W czwartek informowaliśmy, że firma Es-Bus, obsługująca połączenia między obydwoma miastami, zamierza 20 listopada zawiesić kursy. Oznaczałoby to, że na tej trasie nie będzie kursować żadna zbiorowa komunikacja pasażerska, po tym, jak wycofał się również PKS.
- Musiałem podjąć taką decyzję, bo z powodu pandemii zmalał ruch pasażerski. W dodatku po wprowadzeniu nauki zdalnej, przestali jeździć uczniowie. To przedsięwzięcie prywatne. Nie korzystam z żadnego dofinansowania. Nie mogę miesiącami dokładać do interesu – argumentuje Sebastian Eichler, właściciel Es-Busa.
W piątek rozmawiali w tej sprawie burmistrzowie Świecia i Chełmna. Chcą ratować połączenie. Podjęli decyzję o podpisaniu porozumienia między gminami.
REKLAMA
- Gminy mogą organizować transport zbiorowy tylko na swoim terenie. Takie porozumienie pozwala na to, aby odbywał się on na obszarze dwóch sąsiadujących ze sobą samorządów – wyjaśnia Krzysztof Kułakowski, burmistrz Świecia.
Burmistrz przyznaje, że wszystko odbywa się w pośpiechu, bo nie wiedział o zamiarach przewoźnika dotyczących zawiedzenia kursów. Projekt uchwały w sprawie porozumienia z Chełmnem trafi pod obrady Rady Miejskiej w Świeciu 26 listopada.
- Nie zachowujemy tu określonych przepisami terminów, ale sytuacja jest dość szczególna. Myślę, że nasi radni bardziej niż na kwestie formalne, zwrócą uwagę na dobro mieszkańców i przyjmą uchwałę – ma nadzieję Kułakowski.
REKLAMA
Chełmno bierze na siebie koszty. Do końca roku wyniosą one 13 tys. zł brutto. Jednocześnie obydwa miasta będą lobbowały w urzędzie marszałkowskim, aby wnioskował u wojewody o dofinansowanie dla linii Świecie-Chełmno w przyszłym roku.
Właściciel Es-Busa mówi, że te pieniądze pozwolą mu na pokrycie do końca roku kosztów związanych z pensjami kierowców, kupnem paliwa i amortyzacją busów.
- Nie ma tu nawet mowy o moim zysku. Ale wystarczy mi, ze nie będę musiał dokładać. Od poniedziałku jeździmy więc normalnie według dotychczasowego rozkładu. Kursy nie będą zawieszone - zapowiada Sebastian Eichler. - Cieszę się, że burmistrzowie tak szybko zadziałali.
REKLAMA
Na wiadomo, co się stanie, jeśli świeccy radni na czwartkowej sesji jednak nie przyjmą uchwały. Oznaczałoby to, że Chełmno będzie mogło pokryć tylko kursy do mostu na Wiśle. Z 13 tys. zrobi się więc tylko 6,5 tys. zł.
Właściciel Es-Busa nie chce na razie wdawać się w dyskusję na ten temat.
Witam gdzie są maseczki gdzie
Witam gdzie są maseczki gdzie jest policja. A zwykłych ludzi mandaty wlepiają.
13 tys, panowie burmistrzowie
13 tys, panowie burmistrzowie proszę ogłosić przetarg a na pewno nie jedna firma się zgłosi i to taniej
Tak jak pisze BYŁY
Tak jak pisze BYŁY PRZEWOŹNIK , ZGADZAM się z nim również pracowałem niedawno w firmie trudniącej się przewozem osób. Te koszty nie są wygórowane. Ktoś kto myśli że na miesiąc starczy 8 tyś to kompletnie nie zna realiów. A robić kursy po to żeby wyjść na zero to bez sensu. Dlaczego gminy nie uruchamiają własnej komunikacji? Bo to się wcale nie opłaca. Zainteresowani niech zapytają przewoźników o koszta utrzymania linii . W Świeciu są 4 firmy Chełmno dwa . Koszt utrzymania samych pojazdów jest bardzo duży. A reszta? Opłaty za przystanki, Viatoll, paliwo, serwis kas fiskalnych itd . Dochodzą koszty dezynfekcji itp. Jeżeli ktoś twierdzi że można taniej to wystarczy kupić busa, samemu wsiąść i zobaczyć jakie koszty będą.
Bardzo ucieszyłem się
Bardzo ucieszyłem się porozumieniem Panów Burmistrzów w kwestii przywrócenia połączenia pomiędzy Świeceim i Chełmnem. Mam nadzieję,że Radni siedzący obojętnie po której stronie w czasie obrad nie będą chcieli utrudnić życia mieszkańcom i jednogłośnie podejmą stosowną uchwałę. Wczytując się w komentarze odnoszę pewien niesmak-licytacja na temat przewoźnika,czepianie się jego postępowania,to jest przykre w czasie gdy powinniśmy starać się wspierać siebie w czasie pandemii. Wystarczy złości którą raczy nas „wasiawka”. Będąc przy temacie komunikacji,wczytałem się w artykuł o dworcu w Laskowicach, a w tym artykule zwrócił moją uwagę wpis Dariusza Woźniaka. Czyżby wystraszył się,że plany PKP dotyczące remontu dworców kolejowych są tak odległe i nie będzie mógł spełnić kolejowych obietnic wyborczych,że zajął się organizowaniem parkingów w Świeciu i deptaku nad Wdą? Odnoszę wrażenie,że znowu podczepił się pod czyjś pomysł-to w jego stylu,zresztą poczekam na oficjalną informację o wnioskach złożonych do budżetu na 2021r.
Ja czegoś tu nie rozumiem.
Ja czegoś tu nie rozumiem. Jest hejt na przewoźnika , ale nie wiem czy ktokolwiek pamięta historię kursów. Był monopol jeździła Arriva (Nie pamiętam jaka była cena Ale wyższa niż miał es bus po wejściu). Pojawił się Es-Bus i od razu Arriva zmniejszyła ceny. Potem zaczęła ograniczać kursy by w końcu zniknąć. Jeżeli tak duża firma , mająca możliwości wykoszenia malutkiej firmy, rezygnuje z podobno TAK DOCHODOWEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA to znaczy że jednak nie jest tak miodzio. Wiadomo że to prywatna inicjatywa i każdy chce coś zarobić. Wątpię żeby ktoś chciał dla idei prowadzić firmę i wychodzić na zero. Zwłaszcza że między miastami jeździ określona liczba osób i to nie Warszawa żeby jeździło mnóstwo osób. Korzystam z usług tego przewoźnika i widzę ile osób jeździ. Co zrobią przetarg i myślicie że inne firmy zejdą poniżej kosztów? Powinniśmy się cieszyć że nawet w tym trudnym czasie ktoś jeździ. PKS Bydgoszcz wycieła większość kursów po to by podobne wygrać w powiatowych przetargach gdzie dostają pieniądze nawet za puste kursy. Nikt już nie chce dopłacać do interesu.
Nie opłacało się, więc chciał
Nie opłacało się, więc chciał zamknąć kurs, a że burmistrzowi zalezy by ludzie mięli jak dojeżdżać do pracy to wsparł przedsiębiorcę. Nie rozumiem tej dyskusji i zawiści.