REKLAMA
Od 26 maja samorządy mogą składać wnioski do PKP Polskich Linii Kolejowych na 85-procentowe dofinansowanie inwestycji w ramach programu Kolej Plus. Zakłada on budowę i modernizację zaniedbanych lokalnych linii kolejowych, dzięki czemu mniejsze miejscowości zyskają połączenie z dużymi miastami.
Wśród 20 projektów, które mają zostać zrealizowane do 2027 r., znajduje się także przebudowa torów i trakcji na linii Świecie-Terespol Pomorski. Dzięki temu miasto zyskałoby połączenie z linią Bydgoszcz-Gdańsk.
Samorządy mają czas na składanie wniosków do 26 sierpnia. Koszt modernizacji linii między Terespolem a Świeciem, tak aby obsługiwała ona nowoczesne składy, oszacowano wstępnie na 300 mln zł. Oznacza to, że 255 mln zł, czyli 85 proc. sfinansuje państwo, a samorząd pozostałe 15 proc. w wysokości 45 mln zł.
REKLAMA
I tu zaczynają się schody.
- Nie neguję sensu programu Kolej Plus. Jednak w przypadku Świecia to inwestycja pozbawiona racjonalnych podstaw – twierdzi Krzysztof Kułakowski, burmistrz Świecia. - Wyłożenie z budżetu gminy 45 mln zł na modernizację kilku kilometrów linii uważam za bezcelowe. Tym bardziej, że pandemia uszczupliła budżet gminy i wpływy z podatku, a nie wiadomo jeszcze, jak będzie rozwijać się sytuacja w przyszłym roku i w najbliższych latach.
Obecnie ze stacji w Terespolu korzysta od kilkudziesięciu do około 100 osób dziennie. Zdaniem burmistrza, mała liczba podróżnych w porównaniu z ogromnymi kosztami, to kolejny argument przemawiający za tym, aby nie angażować się w program.
REKLAMA
- Nasza gmina przeznacza na wszystkie inwestycje około 40 mln zł rocznie. Gdybyśmy mieli wydać 45 mln na Kolej Plus, to musielibyśmy obciąć przez dwa lata o połowę wydatki na budowę i remonty dróg, chodników, szkół czy obiektów sportowo-rekreacyjnych. Inna możliwość to zaciągniecie kredytu lub obligacji i spłacanie ich przez długie lata, czemu jestem przeciwny – wylicza Krzysztof Kułakowski.
Burmistrz Świecia zwraca uwagę, że miasto, przynajmniej przez najbliższe lata, nie będzie mogło starać się o dofinansowanie z funduszy unijnych (zakaz podwójnego finansowania inwestycji).
- Nie zamierzamy zabiegać o dofinansowanie w programie Kolej Plus. Nie stać nas na gigantyczny wkład własny – przekonuje Krzysztof Kułakowski.
REKLAMA
Barbara Studzińska, starosta świecki, w ogóle nie bierze pod uwagę samodzielnego finansowania przez powiat 15 proc. kosztów modernizacji Linii Terespol-Świecie.
- Na pewno skorzystaliby na tym nie tylko mieszkańcy Świecia, ale też sąsiednich gmin. Trudno jednak oszacować, jak dużym zainteresowaniem by się ona cieszyła. Bylibyśmy skłonni wesprzeć Świecie w realizacji inwestycji, ale na miarę naszych potrzeb – zastrzega starosta.
REKLAMA
Barbara Studzińska nie podała konkretnych kwot, ale stanowczo wykluczyła, aby podzielić koszty na przykład po połowie.
- Nie bylibyśmy w stanie wyłożyć ponad 20 mln zł. Zresztą znam decyzję burmistrza Kułakowskiego w tej sprawie, więc nie ma co gdybać na temat kwot. Skoro gmina w to nie wchodzi, bo widocznie uznała, że to dla niej zbyt kosztowne, to sprawa jest jasna – mówi starosta.
REKLAMA
O dofinansowanie na realizację inwestycji mógłby się ubiegać także samorząd województwa.
- Nie rozważamy rewitalizacji linii 240 ze środków programu Kolej Plus – stawia sprawę jasno Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Częścią linii nr 240 jest właśnie połączenie z Terespola do Świecia. Samorząd województwa ma jednak inny pomysł na kolej dla miasta. Tyle, że budzi on równie duże zastrzeżenia, jak Kolej Plus. Sceptycyzmu nie ukrywa nawet Tadeusz Pogoda, były burmistrz Świecia, a obecnie radny i przewodniczący komisji infrastruktury sejmiku województwa. W dodatku pomysł mógłby skłócić ze sobą gminy Świecie i Jeżewo. Więcej w Extra Świecie 10 czerwca.
Dziwię się wogule że tym
Dziwię się wogule że tym tematem ktoś sobie wogule głowie zawracal. To od początku było nie realne szkoda czasu na takie mrzonki
Kolej to już była w Świeciu
Kolej to już była w Świeciu po co popełniać tę samą błędy, kto zna historię to wie iż stacja która jest w Laskowicach miała być w Świeciu. Ówcześnie rajcy miejscy jej nie chcieli. Żart bo krowy nie dadzą jajek a kury mleka. A pieniądze można przeznaczyć na budowę lotniska.
Zamiast inwstowac w kolej
Zamiast inwstowac w kolej zainwestujcie w starą czesc miast kolo zamku i Starej Fary tam sa zbytki ta czesc miasta jest poszkodowana i zaniedbana.
Ten co chce wrócić do trasy
Ten co chce wrócić do trasy kolejowej w Świeciu ten ma niepokolei w głowie ! Szkoda kasy na takie pomysły. Lepiej w ścieszki rowerowe inwestować i drogi ,chodniki .
Ten co chce wrócić do trasy
Ten co chce wrócić do trasy kolejowej w Świeciu ten ma niepokolei w głowie ! Szkoda kasy na takie pomysły. Lepiej w ścieszki rowerowe inwestować i drogi ,chodniki ledowe oświetlenia i parkingi.
Ten co wymyślił kosztowny
Ten co wymyślił kosztowny powrót kolei do Świecia to kiepski z niego ,,gospodarz” ,w ogóle nie potrafi rządzić publiczną ,nasza kasą ,czy wyrzucanie naszej kasy w błoto to jego ich? specjalność?
Kolej w Świeciu nie jest
Kolej w Świeciu nie jest potrzebna. Wydali by sporo pieniędzy, a po roku okazało by się, że nie ma zysku. Powtórka z rozrywki, tory do likwidacji.
Kiedyś był pomysł tiry na
Kiedyś był pomysł tiry na wagony to by się opłaciło kolei gdyby np wybudowano taką rampę załadunkową na miasteczku i obok przy basenie dworzec. Tylko czy kolej by na to poszo bo u nas się tego nie praktykuje i czy sama kolej by za to zapłaciła ?
No panie Darku Woźniak dodaj
No panie Darku Woźniak dodaj pan z własnej kieszeni te pieniądze. Przecież to pański sztandarowy pomysł. Tak pan walczył o kolej w Świeciu i co skarbnik powiatu nie ma pieniędzy? Mam nadzieję płochą jedynie, że pańscy zwolennicy zobaczą te fantasmagorie przez pana wygłaszane.
Dla czego nie sfinansuje
Dla czego nie sfinansuje starostwo. Dariusz Woźniakskarbnik powiatu, sympatyk kolei niech zadłuży powiat na skromne 45 milionów zł. Bez kredytu nie ma przyszłości brak inwestycji zpowalnia rozwój gospodarczy. Panie Darku weź pan kredyt i spełnij swe marzenia
Zróbta se lepii wąskotorówka.
Zróbta se lepii wąskotorówka. Debilizm. A tak swoją drogą to bogate to nasze państwo skoro tyle kasy w błoto chce wyrzucić.
Wooooooooooooooooooooożniak!!
Wooooooooooooooooooooożniak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????????
To lepiej wybudujcie kolejną
To lepiej wybudujcie kolejną bibliotekę, do której NIKT NIE CHODZI, albo wymurujcie z kamienia kolejne twarze w mieście za pare milionów. A z kułakiem i pogodą jest tak jak z Dudą i Kaczyńskim, kto wie, ten wie o co chodzi 😉
Dajmy spokój z z tym
Dajmy spokój z z tym Terespolem! Zrobić kładkę nad przejazdem w Laskowicach, puścić komunikację do dworca i sprawa załatwiona. Koszt dużo mniejszy i połączenia praktycznie z całym krajem.
Znaleźli się znawcy tematu
Znaleźli się znawcy tematu za nasza granicą południową 2 miasta powiatowe nie mają koleji..a u nas wiocha i średniowiecze.Dziekuje tym co zamiast mózgu mają sieczkę.
W pełni popieram wypowiedź
W pełni popieram wypowiedź OKO. W Czechach jeżdżą szynobusy. Tylko jedna miejscowość powyżej 10000 mieszkańców nie ma kolei. To jest krótkowzroczność władz miasta. Jeżeli jest szansa powrotu kolei do Świecia trzeba z tego skorzystać. Być może kolejnej szansy nie będzie.
PKS PRAKTYCZNIE NIE KURSUJE
PKS PRAKTYCZNIE NIE KURSUJE OD MARCA (W TYM ŻADEN AUTOBUS DO LASKOWIC), POMIMO PROGRAMU RZĄDOWEGO PKSplus, A IM SIĘ KOLEI ZACHCIEWA. PRZY OKAZJI, JEŚLI MIELIBY WYŁĄCZYĆ LASKOWICE, TO POŁĄCZENIE STRACI AUTOMATYCZNIE GRUDZIĄDZ, OSIE Z KIERUNKU CZERSK
Warto pomyslec o rozbudowie
Warto pomyslec o rozbudowie Swiecia w kierunku Terespola Pomorskiego i automatycznie bedzie kolej w Swieciu .