Wielu uczniów nie radzi sobie z powrotem do szkoły. Gdzie szukać dla nich pomocy?

Ponad 40 pedagogów z naszego powiatu wzięło udział w szkoleniu zorganizowanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Świeciu. Jego celem było zwrócenie uwagi na problemy zdrowia psychicznego uczniów. Niestety długotrwała izolacja odcisnęła trwałe piętno. Jak silne?

szkolenie-1

Otworzy się w nowym oknie

Otworzy się w nowym oknie

- Bezpłatne porady, diagnozy, terapie, psychoterapie i warsztaty dla uczniów i rodziców prowadzone przez specjalistów w naszej poradni nie są nowością - podkreśla Hanna Jurek, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu. - Obecnie wychodzimy naprzeciw sytuacji, jaką jest powrotu do uczniów do szkół.  Z myślą o pedagogach, którzy będą musieli się zmierzyć z zupełnie nowymi problemami, prezentujemy „Program wsparcia szkół po pandemii”.

W miniony poniedziałek w poradni mieszczącej się przy ul. Klasztornej 2 w Świeciu odbyło się spotkanie pedagogów z całego powiatu świeckiego. Poradnia wyszła z konkretnymi propozycjami prowadzenia przez specjalistów poradni zajęć z uczniami i warsztatów dla rodziców. Zwrócono pedagogom  uwagę na problemy zdrowia psychicznego uczniów po długotrwałej izolacji oraz przekazano materiały mające na celu ich reintegrację i wsparcie w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Na spotkaniu pedagodzy zasygnalizowali konkretne problemy, z którymi już się borykają i wskazali na potrzebę wsparcia ich działań przez specjalistów poradni na terenie szkół. Obecny rok szkolny spowodował zmianę stosunku wielu osób do szkoły, pokazał nowe możliwości nauki oraz współpracy między uczniami, a także w relacji nauczyciel - uczeń. Powrót do stacjonarnego nauczania po zdalnym nauczaniu przynosi nowe wyzwania w środowisku szkolnym.

Z trudną sytuacją powrotu mierzą się nauczyciele odpowiedzialni za realizację podstawy programowej i jednocześnie bezpieczny powrót do pracy i uczniowie, wśród których jest grupa wyrażająca złość i gniew spowodowane tym, że nie mogą uczyć się online, gdyż uważają, że ta forma nauki była dla nich praktyczniejsza, pozwoliła oszczędzić czas, polepszyła ich wyniki w nauce, a z drugiej strony uczniowie, którzy czują, że czas izolacji to dla nich wzrost zaległości szkolnych, duża bezradność, samotność.

Otworzy się w nowym oknie

Otworzy się w nowym oknie

Część dzieci mogła liczyć na wsparcie rodziców, inne doświadczały przemocy lub miały utrudniony dostęp do zdalnej nauki. Podczas wystąpienia nauczyciela konsultanta z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy Magdaleny Chylebrant-Karolak pedagodzy usłyszeli o  wsparciu w kryzysie, roli rodzica i nauczyciela, zadaniach szkoły i specyfice pomocy psychologiczno – pedagogicznej po pandemii.

Z kolei Magdalena Tomaszewska-Klukowska, psycholog ze świeckiej poradni  przedstawiła jakie konsekwencje przyniosła pandemii dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieżyi konkretne przykłady rozpoznawania symptomów depresji, lęków i reagowania na trudne emocje uczniów. Zwróciła nauczycielom uwagę na fakt, że to już nie będzie ta sama szkoła, ta sama klasa z którą żegnał się przed okresem nauki zdalnej. Klasa do której wraca, to zespół zapewne z wieloma problemami adaptacyjnymi, zaległościami w nauce i z zaburzonymi relacjami rówieśniczymi, z którymi będzie się mierzyć.

Obecnie najważniejszym zadaniem nauczyciela staje się reintegracja klasy, stworzenie atmosfery spokoju i bezpieczeństwa i odbudowanie zespołu klasowego. Dopiero kolejnym krokiem jest diagnoza edukacyjna i nadrobienie ewentualnych braków.

- Powrotu do normalności oczekują wszyscy -  podkreśla dyrektor poradni Hanna Jurek. - Jesteśmy gotowi na wsparcie działań nauczycieli  i wzmocnienie kompetencji wychowawczych rodziców. Do końca roku szkolnego specjaliści poradni przeprowadząw szkołach zajęcia z uczniami nakierowane na wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa uczniów, ich poczucie wartości i poznawanie siebie od nowa.

Otworzy się w nowym oknie

Otworzy się w nowym oknie

Dla rodziców psychoterapeuta poradni Agnieszka Napiórkowska-Solarczyk przeprowadzi warsztaty i prelekcje na temat „Kondycji psychofizycznej dzieci i młodzieży po pandemii – Jak zrozumieć i pomóc dziecku”. Zainteresowani rodzice mogą wziąć udział w bezpłatnych zajęciach, które odbędą się 30 czerwca o godz. 16.00 do PPP przy ulicy Klasztornej 2 w Świeciu. Wcześniej nalezy potwierdzić chęć udziału kontaktują się z pracownikami poradni telefonicznie: 607 130 471, mailowo: poradnia@ppp.csw.pl lub osobiście.

- Mamy świadomość, że pandemia zmieniła wszystko, a przed nami trudne zadania - wylicza Hanna Jurek. - Obserwowane w poradni u dzieci zaburzenia lękowe, stany obniżonego nastroju i depresyjne, uzależnienia od świata wirtualnego, doświadczanie przemocy, trudności w relacjach społecznych, apatia, to problemy, z którymi będziemy się mierzyć. Apeluję do rodziców i opiekunów, żeby zrobili wszystko, aby stwarzać sytuacje do jak najczęstszych rzeczywistych spotkań swoich dzieci z rówieśnikami. 

a.bartniak@extraswiecie.pl

Otworzy się w nowym oknie

Otworzy się w nowym oknie

 

Udostępnij

Wybrane dla Ciebie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors