Przebudowane skrzyżowania i odnowione stacje w powiecie świeckim. PKP ma ambitne plany

Dwupoziomowe skrzyżowania, odnowione stacje i przystanki kolejowe oraz zmodernizowane tory, po których będą mknąć wygodne, nowoczesne pociągi. Brzmi jak bajka? PKP deklaruje, że tak będzie w powiecie świeckim już za kilka lat.
Modernizacji ma doczekać się m.in. stacja w Serocku w gminie Pruszcz | Fot. Szymon Danielek

- Modernizacja linii kolejowej nr 201 nie zwalnia tempa. Efektem będzie nowa jakość podróżowania koleją w tej części województwa – zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Modernizacja linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem trwa już na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa w województwie pomorskim. W województwie kujawsko – pomorskim PKP ogłosiło niedawno przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, przebiegającym przez powiat świecki.

Linia zostanie zelektryfikowana. Podróżni wsiądą do pociągów z wyższych, wygodniejszych peronów na przebudowanych stacjach i przystankach m.in. w Serocku (gmina Pruszcz), Lubani-Lipinach, Świekatowie i Lipienicy (gmina Świekatowo) oraz w Błądzimiu (gmina Lniano). Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

- W ramach prac przebudujemy blisko 32 km istniejącego toru i zbudujemy drugi, co znacząco poprawi przepustowość na trasie – mówi Przemysław Zieliński.

Na trasie mają zostać zabudowane nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym.

- Przebudujemy także 31 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami – wylicza rzecznik PKP PLK.

Ma być też bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W pięciu lokalizacjach (Serock – dwa obiekty oraz Świekatowo, Lipienica i Błądzim) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe.

Natomiast na 10 innych przejazdach zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych urządzeń – rogatek i sygnalizatorów świetlnych.

Po zakończeniu wszystkich prac najszybsze pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe 120 km/h (obecnie do 80 km/h). Linią będą mogły jeździć najdłuższe (do 750 m) i najcięższe (nacisk na oś 22,5 t) pociągi towarowe, co ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków do portu morskiego w Gdyni.

Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne.

Prace na linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo – Wierzchucin mają zostać przeprowadzone w latach 2026 – 2029. Szacunkowa wartość inwestycji to blisko 1,5 miliarda złotych netto. PKP Polskie Linie Kolejowe starają się o dofinansowanie unijne na ten cel.

a.pudrzynski@extraswiecie.pl

Udostępnij

Komentarze niezwiązane z tematem i naruszające regulamin portalu będą usuwane.

8 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

A Twarda Góra? Przydałby się remont również.

Co to znaczy „Wykorzystanie szyn bezstykowych podniesie komfort jazdy podróżnych. Zmniejszy się oddziaływanie linii na najbliższe sąsiedztwo i środowisko naturalne”? Pociągi będą jeździć przez to ciszej?

A kiedy Terespol Pom i Laskowice bo tam Prl jeszcze panuje.

PKP powinny mieć zakaz jeżdżenia przez powiat świecki. Mało jest takich powiatów tak zaniedbanych na terenach PKP jak w powiecie świeckim. Zakazać przejazdu i postawić warunki aby odzyskać dostęp do szlaków.

Gdzie się nie ruszyć wszędzie nowe stacje a w Świeciu jak zawsze wstyd

Ludzie zróbcie coś z Dworcem w Laskowicach tam nie ma gdzie zaparkować , jutro jadę na Openera

Wybrane dla Ciebie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors