REKLAMA
Trudno jednoznacznie stwierdzić, w jakim stopniu zdalne nauczanie wpłynęło na wyniki egzaminów, które w tym roku w powodu epidemii koronawirusa odbyły się znacznie później niż zwykle. Sprawdzian nie dotyczył przecież zagadnień z ostatnich miesięcy nauki, a był podsumowaniem całej dotychczasowej edukacji.
Chociaż tegoroczne wyniki są porównywalne z tymi z ubiegłego roku, trudno je uznać za satysfakcjonujące.
Zdecydowanie najlepiej wypadł język polski. Najwyższe średnie uzyskali uczniowie z gmin: Bukowiec - 58,69 proc., Świecie - 55,24 proc. i Świekatowo - 54,92 proc. Najgorzej spisali się ósmoklasiści z Osia - 45,33 proc.
REKLAMA
W miarę przyzwoicie młodzież opanowała również język angielski. Potwierdzają to zwłaszcza wyniki z Pruszcza - 53,48 proc. i Świecia - 53,37 proc. Najgorzej znowu poszło uczniom z gminy Osie - 38,31 proc. Tylko nieznacznie lepiej było w Świekatowie - 39,38 proc. i Bukowcu - 39,39 proc.
Nie ma wątpliwości, że królowa nauk, jak bywa nazywana matematyka, nie ma obecnie dobrej passy. Uczniowie jej nie lubią. Nic nie dzieje się jednak bez przyczyny. Dobrych matematyków brakuje od lat. Najlepiej wiedzą o tym ci, którzy próbują znaleźć korepetytora z tego przedmiotu.
W żadnej gminie powiatu świeckiego zdającym nie udało się przekroczyć progu 50 proc. Najwyższe średnie oscylowały w granicach 43 proc.: Pruszcz - 43,21 proc., Świekatowo - 42,69 proc., Świecie - 42,46 proc. Najsłabiej rozwiązywano zadania w Nowem - 32,95 proc. i Osiu - 35,03 proc.
REKLAMA
Analiza tegorocznych wyników daje powody do zadowolenia zwłaszcza odpowiedzialnym ze edukację w gminie Pruszczu.
- Gdy zostałem wójtem zapowiedziałem, że postawię na oświatę. Stworzę możliwie najlepsze warunki zarówno nauczycielom, jak i uczniów. Stąd liczne inwestycje w bazę edukacyjną - podkreśla Dariusz Wądołowski, wójt gminy Pruszcz. - Jednak, aby mówić o sukcesie w oświacie, trzeba zainwestować przede wszystkim w ludzi. Dlatego dyrektorem Gminnego Centrum Oświaty została Anna Szafrańska, wcześniej kierująca szkołą w Zbrachlinie, która zawsze mocno wybijała się ponad przeciętność. Udało jej się stworzyć świetną platformę do współpracy z dyrektorami i nauczycielami z naszej gminy. Sięgamy po różne programy, w tym unijne, które pozwalają podnosić kompetencje nauczyciel. To musi przekładać się na wyniki uczniów - argumentuje wójt.
REKLAMA
Tylko nieznacznie gorzej wypadły egzaminy w gminie Świecie. W tym ostatnim przypadku nie bez znaczenia jest liczba osób, które przystąpiły do sprawdzianu. Było to aż 326 uczniów. Im większa grupa, tym trudniej o wysoką średnią. Dla porównania, w całym powiecie świeckim egzamin zdawało 995 ósmoklasistów.
Kierownik Ośrodka Oświaty i Wychowania w Świeciu jest przekonany, że gdyby nie zdalne nauczanie, rezultaty byłyby jeszcze lepsze.
- Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie weszli w zupełnie nową, nieznaną przestrzeń - mówi Waldemar Fura. - Potrzeba było trochę czasu na wypracowanie jakiegoś modelu współpracy, który pewnie i tak był daleki od ideału. Poza tym różne badania pokazują, że uczniowie w tym wieku nie potrafią zbyt dobrze uczyć się samodzielnie. Potrzebna jest obecność nauczyciela. Jestem pewien, że gdyby nie to, nasi ósmoklasiści mieliby jeszcze bardziej satysfakcjonujące wyniki - przekonuje kierownik.
REKLAMA
Średnie wyniki z trzech przedmiotów w poszczególnych gminach powiatu świeckiego:
- Bukowiec (j. polski) - 58,69 proc., (matematyka) - 40,38 proc., (j. angielski) - 39,39 proc.
- Dragacz (j. polski) - 50,83 proc., (matematyka) - 41,74 proc., (j. angielski) - 44,71 proc.
- Drzycim (j. polski) - 52,55 proc., (matematyka) - 36,31 proc., (j. angielski) - 41,35 proc.
- Jeżewo (j. polski) - 51,58 proc., (matematyka) - 36,58 proc., (j. angielski) - 44,91 proc.
- Lniano ( j. polski) - 54,19 proc., (matematyka) - 39,57 proc., (j. angielski) - 40,16 proc.
- Nowe (j Polski) - 54,57 proc., (matematyka) - 32,95 proc., (j. angielski) - 43,33 proc.
- Osie (j. polski) - 45,33 proc., (matematyka) - 35,03 proc., (j. angielski) - 38,31 proc.
- Pruszcz (j. polski) - 56,8 proc., (matematyka) - 43,21 proc., (j. angielski) - 53,48 proc.
- Świecie (j. polski) - 55,24 proc., (matematyka) - 42,46 proc., (j. angielski) - 53,37 proc.
- Świekatowo (j. polski) - 54,92 proc., (matematyka) - 42,69 proc., (j. angielski) - 39,38 proc.
- Warlubie (j. polski) - 49,53 proc., (matematyka) - 37,73 proc., (j. angielski) - 43,32 proc.
a.bartniak@extraswiecie.pl
REKLAMA
Nauczanie, a nie uczenie
5 sierpnia 2020 22:11
Jakie nauczanie takie wyniki,
Jakie nauczanie takie wyniki,
ale nauczyciele chcą podwyżki,
lecz za wyniki należałyby się obniżki.
Leo
6 sierpnia 2020 06:18
Popieram
Popieram
irys
6 sierpnia 2020 08:49
Niepopieram
Niepopieram
anna
6 sierpnia 2020 15:16
Nie z czasownikiami piszemy
Nie z czasownikiami piszemy rozdzielnie. Do szkoły chodzilo sie pod górkę?
EM
6 sierpnia 2020 09:06
Dzieci uczą się przed
Dzieci uczą się przed wszystkim od Rodziców.
Els
6 sierpnia 2020 09:21
Zwłaszcza matematyki. Jasne.
Zwłaszcza matematyki. Jasne. To po co nauczyciele
Ja 1
6 sierpnia 2020 23:00
A kto się uczy nauczyciel czy
A kto się uczy nauczyciel czy uczeń. Wg Ciebie z osła można zrobić rasowego rumaka jeżeli będzie trenowany i ujeżdżany przez najlepszego dżokeja. Popukaj się w łeb baranie.
Nauczanie a nie uczenie
7 sierpnia 2020 12:57
Jak się nic nie robi tak jak
Jak się nic nie robi tak jak dotychczas to nawet rasowy rumak zmieni się w zaszufladkowanego osła
czytelniczka
6 sierpnia 2020 08:56
Wstyd żeby takie bogate Osie
Wstyd żeby takie bogate Osie miało takie słabe wyniki!!! Najgorsze w naszym powiecie, jak to możliwe??
Anonim
6 sierpnia 2020 20:40
Bo kasa a nie szkoła dobija
Bo kasa a nie szkoła dobija do głowy
Czy to ja
6 sierpnia 2020 09:33
Dzieciak nie chodzi do szkoły
Dzieciak nie chodzi do szkoły, wiecznie się spóźnia jak jest. Nie ma zeszytu. Nie uczy się. Nie wie ile to jest 8×9. Nie mówiąc już o dodawaniu pisemnym. Co na to rodzic? To przez nauczyciela. Każda negatywna ocena, to przez nauczyciela. Szkoła, to nie tylko nauka w budynku, ale i w domu. Powtarzanie informacji, dopytywanie. Czy rodzic pilnuje żeby jego dziecko zrobiło zadanie domowe? Żeby przeczytało kim był Mieszko I? Nauczyło się z jakich części składa się kwiat?Wszystkiego nie idzie zapamiętać z lekcji. Wiele dzieci ma szansę zostać kimś. Tylko to jeszcze rodzic musi pomóc. Bez współpracy rodzica ze szkołą nic nie zrobimy.
SN61
6 sierpnia 2020 11:54
Dokładnie!
Dokładnie!
Anonim
6 sierpnia 2020 14:03
W tych kilku słowach zawarta
W tych kilku słowach zawarta jest cała prwada……
Piękne, proste i bardzo mądre.
Anonim
6 sierpnia 2020 17:02
Przecież dzieci do szkoły nie
Przecież dzieci do szkoły nie chodzą uczyć się. Szkoła to tylko przechowalnia dla zmęczonych grami dzieci, i darmowa opieka dla „zapracowanych” rodziców.
lea
6 sierpnia 2020 20:23
Niedaleko pada jabłko od
Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Jacy rodzice takie dzieci
Gość
9 sierpnia 2020 01:42
Nauczyciele nie potrafią
Nauczyciele nie potrafią uczyć, przekazywać wiedzy, zainteresować przedmiotem. Teraz nie ma już nauczycieli z pasją. Widziałam, jak wyglądały w e-lekcje. Na planie każdego dnia rozpisane przedmioty, a tak naprawdę w ciągu tygodnia odbywała się jedna lekcja i to przerywana, bo pani w czasie rozmowy z uczniami biegała gotować obiad i dzieci uspokajać. Oczywiście pensje dostawali
Nauczanie, a nie uczenie
10 sierpnia 2020 21:02
Niestety nauczyciele XXI
Niestety nauczyciele XXI wielu potrafią zaledwie strajkować. Niestety prawdziwi nauczyciele to zaledwie 1% tego szanownego towarzystwa. Filarem dobrze wykształconych dzieci są dobre korepetycje.