Zmiana polityki prywatności

Drogi Użytkowniku,

Chcielibyśmy poinformować, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności. W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.

Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.

Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.

Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności.

Close GDPR info

Extra Świecie

Imieniny obchodzą:

Dominika, Joanna, Pankracy
  • pochmurno z przejaśnieniami
    Dzisiaj:
    23°C / 14°C
  • lekkie zachmurzenie
    Jutro:
    19°C / 9°C
  • słabe opady deszczu
    Pojutrze:
    17°C / 11°C

Czy barki mają szansę konkurować z transportem kołowym? [zdjęcia]

bart
9 kwietnia, 09:30

W środę mieszkańcy Nowego i Świecia mogli obserwować na Wiśle barkę załadowaną we wtorek w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych. Ten pilotażowy komercyjny rejs wpisuje się w ideę śródlądowego transportu wodnego, w którego promocję zaangażował się samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. 

Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
Fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

REKLAMA

W miniony wtorek barka, załadowana w gdańskim porcie 150 tonami komponentów do produkcji dla Toruńskich Zakładów Materiałów Opatrunkowych, dopłynęła do Chełmna w środę późnym popołudniem. Na tamtejszym nabrzeżu czekały już na nią TIR-y, którymi ładunek trafił do magazynów produkcyjnych przedsiębiorstwa. Rozładunek i ponowny załadunek jednostki miał miejsce w czwartek. Z Chełmna do Gdańska płyną już Wisłą gotowe, wyprodukowane w naszym regionie towary, wysyłane z Polski w świat.

- Żegluga śródlądowa to obecnie najbardziej przyjazny środowisku model transportu towarów - powiedział marszałek Piotr Całbecki podczas czwartkowej konferencji prasowej na nabrzeżu wiślanym w Chełmnie, na którym rozładowywano właśnie załadowaną w Gdańsku barkę z komponentami do produkcji dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. - Liczymy, że Wisła stanie się arterią komunikacyjną, ale żeby tak się stało potrzebne są inwestycje, na które liczymy.
REKLAMA

 Ideą przedsięwzięcia jest promocja żeglugi śródlądowej. Jednostki pływające transportują towary trzy i pół razy taniej niż ciężarówki, nie powodują też korków i zagrożenia komunikacyjnego. Silniki tych jednostek spełniają wyśrubowane normy ekologiczne. W postaci Wisły mamy naturalną autostradę, której nie musimy budować za ogromne pieniądze.

- Wspieramy każdą inicjatywę, która przyczynia się do tego, żeby potencjał, w aspekcie ekonomicznym i środowiskowym, polskich rzek mógł zostać lepiej wykorzystany - stwierdził gość konferencji, dyrektor Marcin Białek z odpowiedzialnego za krajową gospodarkę wodną Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. - Nasze inwestycje są nie tylko po to, żeby turystycznie z nich korzystać, ale też gospodarczo. Są to miejsca pracy dla polskich firm, dla polskich pracowników. Ten rejs pokazuje namacalnie, że jest popyt i zainteresowanie, by wykorzystywać polskie rzeki również gospodarczo.
REKLAMA

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki przepłynęła do Chełmna łódź gdańskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzali oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Związane z rejsem doświadczenie pozwoli też na określenie warunków brzegowych dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.

Wodny transport śródlądowy w liczbach:

Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry

Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km

Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach

Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

redakcjaatextraswiecie [dot] pl

źródło: UMWKP
REKLAMA

 

Komentarze (11)

w końcu się udało a tyle lat czekaliśmy na to by przywrócić transport rzeką

Odpowiedzi: 0

Jeżeli Wisła nie zostanie uregulowana to latem w kajakach będzie można tylko transportować towary.

Odpowiedzi: 1

Szczera prawda.Wisła jako jedyna większa rzeka w Europie nie jest uregulowana. Pomijam już czas podróży ,dwa załadunki, przestoje. A płynie tylko 6 kontenerów. Czas przejazdu Tira z kontenerem z portu do Torunia wynosi ok 2,5-3 godzin. Po coś Państwo budowało autostradę A-1. Poroniony pomysł. Taki sam jak powrót kolei do Świecia.

Odpowiedzi: 0

Jakie 15 tyś tirów? Kto to liczy?! 6 kontenerów na barce to 6 ciężarówek x ilość dni?!?! 

Odpowiedzi: 2

Gdzieś Ty wyczytał 15 tyś. tirów ?

Odpowiedzi: 1

Napisane  jest pod zdjęciem barki. Idź do okulisty.

Odpowiedzi: 1

Racja sorry nie miałem okularów. 

Odpowiedzi: 0

Źle liczysz. Te 6 kontenerów to tylko taka akcja promocyjna. Normalne spławiane ładunki byłyby dużo, dużo  większe. I właśnie na ich podstawie wychodzi 15 tys. ciężarówek

Odpowiedzi: 1

te tiry będą stały w kolejce w Chełmie,beda spalać paliwo żeby dotrzeć siebie,co to za myślenie cfokow z tej redakcji... Sram na taki poziom redakcji,lewactwo ptfu

Odpowiedzi: 0

Transport rzeczny bez wątpienia jest bardziej eko. I każdy dobrze rozwinięty kraj inwestuje w ten środek transportu. Potrzeba bardzo dużo inwestycji żeby to zadziałało! W lata suche nie ma opcji żeby cokolwiek się poruszało po Wiśle, a systematyczne dostawy to podstawa. Jednak mam również obawy żeby za bardzo nie naruszyć tego niezwykłego ekosystemu.

Odpowiedzi: 0

A ja mam pomysł który pogodzi wszystkich. A gdyby tak barki woziły pociągi?? Jakie oszczędności na budowie torów! Ciekawe co na to nasz radny zawiadowca?

Odpowiedzi: 0

Dodaj komentarz

Filtrowany HTML

  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <blockquote> <br> <cite> <code> <dd> <div> <dl> <dt> <em> <li> <ol> <p> <span> <strong> <ul>
    Allowed Style properties: text-align, text-decoration

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Filtered words will be replaced with the filtered version of the word.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.
Redakcja portalu extraswiecie.pl nie odpowiada za treści zamieszczanych przez czytelników komentarzy, zastrzegając sobie jednocześnie prawo do ich moderowania oraz kasowania w przypadkach ewidentnego naruszania prawa lub dobrych obyczajów. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyliście opinię, która łamie prawo lub dobry obyczaj, powiadomcie nas: redakcja@extraswiecie.pl lub użyjcie przycisku Zgłoś komentarz