Dlaczego numeracja budynków jest tak ważna?
- Brak widocznego numeru posesji może znacząco utrudnić lub opóźnić dojazd karetki pogotowia, straży pożarnej lub policji w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia - wylicza Łukasz Chareński, komendant Straży Miejskiej w Świeciu. - Stwarza to także problemy służbom komunalnym i technicznym np. pogotowiu gazowemu lub energetycznemu.
Z powodu braku numeru na budynku utrudnioną pracę mają też dostawcy przesyłek, korespondencji czy usług kurierskich. Podobnie jak urzędnicy i wykonawcy prac geodezyjnych czy budowlanych.
Prawo bardzo jasno określa obowiązki właścicieli nieruchomości.
Prawo geodezyjne i kartograficzne mówi:
Właściciel nieruchomości zabudowanej jest obowiązany umieścić w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczkę z numerem porządkowym, nazwą ulicy lub placu oraz nazwą miejscowości.
Za brak numeru możemy też zostać ukarani finansowo, o czym mówi Kodeks wykroczeń:
Kto, będąc właścicielem, administratorem, dozorcą lub użytkownikiem nieruchomości, nie dopełnia obowiązku umieszczenia w odpowiednim miejscu numeru porządkowego, podlega karze grzywny albo karze nagany.
Jak prawidłowo oznaczyć budynek?
Numer porządkowy powinien być umieszczony w widocznym miejscu od strony drogi dojazdowej – najczęściej na frontowej ścianie budynku lub ogrodzeniu. Tabliczka powinna zawierać numer porządkowy, nazwę ulicy (jeśli dotyczy) oraz miejscowość.
Oznaczenie powinno być czytelne, trwałe i najlepiej odblaskowe lub podświetlane – szczególnie w trudno dostępnych rejonach.
- Apelujemy do wszystkich mieszkańców gminy Świecie, aby zadbali o prawidłowe oznaczenie swoich posesji - podkreśla komendant. - To niewielki wysiłek, który może uratować komuś zdrowie, a nawet życie.
Straż miejska z własnej inicjatywy, bez zgłoszeń, kontroluje widoczność numerów na budynkach. Jeżeli ktoś nie zareaguje na wezwanie do umieszczenia numeru, musi liczyć się z konsekwencjami.