Czy barki mają szansę konkurować z transportem kołowym? [zdjęcia]

W środę mieszkańcy Nowego i Świecia mogli obserwować na Wiśle barkę załadowaną we wtorek w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych. Ten pilotażowy komercyjny rejs wpisuje się w ideę śródlądowego transportu wodnego, w którego promocję zaangażował się samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. 

swiecie-chelmno-fot

REKLAMA

W miniony wtorek barka, załadowana w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, dopłynęła do Chełmna w środę późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią TIR-y, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce w czwartek. Z Chełmna do Gdańska płyną już Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

- Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów - powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas czwartkowej konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. - Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy.
REKLAMA

 Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze.

- Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany - stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. - Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo.
REKLAMA

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Wodny transport śródlądowy w liczbach:

Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry

Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km

Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach

Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

redakcja@extraswiecie.pl

źródło: UMWKP
REKLAMA

 

Udostępnij
11 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

w końcu się udało a tyle lat

w końcu się udało a tyle lat czekaliśmy na to by przywrócić transport rzeką

Jeżeli Wisła nie zostanie

Jeżeli Wisła nie zostanie uregulowana to latem w kajakach będzie można tylko transportować towary.

Jakie 15 tyś tirów? Kto to

Jakie 15 tyś tirów? Kto to liczy?! 6 kontenerów na barce to 6 ciężarówek x ilość dni?!?! 

Transport rzeczny bez

Transport rzeczny bez wątpienia jest bardziej eko. I każdy dobrze rozwinięty kraj inwestuje w ten środek transportu. Potrzeba bardzo dużo inwestycji żeby to zadziałało! W lata suche nie ma opcji żeby cokolwiek się poruszało po Wiśle, a systematyczne dostawy to podstawa. Jednak mam również obawy żeby za bardzo nie naruszyć tego niezwykłego ekosystemu.

A ja mam pomysł który pogodzi

A ja mam pomysł który pogodzi wszystkich. A gdyby tak barki woziły pociągi?? Jakie oszczędności na budowie torów! Ciekawe co na to nasz radny zawiadowca?

Wybrane dla Ciebie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors