Chyba już każdy słyszał o oszustwach metodą "na policjanta" czy "na wnuczka". Oszuści jednak nie próżnują i cały czas modyfikują metody działania, szukając łatwego zarobku.
W sierpniu pani Elżbieta, mieszkanka Świecia, została zmanipulowana przez osoby podszywające się pod doradców inwestycyjnych.
- Nakłonili ją do zainstalowania aplikacji zdalnego pulpitu, a następnie z jej konta zniknęły wszystkie oszczędności: 5 tys. euro i 6,5 tys. zł - mówi pan Szymon, syn poszkodowanej.
To jednak nie wszystko.
- Oszuści, działając podstępnie, doprowadzili także do zaciągnięcia kredytu w wysokości 40 tys. zł na dane mojej mamy. Pieniądze zostały natychmiast wyprowadzone na konto oszustów - relacjonuje syn mieszkanki Świecia.
Sprawę zgłoszono policji. Trwa postępowanie w tej sprawie. Bank jednak odmawia zwrotu skradzionych pieniędzy.
- Obciąża mamę obowiązkiem spłaty kredytu, którego faktycznie nigdy nie otrzymała do rąk własnych - wyjaśnia pan Szymon. - Moja mama została z niczym - bez oszczędności, z ogromnym długiem, w poczuciu bezradności i niesprawiedliwości.
Pani Elżbieta w ostatnich latach wiele przeszła. Ma za sobą dwie ciężkie operacje kręgosłupa, które mocno nadwerężyły jej zdrowie i siły. Obecnie przebywa na rencie zdrowotnej. Dwa miesiące temu zmarł jej mąż.
- Dlatego założyłem zbiórkę, aby pomóc jej przetrwać i spłacić zobowiązanie powstałe w wyniku przestępstwa. Każda złotówka, każde wsparcie i każda pomoc w nagłośnieniu tej sprawy są dla nas bezcenne - podkreśla pan Szymon.
Osoby, które chciałyby wspomóc mieszkankę Świecia mogą to zrobić na portalu zrzutka.pl.
Świecka policja odnotowuje wiele podobnych oszustw.
- Coraz częstszym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę mieszkańców powiatu świeckiego jest wykorzystywanie połączenia telefonicznego z potencjalną ofiarą. W trakcie rozmowy jest ona przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub osobą reprezentującą inną instytucję finansową - zwraca uwagę kom. Joanna Tarkowska, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świeciu.
Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności i zaleca:
- podczas rozmowy telefonicznej nie przekazuj nikomu kodów BLIK;
- nie wykonuj przelewów bankowych na konta osób, których nie znasz;
- nie instaluj żadnych aplikacji na swoim urządzeniu na prośbę osoby dzwoniącej do ciebie, czy też kontaktującej się z tobą przez Internet;
- nie korzystajcie z przesłanych linków, które otrzymaliście mailem, SMS-em czy komunikatorem;
- nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej np. za pomocą programów do zdalnego pulpitu;
- nie udostępniaj danych poufnych dotyczących posiadanych kart płatniczych;
- nie przesyłaj skanów swojego dowodu osobistego.