REKLAMA
- Rozkład jazdy na liniach obsługiwanych przez autobusy dotowanego przez gminę przewoźnika został ułożony w taki sposób, że jeżdżą one kilka minut przed naszymi busami – mówi Sebastian Eichler, właściciel Es-Busa. – Nie mam o to pretensji. Rozumiem, że miasto dba o własny interes. Nie zmienia to jednak faktu, że z tego powodu tracimy klientów. Nie dostajemy żadnego dofinansowania i opieramy się wyłącznie na wpływach z biletów, więc na dłuższą metę okazało się to mało opłacalne.
Do tego dochodzi cena za przejazd – w dotowanej komunikacji miejskiej pasażer płaci 1,6 zł, w Es-Busie – 2 zł.
Świecki Es-Bus jeździł na trasie z Przechowa do Nowego Szpitala przez Marianki i Duży Rynek. Linia przynosiła wprawdzie nieduży dochód, ale wystarczyła niewielka awaria busa, żeby koszty naprawy i kupno części, zamieniały zysk w stratę.
REKLAMA
Linia będzie obsługiwana do końca listopada. Firma nadal będzie utrzymywać kursy podmiejskie na trasach ze Świecia do Czapel, Wiąga, Morska, Kozłowa, Terespola i Polskiego Konopatu. Pozostaje również linia Świecie-Chełmno i Świecie-Pruszcz-Serock (ta ostatnia jest dotowana przez powiat i urząd wojewódzki).
- Firma ma się dobrze, bo oprócz regularnych połączeń pasażerskich świadczymy też usługi przewozu osób dla firm, instytucji, szkół i klubów sportowych. Nie ma jednak sensu dokładać do linii, której rentowność oscyluje w okolicach zera – wzrusza ramionami Sebastian Eichler.
REKLAMA
W lutym tego roku przetarg na obsługę komunikacji miejskiej w Świeciu wygrała firma Markpol z okolic Mielca. Może ona liczyć na dofinansowanie z budżetu miasta w wysokości 1,1 mln zł rocznie (umowę zawarto na cztery lata).
Czy wycofanie się Es-Busa nie spowoduje „luki” w częstotliwości kursów, przez co ucierpią mieszkańcy?
- Przyjrzymy się sytuacji. Tak się składa, że właśnie prowadzimy analizę wszystkich linii obsługiwanych przez Markpol pod kątem ich obłożenia – przyznaje wiceburmistrz Paweł Knapik. - Sprawdzamy, jak dużo osób korzysta z poszczególnych kursów i o jakich porach. Być może niedługo niektóre trzeba będzie ograniczyć, a na innych zwiększyć liczbę busów.
REKLAMA
Już teraz wiadomo, że najbardziej deficytowa linia to Świecie-Sulnowo-Sulnówko. Na każdy z pięciu kursów dziennie przypada średnio jeden, dwóch pasażerów, a czasami bywa i tak, że bus jeździ pusty.
Z kolei najbardziej obłożona linia to Miasteczko-Nowy Szpital przez osiedle Marianki, ul. św. Wincentego i Duży Rynek.
- Na tej linii trzeba było podstawić dwa dodatkowe busy w środku trasy, które zabierają pasażerów z ul. Małcużyńskiego w kierunku Nowego Szpitala – wyjaśnia zastępca burmistrza.
Poproszę kurs o 15 ze
Poproszę kurs o 15 ze Szpitala na nowe osiedle Piłsudskiego. Byłoby na pewno wielu chętnych.
Myślę, że warto pomyśleć o
Myślę, że warto pomyśleć o likwidacji części nowych tras komunikacji miejskiej. Często widać, że autobusy jeżdżą prawie puste.
Na trasie przez górne
Na trasie przez górne Marianki i Piłsudskiego przydałoby się więcej busów.
Komunikacja miejska powinna
Komunikacja miejska powinna być za darmo oraz powinno być więcej kursów przez górne Marianki a zwłaszcza w godzinach od 5 do 7 w stronę Mondi i pomiędzy 14 a 16 w stronę szpitala też górne Marianki
Na osiedle 800 lecia też
Na osiedle 800 lecia też przydałaby sie dwa kursy busa rano i w okolicach 16-tej . Może ktos by to przemyślał i zrobił przystanek na ulicy Miodowej i Bednarza. Świecie się rozrasta i trzeba pomysleć o rozwoju komunikacji. Włączono do rozkładu stary szpital to może uda sie właczyć osiedla mieszkaniowe.
Nasze miato rozraska się w
Nasze miato rozraska się w wielu kierunkach a transport zbiorowy stoi w miejscu , na ul.Wojska Polskiego autobusy kursują co 20 minut gorzej jest z przechowem od strony Kozłowa blokami na osiedlu Piułsudskiego osiedle Hallera z tych miejsc nie ma połączenia z Mondi i Szpitalem. A teraz jeszcze będzie problem z cmentarzem osoby odpowiedzialne nic z tym nie robią może firma zewnętrzna zrobi plan transportowy albo Pan Darek coś wymuśli.
Proszę zatem włodarzy miasta
Proszę zatem włodarzy miasta żeby autobus (bus) jeździł aleja Jana Pawła II przy szkole! są tam 2 przystanki i niestety tylko esbus jeździł na tej trasie. A dzieci do szkoły chcą dojechać!! Najbliższy to Wyszyńskiego a przecież na alejach też jest przystanek!
Proszę podejść na przystanek
Proszę podejść na przystanek Wyszyńskiego i zobaczyć jak duże jest zapotrzebowanie .Tam wszyscy się nie zabierają do miejskiego i czekali na prywatny. A dlaczego nie pomyslić o najbardziej potrzebnej trasie dojazdu do szpitali w godz zmian tj.7 i19
Ach tak rządzi Nowy Burmistrz
Ach tak rządzi Nowy Burmistrz. Lepiej wpuścić obcego przedsiębiorcę niż wspierać lokalne firmy. Tym bardziej że służył nam od…. 18 lat.. nie wiem o co w tym chodzi.
Proszę o trasę z świecia do
Proszę o trasę z świecia do laskowic
Busy i autobusy szpital <->
Busy i autobusy szpital <-> gruczno kursowały, potem zostały wycofane (mimo to wg internetowego rozkładu jazdy ciągle jeżdżą). PKS podnosi ceny biletów, a cena nieadekwatna do jakości świadczonych usług (raz 15 minut przed czasem, raz 15 minut spóźnienia, arogancja i brak kultury niektórych kierowców). A pasażerów na tej linii sporo – może na tej linii warto wdrożyć kilka kursów.
Przydało by się więcej kursów
Przydało by się więcej kursów przez Terespol Pomorski. Bo Dwa rano i jeden popołudniu to jest za mało.
Na trasie górne marianki duży
Na trasie górne marianki duży rynek nowy szpital powinno być więcej busów i spowrotem tak samo
Artykuł ośmieszający,jedna
Artykuł ośmieszający,jedna wielka kpina! Cofnijmy się w czasie: Ogłoszenie przetargu startuje Pan S.myśląc że wygra przetarg na obsługę lini na Górnych Mariankach podobno rozkład jazdy zrobiony pod niego( wystarczy poczytać artykuły i komentarze odnośnie przetargu) i przegrał I teraz się żali że busy jeżdżą przed nim….śmieszne. Ale że jego busy jadące z Chełmna i Terespola oraz w drugą stronę są tak ułożone że jadą bezpośrednio przed autobusem miejskim tego nie powie już. To pewnie przypadek i dziwny zbieg okoliczności. A odnośnie artykułu w Nowym Świeciu że linia do Serocka jest rentowa to już w ogóle ŻART. Przywieźli w październiku dwieście jedenaście osób to daje na kurs 2,5 pasażera. To faktycznie opłacalne i rentowe. Już wiem na co idą moje podatki….