Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Impresa Pizzarotti chce dodatkowych 250 mln zł. W przeciwnym razie dalsza budowa odcinków Nowe Marzy-Dworzysko i Dworzysko-Aleksandrowo stanie pod znakiem zapytania.
- Włosi sami ukręcili na siebie pętlę oferując w przetargach bardzo niskie ceny, byle tylko wykosić konkurencję i zdobyć zlecenia – komentuje dla Extra Świecie szef dużej firmy budowlanej z naszego regionu. - Nie wzięli tylko pod uwagę, że cała ich kalkulacja oparta na planie minimum, czyli niska marża, stosunkowo niskie wynagrodzenia i stabilne ceny materiałów budowlanych, weźmie w łeb wkrótce po wygraniu przetargów.
REKLAMA
Otworzy się w nowym oknieOtworzy się w nowym oknieOtworzy się w nowym oknie
Kiedy jesienią 2014 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę odcinków drogi ekspresowej w województwie kujawsko-pomorskim, ceny materiałów budowlanych i wysokość zarobków były dużo niższe niż obecnie.
Gdy w lipcu 2015 r. otwarto oferty, rozbieżność cenowa była ogromna. Najniższa oferta na budowę 23-kilometrowego odcinka Nowe Marzy-Dworzysko wynosiła 374,7 mln zł a najwyższa 613 mln zł. W przypadku odcinka Dworzysko-Aleksandrowo w grę wchodziły kwoty od 409,7 mln do 712 mln zł.
- W obydwu przypadkach najniższe ceny zaproponowała Impresa Pizzarotti, która naturalnie tym samym wygrała przetargi – wyjaśnia nasz rozmówca. - Wbrew temu, co mówią niektórzy, nie jest to wcale firma-krzak, bez doświadczenia. We Włoszech przeprowadza wielkie budowy, również autostrad. Rzecz w tym, że ich specjaliści oparli kosztorys na stosunkowo niskich cenach materiałów i wynagrodzeń. A te w ostatnich paru latach poszybowały w górę. No i zaczęły się problemy.
Włosi budują jeszcze jeden fragment S5 w naszym województwie, ale już całkowicie poza powiatem świeckim: blisko 10-kilometrowy odcinek Białe Błota-Szubin za 260 mln zł.
REKLAMA
Otworzy się w nowym oknie
Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, informuje że już w 2018 r. wielokrotnie mobilizowano Impresa Pizzarotti do większego zaangażowania sprzętu i kadry. Jednak wykonawca nie dotrzymywał nawet terminów wyznaczonych przez siebie w programach robót.
Na odcinku Nowe Marzy-Dworzysko zaawansowanie prac pod koniec stycznia wynosiło tylko 22 proc, a na odcinku Dworzysko-Aleksandrowo 26 proc. Biorąc pod uwagę, że S5 ma powstać do końca tego roku, to więcej niż mało.
Podobne problemy pojawiły się też przy budowie innych ważnych dróg. Jak podało w poniedziałek radio RMF FM, prace przerwała inna włoska firma Salini Impregilo, która buduje obwodnicę Częstochowy i zakopiankę. Z powodu coraz wyższych cen materiałów budowalnych firma straciła podobno już ponad 100 mln zł.
REKLAMA
Zdaniem RMF FM, kilka firm, w tym Impresa Pizzarotti, negocjuje z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zmianę kontraktów. Grożą, że jeśli nie dostaną więcej pieniędzy, to zejdą z budowy dróg, bo nie zamierzają dokładać do interesu kolejnych milionów.
Do 15 marca trwa przerwa zimowa, kiedy prace i tak idą na pół gwizdka. Robi się tylko to, na co pozwala pogoda. Od połowy marca roboty powinny jednak znowu ostro ruszyć. Czy tak się stanie? Wszystko zależy od tego, czy ministerstwo pójdzie na ustępstwa w sprawach finansowych. A czas biegnie nieubłaganie. Do zakończenia budowy drogi ekspresowej pozostało już tylko 9,5 miesiąca. Chyba, że ten termin zostanie przesunięty, co wydaje się coraz bardziej prawdopodobne.
tak, działają przetargi.
tak, działają przetargi. Wygrywa najtańszy i przeważnie są problemy. Ciekawe jak to się odbija na jakości dróg, już nie wspomincając o dotrzymania terminów. Przykład chociażby ze Świecia.. ostatnie problemy z nową komunikacją miejską, która opóźniła się o 1,5msc, a niewiadomo i tak jak to będzie wyglądało przez 4lata, te ich autobusy wyglądają na lekko ponad 10-15lat lub inny przykład ronda, gdzie też się wszystko opóźniało. No, ale takie jest prawo, najtańszy to najlepszy, niby zakres prac ten sam i szuka się oszczędności, a później mamy takie artykuły
I załużmy, że dołożą im tą
I załużmy, że dołożą im tą kasę i skończą robotę. To jak to się będzie miało do kolejnych ofert składanych przy przetargu?
O tym że pizzarotti wywinięte
O tym że pizzarotti wywinięte coś takiego było wiadomo już pod koniec 2017 roku. W tej branży czasami się zdarza że przed podpisaniem umowy z inwestorem jest już wstępnie określony plan roszczeniowy. Taka sytuacja wynika z naszego chorego prawa i zapisów kontraktowych. Póki co pizzarotti nie zwrócilo się oficjalnie o doplate. Zrobili to w sposób niekontaktowy, czyli na chwilę obecna GDDKiA formalnie żadnego roszczenia nie widzi. GDDKiA z pewnością nie dołoży kasy, no bo na podstawie jakich przepisów? W dokumentacji przetargowej było mnostwo zapisów typu widziały gały co brały… Prawda z pewnością jest fakt że dla Gddkia było by dołożenie teraz tych niecalych 200 baniek poniewaz nowy przetarg bedzie duzo droższy z mnomnóst dodatkowych roszczen w stosunku do obecnych robót pizzarotti. Tak to niestety wyglada.
NIE WIEM, JAKIE INNE FIRMY
NIE WIEM, JAKIE INNE FIRMY PRZYSTĘPOWAŁY DO PRZETARGU, JEDNO JEST PEWNE KORZYSTANIE Z USŁUG FIRM SPOZA POLSKI CZASAMI WYCHODZI BOKIEM. WŁOSKA FIRMA NIE ZNA POLSKICH REALIÓW, ZMIANY CEN i WYSKOŚĆ WYNAGRODZEŃ SĄ DLA NAS SAMYCH ZASKOCZENIEM W NIEKTÓRYCH SYTUACJACH WIĘC NIE SZUKAJMY NAJTANIEJ, SZUKAJMY NAJLEPIEJ.
Musimy sobie jeszcze
Musimy sobie jeszcze przypomnieć o firmie ACN CONTRACT POLAND która była też podwykonawcą firmy IMPRESA PIZZAROTTI. Zostawiła ona pracowników i podwykonawców bez pieniędzy i uciekła z kraju. A ci państwo już się znali wcześniej. Firma ACN CONTRACT POLAND a przynajmniej właściciel i najbliżsi współpracownicy byli też podwykonawcą firmy IMPRESA POZZAROTTI w Mołdawi. Tam doszło do podobnej sytuacji. ACN CONTRACT nie wypłacił pieniędzy pracownikom i podwykonawcom i uciekł z kraju. Mamy powtórkę z rozrywki. Nasuwa się pytanie czy nie chodzi tu o satelitę firmy IMPRESA PIZZAROTTI dzięki której można zaniżać przetargi bo już jest wkalkulowane iż część pieniędzy nie zostanie wypłacona. Zastanawia mnie też drugi aspekt tej sprawy. Podwykonawcy firmy ACN CONTRACT POLAND nie zostali zgłoszeni do GDDKiA w Bydgoszczy co jest podstawą do rozliczenia. Sprzęt dostarczony przez podwykonawców otrzymywał numer ewidencyjny wystawiany przez firmę IMPRESA PIZZAROTTI. Kto tu zawinił ? O co tu chodzi ?
No i mamy też temat takzwanych „BIEDRONEK” czyli wydobywanie materiału na terenie budowy i gdzie się da i wbudowywanie tego matriału, zamiast kupować jak napewno przewiduje kontrakt. Temat ten był poruszony przez dziennikarzy, ale bez echa. Następne oszczędności dla firmy IPMRESA PIZZAROTTI.
Musimy sobie jeszcze
Musimy sobie jeszcze przypomnieć o firmie ACN CONTRACT POLAND która była też podwykonawcą firmy IMPRESA PIZZAROTTI. Zostawiła ona pracowników i podwykonawców bez pieniędzy i uciekła z kraju. A ci państwo już się znali wcześniej. Firma ACN CONTRACT POLAND a przynajmniej właściciel i najbliżsi współpracownicy byli też podwykonawcą firmy IMPRESA POZZAROTTI w Mołdawi. Tam doszło do podobnej sytuacji. ACN CONTRACT nie wypłacił pieniędzy pracownikom i podwykonawcom i uciekł z kraju. Mamy powtórkę z rozrywki. Nasuwa się pytanie czy nie chodzi tu o satelitę firmy IMPRESA PIZZAROTTI dzięki której można zaniżać przetargi bo już jest wkalkulowane iż część pieniędzy nie zostanie wypłacona. Zastanawia mnie też drugi aspekt tej sprawy. Podwykonawcy firmy ACN CONTRACT POLAND nie zostali zgłoszeni do GDDKiA w Bydgoszczy co jest podstawą do rozliczenia. Sprzęt dostarczony przez podwykonawców otrzymywał numer ewidencyjny wystawiany przez firmę IMPRESA PIZZAROTTI. Kto tu zawinił ? O co tu chodzi ?
No i mamy też temat takzwanych „BIEDRONEK” czyli wydobywanie materiału na terenie budowy i gdzie się da i wbudowywanie tego matriału, zamiast kupować jak napewno przewiduje kontrakt. Temat ten był poruszony przez dziennikarzy, ale bez echa. Następne oszczędności dla firmy IPMRESA PIZZAROTTI.
Nie żebym bronil „pizzy” ale
Nie żebym bronil „pizzy” ale pokaż mi dużą budowe na której nie ma jak to nazywasz biedronek? Prawda jest taka że nikt nie spodziewał się takiego wzrostu kosztów. Ktoś powie że powinni. To dlaczego kilkaset miast, gmin, i innych inwestorów w tym gdaka żaliło się na jakoby zawyżone ceny ofert?!?! W mojej ocenie patrzac na warunki kontraktowe można przypisać wine wykonawcy, oczywiście. A czy gdaka jest czysta? Do dzisiaj wszystkie działki są nie przekazane!!! No ale oczywiście jak ktoś powie to nie to samo. W mojej ocenie to prawie to samo! Też robię na tej cholernej budowie i mam dosc. Ale muszę bo pizza na na mnie zarzuconą smycz jak gdaka zarzuciła pizzy. Moglem to obejsc i podpisać inną umowe podwykonawcza z pizzą tylko wtedy nie byłbym zatwierdzonym podwykonawcą ponieważ moja umowa nie spełniała by warunkow jakie narzuciła gdaka. Porównaj sobie warunki fidic inwestora w innym kraju z polskimi warunkami. Tym bardziej żółtego jeśli wiesz o czym piszę. W mojej opinii to gdaka jest głównym winowajcą większości problemow. Ponieważ pochodną nieczystych zapisów jest kreatywne kosztorysowanie, budowanie itp… To tyle tak w pigułce.
Byłem na tej budowie i
Byłem na tej budowie i widziałem, włoskich kierowców w ciężarówkach firmy pizzarotti, którzy jeżdzą po 12 godzin za 3500 zł brutto.
Cailis Over Night Deiieving
Cailis Over Night Deiieving buy cialis Amoxil Dosis Infantil Zithromax Classification Pfizer Viagra 100mg Online
Effets Secondaire Cialis Want
Effets Secondaire Cialis Want To Order Prednisone Buy Levitra Odt Online generic levitra Supreme Suppliers Mumbai India Zithromax Take All At Once Sex Pill
Bentyl Medication Over Night
Bentyl Medication Over Night Acheter Du Cialis En Pharmacie Zithromax For Pneumonia buy cialis Clobetasol Visa From Canada Next Day Lutein