Zmiana polityki prywatności

Drogi Użytkowniku,

Chcielibyśmy poinformować, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności. W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.

Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.

Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.

Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności.

Close GDPR info

Reklama

Extra Świecie

Imieniny obchodzą:

Magdalena, Maksymilian, Urszula
REKLAMA

Perełki ze starych gazet: pierwsze dni cukrowni i kolei w Świeciu

Józef Szydłowski
15 października, 23:08
Publikujemy kolejną część „Perełek ze starych gazet”, czyli wydarzenia mniej lub bardziej ważne i poważne, o których informowała prasa w Świeciu na przełomie XIX i XX wieku.
Cukier ze świeckiej fabryki transportowano Wisłą barkami do Gdańska
Fot. Archiwum

W drugiej połowie XIX wieku, po przeniesieniu Świecia na wysoki, lewy brzeg Wdy, nastąpił dynamiczny rozwój gospodarczy miasta. Stało się tak szczególnie za sprawą uruchomienia cukrowni. Towarzystwo Akcyjne Cukrownia Świecie zostało założone 24 grudnia 1881 roku. Akcjonariuszami zostali miejscowi właściciele ziemscy, którzy posiadali uprawy buraków cukrowych, ale mówi się też o udziałach księcia Czartoryskiego.

Cukrownia w Świeciu na początku XX wieku

Lokalna gazeta „Przyjaciel” donosiła 13 lipca 1882 roku (pisownia oryginalna):

Pobudowanie fabryki cukru w Świeciu jest rzeczą postanowioną. Areał przeznaczony statutami dla uprawy buraków jest zapewniony. Chodzi tylko o to, jak i gdzie ma być fabryka postawioną. Dla powzięcia uchwały w tej mierze wyznaczył p. Gordon z Laskowic, przewodniczący rady nadzorczej, posiedzenie na sobotę , 8 bm. Na posiedzenie zjedzie także dyrektor cukrowni Blosfeldt z Peplina jako doradzca techniczny.

 Rok później, w  październiku 1883 roku „Przyjaciel” pisał:

W czwartek dostawiono pierwsze buraki do tutejszej cukrowni. Obładowane berlinki burakami ciągnie parowiec aż do Czarnej wody, gdzie leży cukrownia. W pierwszych dniach przyszłego miesiąca ma się rozpocząć pierwsza kampania.

Fabryka miała własną przystań na Wdzie, gdzie cukier był workowany i ładowany na barki, które Wisłą dostarczały go do Gdańska. Tam był przerabiany w rafineriach na cukier biały i eksportowany. Na potrzeby transportu rzecznego do cukrowni, most na rzece Wdzie był pontonowy, aby można było go rozpinać dla przepływu barek „berlinek”.

Dworzec kolejowy w Świeciu na początku XX wieku

Obecność  cukrowni w Świeciu była oficjalnym, głównym argumentem, który spowodował potrzebę podciągnięcie linii kolejowej z Terespola.

Wspomniany już „Przyjaciel” tak opisał otwarcie linii kolejowej z Terespola do Świecia we wrześniu 1888 roku:

W dniu 1 b. m. odbyło się w Świeciu otwarcie nowej linii kolejowej Terespol - Świecie w sposób uroczysty. Dworzec był udekorowany, zebrała się tamże bardzo liczna publiczność, a o godzinie 10 1/4  przed południem zabrał pierwszy pociąg około 500 osób do Terespola, gdzie nastąpiło powitanie. Przystanek w Przechowie i dworzec w Terespolu były również udekorowane. Z Gdańska przybyli na uroczystość naczelny prezes pan Ernsthausen i nadburmistrz Winter. Z powrotem ruszył pociąg o godz. 111/4.

Dworzec w Terespolu sto lat temu

Był też powód nieoficjalny uruchomienia linii kolejowej do Świecia, związany z planami wojskowymi władz pruskich. Już pod koniec XIX wieku powstała koncepcja twierdz nadwiślańskich broniących dostępu do rdzennych terenów Rzeszy Niemieckiej od strony wschodniej.

Najmłodszym z zaplanowanych umocnień była Twierdza Chełmno. Pierwsze plany umocnień Chełmna i okolicy przeprawy wiślanej pojawiły się w okresie wojen napoleońskich, a pomysłodawcą był francuski marszałek N. I. Davout.

W pierwotnym zamyśle pruskich wojskowych linia z Terespola do Świecia miała zostać przedłużona połączeniem z Przechowa do Chełmna poprzez most na Wiśle. Z powodu zbyt wysokich kosztów inwestycja nigdy nie wyszła poza sferę pomysłów. Wpływała na to również bliskość mostu kolejowego w drugiej twierdzy - Grudziądzu.

redakcjaatextraswiecie [dot] pl

Komentarze (2)

Amoxicillin And Reactive Hypoglycemia Commander Viagra Rapidement online cialis Cephalexin Birth Control Testosterone Patches Online Buy Wirkung Cialis 20

Odpowiedzi: 0

purchase accutane online Propecia Kosten Apotheek viagra Testicoli Propecia Viagra Come Doping

Odpowiedzi: 0

Dodaj komentarz

Filtrowany HTML

  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <blockquote> <br> <cite> <code> <dd> <div> <dl> <dt> <em> <li> <ol> <p> <span> <strong> <ul>
    Allowed Style properties: text-align, text-decoration

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
Redakcja portalu extraswiecie.pl nie odpowiada za treści zamieszczanych przez czytelników komentarzy, zastrzegając sobie jednocześnie prawo do ich moderowania oraz kasowania w przypadkach ewidentnego naruszania prawa lub dobrych obyczajów. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyliście opinię, która łamie prawo lub dobry obyczaj, powiadomcie nas: redakcja@extraswiecie.pl lub użyjcie przycisku Zgłoś komentarz