Decyzja o wyborze odpowiedniego modelu roweru szosowego powinna być dobrze przemyślana. W końcu to sprzęt w dużej mierze decyduje o przyjemności czerpanej z jazdy. Zatem, na co zwrócić szczególną uwagę? Podpowiadamy!
Rodzaj jazdy
Przede wszystkim zastanów się, jaki rodzaj jazdy interesuje Cię najbardziej. Do jazdy rekreacyjnej i fitnessowej najlepiej nada się komfortowy model endurance. Podczas dłuższych tras czy treningów spisze się lekki rower typu race. Jeśli poszukujesz roweru do codziennej jazdy, rozważ wybór roweru gravelowego z barankiem. A do jazdy w triathlonach czy zawodach dobrze nadają się lekkie, aerodynamiczne modele.
Jeśli nadal nie masz pewności, że jazda szosowa jest dla Ciebie, zacznij od wypożyczenia roweru szosowego (np. tutaj: https://rent.decathlon.pl/wypozyczalnia-rowerow-szosowych), zamiast od razu dokonywać zakupu.
Geometria ramy
Masz do wyboru dwie opcje:
- Endurance – uznawana za komfortową, pozwala na bardziej wyprostowaną pozycję i stabilniejszą jazdę. To lepsza opcja, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jazdą na rowerze szosowym.
- Race – rama wyścigowa cechująca się agresywną geometrią, wymusza pochyloną sylwetkę.
Materiał ramy
Materiał ramy to jeden z kluczowych czynników wpływających na charakterystykę jazdy i cenę roweru.
- Aluminium to najczęstszy wybór wśród osób początkujących – jest stosunkowo lekkie, sztywne i wytrzymałe, a przy tym tańsze niż karbon, co czyni je idealnym materiałem na pierwszą szosówkę.
- Karbon zapewnia wyższy komfort jazdy, ponieważ lepiej absorbuje drgania oraz waży znacznie mniej od innych tworzyw, co przekłada się na lepsze osiągi. Trzeba jednak pamiętać, że kosztuje więcej, więc polecany jest osobom z większym budżetem lub sportowymi ambicjami.
- Stal i tytan to mniej popularne, ale cenione przez koneserów materiały. Zapewniają one wysoki komfort jazdy i wyróżnia je ogromna trwałość, choć spotykane są głównie w rowerach customowych lub typu gravel.
Koła i opony w rowerze szosowym
Koła powinny być przede wszystkim solidne i wytrzymałe. Uwzględnij, że im są szersze, tym wygodniej się jeździ. Osobom początkującym często poleca się takie o szerokości 28 mm.
Napęd i osprzęt
To elementy, które w znacznej mierze decydują o płynności jazdy i komforcie obsługi roweru. Dla osób początkujących dobry wybór to napędy ze średniej półki – oferują one dobry stosunek jakości do ceny, są trwałe i łatwe w serwisowaniu. Przyjrzyj się liczbie przełożeń – im więcej biegów, tym łatwiej dopasować kadencję do terenu. Na początek świetnie sprawdzają się zestawy z 9 lub 10 rzędami z tyłu. Ważnym elementem jest też kompaktowa korba (np. 50/34) oraz kaseta o szerokim zakresie przełożeń (np. 11-32), które znacznie ułatwiają podjazdy i pozwalają komfortowo poruszać się nawet w wymagającym terenie.
O czym jeszcze pamiętać?
Istotne są oczywiście hamulce – na rynku dominują tarczowe, które dobrze spisują się w deszczu. Z kolei szczękowe uznaje się za lżejsze i łatwiejsze w serwisie. Koniecznie wybierz też rozmiar ramy współgrający z Twoim wzrostem i długością nóg.