Niemal każdego dnia do świeckiej komendy wpływają zawiadomienia od osób, które otrzymały podejrzane wiadomości.
- Po kliknięciu w załączone linki wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych płatności elektronicznych - tłumaczy podkom. Joanna Tarkowska, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świeciu. - Kiedy się tam zalogujemy przestępcy przejmują nasze dane do logowania i w ten sposób uzyskają dostęp do konta. Natychmiast logują się na konto i dokonują przelewów kradnąc wszystkie pieniądze.
Regularnie zdarzają się też oszustwa na BLIK. Oszuści podszywają się pod naszych znajomych i wysyłają "niewinną" wiadomość z prośbą o pożyczkę. Najczęściej tłumaczą to chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie.
Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nieświadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie.
Co robić, aby nie paść ofiarą oszustów? Poniżej kilka rad proponowanych przez policję.
- Weryfikujmy tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę.
- Bezwzględnie dbajmy o bezpieczeństwo swoich danych oraz haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące.
- Nigdy nie przesyłajmy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy e-maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy, warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem.
- Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie - apeluje Joanna Trakowska. - Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK, zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę.
Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe i nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- Zadbajmy też o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów - apeluje rzeczniczka świeckiej policji.
a.bartniak@extraswiecie.pl
Nawet jeśli klikniesz i dasz
Nawet jeśli klikniesz i dasz przestępcy swoje dane i pieniądze, to policja ich nie znajdzie ; X Ot taki kraj. Wyrazy współczucia dla osób starszych, ponieważ coraz więcej młodych ma problem z odróżnieniem oszustw.
Z nr zaczynającego się od 512
Z nr zaczynającego się od 512…dostalam link o uregulowaniu energii elektrycznej, w przeciwnym wypadku mają odłączyć, oczywiście to zwykłe chamstwo i oszustwo żeby wyłudzić dane, kiedy nie odpowiedziałam dostałam drugiego smsa, wtedy już był koniec zabawy i nr zablokowałam, nie dajcie się nabrać, ja akurat nie mam zaległości…