- Konsekwentnie przywracamy regionalne połączenia kolejowe. Z naszej oferty już za kilkanaście miesięcy skorzystają również pasażerowie podróżujący do Wierzchucina – zapowiada Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
Na linii nr 208 Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (powiat tucholski) ma kursować od sześciu do ośmiu par pociągów.
Jak zapowiada urząd marszałkowski, podróż będzie się odbywać w nowoczesnych i klimatyzowanych wagonach dostosowanych również do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz z możliwością transportu rowerów.
Przez pierwszy miesiąc (od 13 grudnia 2026 r. do 17 stycznia 2027 r.) będzie obowiązywać taryfa specjalna - cena biletu wyniesie 1 zł. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów bilety na przejazd będą kosztować 4 zł.
Pociągi pasażerskie na tej trasie przestały kursować w 2020 r. w związku z pandemią Covid-19.
O przywrócenie połączeń na tym odcinku zabiegała Kujawsko-Pomorska Fundacja Rozwoju Transportu Publicznego.
- Trzeba podkreślić, że nigdy nie powinno dojść do likwidacji tych połączeń. Bardzo dobrze, że w końcu mieszkańcy Lniana, Jastrzębia i Drzycimia odzyskają połączenia kolejowe, a tym samym możliwość dotarcia do Bydgoszczy, Grudziądza czy Tucholi – informuje fundacja.
Fundacja podkreśla jednocześnie, że dla mieszkańców Lniana, Drzycimia czy Jastrzębia konieczne jest przywrócenie połączeń na odcinku Terespol Pomorski - Świecie.
- Również dla samego Świecia konieczność przywrócenia kolei to bardzo ważna kwestia – zaznacza Kujawsko-Pomorska Fundacja Rozwoju Transportu Publicznego.

Jak może być kolej do świecie jak są rozebrane tory ? Jedynie do przechowa
Zamiast stacji Przechowo, zbudować bocznicę i perony przy rondzie za hurtownią i nazwać Świecie Marianki, dodatkowo parking Park@Ride oraz przystanki dla komunikacji miejskiej, która będzie dowozić i rozwozić pasażerów w różne zakątki CSW
Ja
Wciąż brakuje regularnego połączenia Świecie – Laskowice. Chociaż jakiś mały bus co godzinę tam i z powrotem. Największy węzeł komunikacyjny w regionie, wszystkie pociągi się zatrzymują, jedziesz przez pół Polski, wysiadasz i jesteś w czarnej d***.
Przywrócić kolej w Świeciu, odblokować ul. Chełmińską, pobudować węzeł Świecie centrum, pobudować nowe mosty. Miasto będzie drogowo i komunikacyjnie wydolne. Zacząć trzeba jednak od dworca autobusowego, bo to wstyd co teraz jest.
Marzyciele o kolei do Świecia… Nie ma i nie będzie. Ślepa kiszka nie ma uzasadnienia. Dużo lamentu a co do czego przyjdzie to pasażerów będzie garstka o ile w ogóle. Z autobusami jest problem a w kolej jako rozwiązanie patrzycie. Finansowo to też inwestycja typu porażka. Jako że Terespol jest w gminie więc to tam trzeba wypadałoby się skupić by istniała komunikacja miasto – dworzec. Aczkolwiek żaden to węzeł co za tym idzie składów nie za wiele w dalszym kierunku więc Laskowice pozostają.
Ci sami co pozwolili zwinąć tory w Świeciu i odciąć od świata to teraz zmienili zdanie? Dworzec sprzedaliscie na biedronkę i teraz też wykupicie odbudujecie dworzec? Wstyd
Tory to własność PKP i proszę nie wprowadzać w błąd czytelników. Kolej wycofała nierentowne połączenia do Swiecia i tyle. Chyba komentujący mają zbyt mało lat by to pamiętać dlatego piszą nieprawdę.
Kolej do swiecia haha znów będzie podróżować tylko konduktor…
Ludzie, przestańcie powtarzać te same teksty bez sprawdzania faktów. PKP wycofywało się ze Świecia nad Wisłą nie dlatego, że akurat tu było „nierentownie”, tylko dlatego, że w latach 90. i na początku 2000. cała kolej w Polsce przechodziła kryzys. Likwidowano połączenia nawet w dużo większych miastach, bo brakowało pieniędzy, inwestycji, a transport szynowy był kompletnie zaniedbywany.
To nie była specyfika Świecia – taka była ogólnopolska polityka. Dzisiaj wiele miejsc, które wtedy „nie miały sensu” dla kolei, odzyskuje połączenia, bo zmieniły się potrzeby ludzi, wzrosły koszty paliwa, a transport publiczny zyskuje na znaczeniu. Miasta z dostępem do kolei się rozwijają, przyciągają inwestorów, młodych ludzi i turystów.
Zamiast powtarzać argumenty sprzed 30 lat, lepiej spojrzeć na to, co kolej może dać Świeciu dzisiaj.
Co więcej linia do Przechowa jest czynna dla ruchu towarowego, wystarczy poprawić podtorze, wyremontować czy zbudować perony i można przywrócić ruch pasażerski problem pojawia się z tak zwanym posterunkiem Konopat obsługujący bocznicę celulozy i linię do Przechowa i to jest problem utrzymania kto ma wyłożyć kasę PKP na pewno nie
Żeby ino wiadukt był nad bydgoską bo już korki z kombinatu a jak jeszcze dojdzie kolej. Najlepszy by był dworzec na osiedlu Królów
Jak to wytłumaczyć, że Ceske Drahy małymi motoriczkami, docierają do nierentownych połączeń ( znam i korzystałem z linii, która miała 7 km i trzy przystanki.) Kursuje co godzinę i jest wypełniona ludźmi. U nas nic się nie opłaca, a tylko KD wyciągnęły wnioski. Remontują linie i kupują nowy tabor. W naszym województwie słabo i wolno się to dzieje. Może towarzystwo z UM wrosło w swoje stołki i należy odświeżyć ten urząd na ludzi którym się chce działać