W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego podpisano umowę na sfinansowanie modernizacji i rozbudowy linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem. Część tej trasy przebiega przez powiat świecki.
Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną czas przejazdu skróci się o 20 minut.
- W ramach prac przebudujemy blisko 32 km istniejącego toru i zbudujemy drugi, co znacząco poprawi przepustowość na trasie – mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach m.in. w Serocku (gmina Pruszcz), Lubani-Lipinach, Świekatowie i Lipienicy (gmina Świekatowo) oraz w Błądzimiu (przy granicy gmin Lniano i Cekcyn). Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Na trasie mają zostać zabudowane nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym.
- Przebudujemy także 31 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami – wylicza rzecznik PKP PLK.
Ma być też bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty oraz Świekatowo, Lipienica i Błądzim) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe.
Natomiast na 10 innych przejazdach zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń – rogatek i sygnalizatorów świetlnych.
Po zakończeniu wszystkich prac najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h).
Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni.
Jak podaje PKP PLK, wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.
Inwestycja o wartości 5,4 mld zł netto otrzyma dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko w wysokości 4,6 mld zł. Realizacja prac budowlanych między Maksymilianowem a Kościerzyną, w ramach 4 kontraktów, planowana jest w latach 2025-2029.
