycja.
REKLAMA
- Te 4 mln to środki własne powiatu – wyjaśnia Adam Meller. - Na drugie tyle złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. W sumie więc budżet wynosi 8 mln. Wciąż jednak czekamy aż premier podpisze listę projektów, które dostaną wsparcie z FDS, a na której również jesteśmy. Nie chcemy jednak tracić czasu, dlatego na lutowej sesji będziemy wnioskować do radnych o dołożenie brakującej sumy.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg obawia się, że jeśli starostwo będzie zbyt długo oglądało się na decyzję premiera i nie dorzuci pieniędzy z własnego budżetu, to trzeba będzie ogłosić drugi przetarg, a wiosną firmy mogą zażądać dużo więcej, bo rozpoczną się inne inwestycje drogowe w województwie. No i być może coś ruszy się na trasie S5.
- A im większy ruch na placach budów, tym ceny są wyższe – kalkuluje Adam Meller.
Jeśli okaże się, że dokumentacja jest kompletna, to przetarg wygra spółka Colas Polska spod Poznania, bo to ona zawołała najmniej – 7 mln 96 tys. zł. Dyrektor PZD liczy, że powiat dostanie w końcu dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych i te pieniądze się zwrócą.
REKLAMA
Jaki zakres prac przewiduje drugi etap przebudowy trasy? Przede wszystkim niemal na całej jej 10,5-kilometrowej długości, czyli od torów kolejowych w Lnianie do mostu w Gródku pojawi się nowy asfalt (z wyjątkiem odcinków, gdzie został on położony niedawno i nadal jest w dobrym stanie). W pobliżu torów w Lnianie, gdzie rozpoczną się prace, zostanie wymieniona kanalizacja deszczowa. Powstaną też nowe chodniki w centrum wsi.
- Niedaleko siedziby Urzędu Gminy w Drzycimiu, na skrzyżowaniu ul. Podgórnej z drogą prowadzącą w kierunku Gródka, powstanie rondo. Drugi etap przebudowy kończymy przed mostkem w Gródku. Chcemy się z tym uporać do końca lipca tego roku - deklaruje dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.