PKP chce zlikwidować przejazd w Gajewie przy jeziorze Zawada, a zamiast tego nieco dalej zbudować tunel w innej części wsi, Gajewo-Zabudowania.
Przestałby również istnieć przejazd w Twardej Górze na drodze prowadzącej do miejscowości Lalkowy, położonej już w województwie pomorskim.
- Planowana jest też likwidacja przejazdu w Twardej Górze na drodze łączącej tę wieś z Rychławą. Jego rolę przejąłby tunel lub wiadukt, zbudowany nieco dalej – mówi Czesław Woliński, burmistrz Nowego.
REKLAMA
W czerwcu i lipcu przedstawiciele PKP spotkali się z mieszkańcami w Nowem i Rychławie. O ile uczestnicy pierwszego spotkania nie mieli większych zastrzeżeń, o tyle na drugim wątpliwości mieszkańców budziła lokalizacja inwestycji.
- Chodzi o to, zeby powstała ona w takim miejscu, by nie musieli korzystać ze zbyt długiego objazdu na swoje pola i łąki – wyjaśnia burmistrz.
Miasto przygotowało pismo z uwagami mieszkańców i wysłało ją do PKP. Odpowiedź jeszcze nie nadeszła.
Kluczowe będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Dzięki takim rozwiązaniom, pociągi będą mogły pojechać szybciej
Likwidacja przejazdów i zastępowanie ich tunelami lub wiaduktami to część większego projektu – modernizacji około 110-kilometrowego odcinku linii nr 131 między Złotnikami Kujawskimi koło Inowrocławia a Twardą Górą (gmina Nowe). W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej.
W planach jest przebudowa 11 stacji, m.in. Bydgoszcz Główna, Pruszcz, Parlin, Terespol, Laskowice, Warlubie i Twarda Góra.
Przebudowane perony będą wyższe i lepiej oświetlone, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty i ławki, oraz czytelne oznakowanie.
Przejazd Twarda Góra-Rychława zostanie zlikwidowany. Zastąpi go tunel lub wiadukt w innym miejscu / Fot. Jan Plit
- Kluczowe będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi. Dzięki takim rozwiązaniom, pociągi będą mogły pojechać szybciej, a kierowcy i piesi będą przekraczać linię kolejową w sposób bezpieczniejszy i płynniejszy – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP.
Modernizacja linii między Złotnikami Kujawskimi a Twardą Górą zwiększy przepustowość, czyli trasą będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. Pojadą też one znacznie szybciej – składy pasażerskie nawet do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Prace przewidziano na lata 2022-2026. PKP chce sfinansować część inwestycji ze środków unijnych.
a.pudrzynski@extraswiecie.pl