W miniony wtorek barka, załadowana w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, dopłynęła do Chełmna w środę późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią TIR-y, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce w czwartek. Z Chełmna do Gdańska płyną już Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.
- Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów - powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas czwartkowej konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. - Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy.
REKLAMA
Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze.
- Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany - stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. - Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo.
REKLAMA
Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Wodny transport śródlądowy w liczbach:
Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
redakcja@extraswiecie.pl
mała
9 kwietnia 2021 11:37
w końcu się udało a tyle lat
w końcu się udało a tyle lat czekaliśmy na to by przywrócić transport rzeką
Nikt znany
9 kwietnia 2021 11:56
Jeżeli Wisła nie zostanie
Jeżeli Wisła nie zostanie uregulowana to latem w kajakach będzie można tylko transportować towary.
elektor
9 kwietnia 2021 12:31
Szczera prawda.Wisła jako
Szczera prawda.Wisła jako jedyna większa rzeka w Europie nie jest uregulowana. Pomijam już czas podróży ,dwa załadunki, przestoje. A płynie tylko 6 kontenerów. Czas przejazdu Tira z kontenerem z portu do Torunia wynosi ok 2,5-3 godzin. Po coś Państwo budowało autostradę A-1. Poroniony pomysł. Taki sam jak powrót kolei do Świecia.
M
9 kwietnia 2021 12:15
Jakie 15 tyś tirów? Kto to
Jakie 15 tyś tirów? Kto to liczy?! 6 kontenerów na barce to 6 ciężarówek x ilość dni?!?!
elektor
9 kwietnia 2021 12:36
Gdzieś Ty wyczytał 15 tyś.
Gdzieś Ty wyczytał 15 tyś. tirów ?
Koksownik
9 kwietnia 2021 13:23
Napisane jest pod zdjęciem
Napisane jest pod zdjęciem barki. Idź do okulisty.
elektor
9 kwietnia 2021 15:15
Racja sorry nie miałem
Racja sorry nie miałem okularów.
Biegacz
9 kwietnia 2021 15:23
Źle liczysz. Te 6 kontenerów
Źle liczysz. Te 6 kontenerów to tylko taka akcja promocyjna. Normalne spławiane ładunki byłyby dużo, dużo większe. I właśnie na ich podstawie wychodzi 15 tys. ciężarówek
Jac Van król Zygmunt
9 kwietnia 2021 21:17
te tiry będą stały w kolejce
te tiry będą stały w kolejce w Chełmie,beda spalać paliwo żeby dotrzeć siebie,co to za myślenie cfokow z tej redakcji… Sram na taki poziom redakcji,lewactwo ptfu
Czarcie Góry
9 kwietnia 2021 12:19
Transport rzeczny bez
Transport rzeczny bez wątpienia jest bardziej eko. I każdy dobrze rozwinięty kraj inwestuje w ten środek transportu. Potrzeba bardzo dużo inwestycji żeby to zadziałało! W lata suche nie ma opcji żeby cokolwiek się poruszało po Wiśle, a systematyczne dostawy to podstawa. Jednak mam również obawy żeby za bardzo nie naruszyć tego niezwykłego ekosystemu.
Alice
9 kwietnia 2021 15:32
A ja mam pomysł który pogodzi
A ja mam pomysł który pogodzi wszystkich. A gdyby tak barki woziły pociągi?? Jakie oszczędności na budowie torów! Ciekawe co na to nasz radny zawiadowca?