Zmiana polityki prywatności

Drogi Użytkowniku,

Chcielibyśmy poinformować, że zaktualizowaliśmy naszą Politykę prywatności. W dokumencie tym wyjaśniamy w sposób przejrzysty i bezpośredni jakie informacje zbieramy i dlaczego to robimy.

Nowe zapisy w Polityce prywatności wynikają z konieczności dostosowania naszych działań oraz dokumentacji do nowych wymagań europejskiego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r.

Informujemy jednocześnie, że nie zmieniamy niczego w aktualnych ustawieniach ani sposobie przetwarzania danych. Ulepszamy natomiast opis naszych procedur i dokładniej wyjaśniamy, jak przetwarzamy Twoje dane osobowe oraz jakie prawa przysługują naszym użytkownikom.

Zapraszamy Cię do zapoznania się ze zmienioną Polityką prywatności.

Close GDPR info

Extra Świecie

Imieniny obchodzą:

Jan, Ksawery, Luiza
REKLAMA

Uwierzyły oszustom i straciły ponad 20 tysięcy złotych

Andrzej Pudrzyński
30 listopada 2022, 08:12

Oszuści ciągle wykorzystują nowe sposoby, przez które narażeni jesteśmy na utratę pieniędzy. Przekonały się o tym niedawno mieszkanki powiatu świeckiego, które padły ich ofiarą.

Oszuści próbują wkraść się w zaufanie każdego, bez względu na wiek
Fot. 123RF / zdjęcie ilustracyjne
REKLAMA
REKLAMA

Jednym zależy na bezpośredniej kradzieży środków z konta, inni wyłudzają dane, na które biorą później pożyczki.

Wachlarz działania jest szeroki, cel zawsze jeden - wyłudzić nasze pieniądze.

O tym jak łatwo paść ofiarą oszusta przekonała się w listopadzie 65-letnia mieszkanka powiatu świeckiego.

Fałszywy konsultant miał pomóc jej ustrzec się przed utratą pieniędzy. W efekcie tej "pomocy" została oszukana.

REKLAMA
REKLAMA

Do kobiety zadzwonił oszust przedstawiający się za konsultanta banku.

- Mężczyzna poinformował 65-latkę, że został przyznany jej kredyt. Nie wnioskowała o niego, więc aby zapobiec utracie pieniędzy i ustrzec się przez oszustwem, dała się mu namówić na zainstalowanie w swoim telefonie aplikacji - mówi podkom. Joanna Tarkowska, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świeciu.

Zamiast uchronić się przed działaniem oszustów, kobieta w ten sposób dała jednemu z nich dostęp do swojego konta bankowego. Rzekomy konsultant przelał z jej konta 17,5 tys. zł. 

Na tym jednak nie koniec.

REKLAMA
REKLAMA

To tylko jeden z wielu przykładów internetowych oszustw. Do policjantów ze Świecia zgłaszają się też osoby, które oszukano podczas sprzedaży lub kupna na portalach ogłoszeniowych.

- Udając zainteresowanych transakcją, przestępcy działają tak, aby swoją ofiarę wprowadzić w błąd w celu pozyskania od niej loginu, hasła, numeru karty kredytowej czy kodów autoryzacyjnych - wylicza Joanna Tarkowska.

Często wysyłają linki do stron bankowych, łudząco przypominających te oryginalne.

REKLAMA
REKLAMA

- Otwierając taką stronę i postępując zgodnie z poleceniami możemy doprowadzić do tego, że nasze konto bankowe zostanie wyczyszczone ze wszystkich oszczędności lub też obciążone kredytem - przestrzega rzeczniczka świeckiej policji.

W takiej sytuacji znalazły się dwie mieszkanki powiatu świeckiego, które zostały oszukane w październiku.

Kobiety w wieku 39 i 25 lat, chcąc odebrać płatność za sprzedaż przedmiotów, weszły w nadesłany link.

REKLAMA
REKLAMA

Logując się na stronę, przypominającą oryginalną stronę bankową, udzieliły dostępu do konta oszustom.

W ten sposób jedna z nich straciła z konta 400 zł, a druga blisko 2,5 tys. zł.

- Nie dajmy się zwieść okazji lub szybkiemu zarobkowi. Warto poświęcić kilka chwil i przeczytać na portalu wskazówki, jak bezpiecznie dokonywać sprzedaży i zakupów. Lepiej stracić kilka minut na weryfikację osoby i portalu aukcyjnego, niż paść ofiarą oszustwa - radzi Joanna Tarkowska.

O czym warto pamiętać?

Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi nas o podanie takich danych, jak:

  • loginu i hasła do konta bankowego
  • pełnych danych osobowych, czyli numeru dowodu osobistego, daty wydania i ważności; może prosić o podanie np. daty urodzenia czy kilku ostatnich cyfr numeru PESEL w celu weryfikacji, ale nigdy nie zapyta o komplet danych w jednej rozmowie
  • PIN-u do aplikacji mobilnej,
  • danych karty płatniczej czy kredytowej: numeru, daty ważności, kodu CVV, PIN-u do karty
  • kodów BLIK
  • kodów z SMS-ów autoryzacyjnych
  • nigdy nie będzie namawiał nas także do instalowania dodatkowych aplikacji czy wykonania przelewu na inne, rzekomo bezpieczne konto
REKLAMA

Kilka prostych kroków, aby nie stać się ofiarą oszustwa internetowego:

  • bądź czujny, gdy otrzymasz wiadomość od kupującego, że już wpłacił pieniądze za sprzedawany przedmiot lub zamierza to dopiero zrobić, a ty jedynie poprzez wejście w link i podanie danych karty bankomatowej otrzymasz pieniądze na swoje konto
  • nigdy nie otwieraj załączników lub linków, które budzą wątpliwości
  • strzeż swoich danych bankowych oraz haseł, a przede wszystkim pod żadnym pozorem nie wysyłaj osobom postronnym kserokopii swoich kart kredytowych czy dokumentów tożsamości oraz kodów autoryzacyjnych do bankowości elektronicznej
  • dokładnie czytaj i weryfikuj każdą wiadomość z banku, którą masz potwierdzić kodem autoryzacyjnym,
  • korzystaj z oprogramowania antywirusowego, a gdy ktoś próbuje na nas wywierać presję czasu, pośpiechu, czy też szybkiego sfinalizowania transakcji, zachowaj czujność

a [dot] pudrzynskiatextraswiecie [dot] pl

REKLAMA

Komentarze (2)

Co za ameby

Odpowiedzi: 0

OOooloooo gdzie jesteś czekamy na twoją opinie ty sie znasz chłopie ty wiesz ocb

Odpowiedzi: 0
Redakcja portalu extraswiecie.pl nie odpowiada za treści zamieszczanych przez czytelników komentarzy, zastrzegając sobie jednocześnie prawo do ich moderowania oraz kasowania w przypadkach ewidentnego naruszania prawa lub dobrych obyczajów. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyliście opinię, która łamie prawo lub dobry obyczaj, powiadomcie nas: [email protected] lub użyjcie przycisku Zgłoś komentarz