Odcinek drogi S5 z Dworzyska (węzeł Świecie Południe) do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ) ma długość 22,4 km i w większości przebiega śladem starej drogi krajowej nr 5.
- Fragmenty nowej jezdni udostępnialiśmy stopniowo, wraz z postępem prac budowlanych. Jeszcze w czerwcu oddaliśmy do ruchu cztery kilometry odcinka S5, omijającego aleję dębową w Borównie i Kusowie. Tym samym odcinek starej DK5 stał się wyłącznie drogą lokalną, a ruch tranzytowy zaczął przebiegać przez S5 - wyjaśnia Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Następnym krokiem było udostępnienie z końcem sierpnia wszystkich czterech pasów trasy głównej drogi ekspresowej S5 w Trzeciewcu oraz między Dworzyskiem i Grucznem.
Kierowcy uzyskali w ten sposób dodatkowe trzy kilometry jezdni w pełnym przekroju. Kolejne etapy wdrożono w drugiej połowie października.
Dzięki temu między Nowymi Marzami a Świeciem można już jeździć 120 km na godzinę, a nie jak wcześniej, 80 km. Teraz będzie to możliwe na kolejnym odcinku.
W ramach zmian udostępniono cztery pasy jezdni od Trzeciewca do wiaduktu w Zawadzie. Następnie z Zawady do węzła Pruszcz, a finalnie na pozostałym odcinku - między węzłem Pruszcz a węzłem Gruczno.
Dzięki temu udostępniono cały przekrój odcinka S5, ale wciąż jeszcze na zasadach czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 80 km na godzinę na czas wykonania pozostałych prac.
- Przez ostatnie tygodnie trwały roboty wykończeniowe na tym odcinku. Wykonawca uzyskał również ostatnią decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Dzięki zakończeniu robót zasadniczych, możemy wprowadzić stałą organizację ruchu na całym odcinku S5 zdejmując też dotychczasowe ograniczenia do 80 km - informuje Julian Drob.
Jak dodaje rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA, w czwartek wdrożono zmiany na jezdni prowadzącej z Bydgoszczy w stronę Świecia, a w piątek 23 grudnia po południu również na jezdni w kierunku Bydgoszczy.
Oznacza to, że na całym odcinku Nowe Marzy-Świecie-Bydgoszcz możemy już jeździć z prędkością do 120 km na godzinę.
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim ma łącznie 128 km długości.
- Kierowcy zyskali szlak łączący Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach - zaznacza Julian Drob.
Łączny koszt inwestycji wyniósł 3,4 mld zł, z czego prawie 1,8 mld zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Jak zapowiada GDDKiA, w przyszłości trasa ekspresowa S5 połączy się z S7 pod Ostródą (województwo warmińsko-mazurskie). W październiku 2021 r. podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji. Aktualnie trwają prace nad wariantami jej przebiegu, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą.
- Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a na początku 2023 r. zaplanowano informacyjne spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone mają być warianty drogi. Szacujemy, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. - ocenia rzecznik bydgoskiej GDDKiA.
Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Oznacza to, że w przyszłości powstanie w województwie kujawsko-pomorskim dodatkowo około 45 km drogi ekspresowej S5 (oraz 45 km w województwie warmińsko-mazurskim).
a.pudrzynski@extraswiecie.pl
Dla kierowców ułatwienia, dla
Dla kierowców ułatwienia, dla bandytów drogowych… Wiadomo.
Szybka jazda na bezpiecznej
Szybka jazda na bezpiecznej drodze nie jest niebezpieczna. Bardziej niebezpieczni są kapelusznicy jadący 60 na godz. i nie patrzący w lusterka.
I dobrze, w końcu będzie
I dobrze, w końcu będzie można cisnąć 200 bez problemu a nie za tymi moherami wlec się 120km/h….
Tylko żeby ciamajdy się nie
Tylko żeby ciamajdy się nie zatrzymywali na poboczu S5 siku albo coś zjeść .Albo żeby nie wjeżdżali pod prąd jak niedawno na węźle w Grucznie.
Strach pomyśleć jak na drodze
Strach pomyśleć jak na drodze dwu jezdniowej ograniczonej prędkością 60km /h trup kład się gęsto. To co będzie się działo jak ten motłoch rozpędzi graty do 120 na drodze ekspresowej. PIS ogłasza sukces ,sukces z 4 letnimi opóźnieniem bo Włosi musieli zejść z placu budowy ***** **”
A ja się pytam po co zrobili
A ja się pytam po co zrobili przystanek w nowych marzach skoro autobus się tam nie zatrzymuje .. nie wszyscy mieszkancy mają prawo jazdy a zeby dojść do domu czy do rodziny trzeba isc spory kawalek pieszo …
Cieszyć się a nie narzekać w
Cieszyć się a nie narzekać w komentarzach.
Była stara droga-źle bo za ciasno i duży ruch.
Jak ruszyły prace -źle bo ciągle roboty itd.
Oddali do użytku-źle bo nie będą kierowcy potrafili jeździć.
Pytam : Kiedy Wam będzie odpowiadała ta trasa???
Życzę wszystkim aby kolejne
Życzę wszystkim aby kolejne święta były już bez polityków PiS, ciężko będzie ich wywalić że stołków bo już zmieniają ordynację wyborczą ale życzyć mogę.
Podpisy na listach o
Podpisy na listach o powstanie S5 zaczęto zbierać w 2007 roku, więc łącznie z okresem przygotowawczym budowa trwała 15 lat !!! Pełen sukces, tylko pozostało jeszcze pomniki postawić.
Żeby pis odszedł od władzy.
Żeby pis odszedł od władzy.
Burak…to kiedyś był chlubą
Burak…to kiedyś był chlubą naszego regionu,a cukrownia od 150 lat dawała świeciakom pracę, kretyni co chcą przejąc władzę ją zburzyli…nie zapomnimy wam tego,a czas zapłaty przyjdzie jesienią przy wyborach….Świeciak
z drogami w regionie jest
z drogami w regionie jest coraz lepiej.Powinniśmy się cieszyć,że państwo nasze tak się stara,a że coś tam nie wypali,to trudno-byle do przodu .Poprzednicy dekadami nie robili zupełnie nic,były tylko dziury na dziurach..ot tyle w temacie
widziałem tu wpisy że nie
widziałem tu wpisy że nie chcą maruderów, ale zapomniano o jednym że prędkość 120 km, obowiązuje sam. osobowe i dostawcze do 3,5 t. samochodów ciężarowych już nie