Connect with us

Czego szukasz?

Reklama
Reklama

Wiadomości

Dlaczego młode drzewka na Miasteczku masowo usychają?

Prowadzone od lat nasadzenia na osiedlu Miasteczko w Świeciu nie przynoszą większych efektów. Do tej pory winą za to zwykle obarczano chuliganów. Mieszkańcy twierdzą jednak, że to wynik zwykłego zaniedbania ze strony administratora. Z kolei Zakład Godpodarki Mieszkaniowej odpowiada, że to oskarżenia bez pokrycia.

Udostępnij
miasteczko-4

REKLAMA

Drzewa i krzewy posadzone w ostatnich latach na osiedlu Miasteczko można liczyć w grubych setkach. Trudno w to jednak uwierzyć przyglądając się pojedynczym okazom i to niezbyt dorodnym. Jak to możliwe, że mimo tak intensywnych nasadzeń w zasadzie nie ma żadnego efektu?

Do tej pory zwykle obwiniano o to młodzież systematycznie dewastującą roślinność. Zapewne coś w tym jest. Uważni obserwatorzy osiedlowego życia twierdzą jednak, że to tylko część prawdy.
REKLAMA


- Zdecydowanie więcej drzew, posadzonych w ostatnich dwóch, trzech latach, obumarło z powodu braku wody - tłumaczy jeden z mieszkańców osiedla. - Jak się posadzi roślinę, to trzeba ją regularnie podlewać. Zwłaszcza, gdy jest sucho. Pracowników ZGM, którzy powinni się tym zajmować, widywałem sporadycznie. Nic więc dziwnego, że prawie wszystko uschło. Proszę zobaczyć, jak wygląda szpaler drzew obok boiska. Z blisko 20 drzew zostały chyba z cztery. Jaka to strata pieniędzy! - ubolewa.

Reklama
Reklama

Nieco inaczej widzi to prezes Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Świeciu. To ta spółka odpowiada za wspomniane nasadzenia na osiedlu Miasteczko.
REKLAMA

- Mogę zapewnić, że dochowaliśmy należytej staranności w pielęgnacji posadzonych drzew - przekonuje Paweł Bednarski, prezes ZGM. - Przyznaję, sporo uschło, ale nie przez nasze zaniedbanie, tylko suszę, z której skutkami cała Polska zmaga się od dwóch lat. Miejsce, w którym dziś jest osiedle było kiedyś lasem iglastym. Mamy tam fatalną glebę. W zasadzie jest to piasek, na którym mają szansę przetrwać tylko drzewa iglaste. Żeby mogły rosnąć klony czy jarzębiny trzeba by pod każde drzewo przywieźć tonę dobrej, gliniastej ziemi długo utrzymującej wilgoć, albo stworzyć jakiś system nawadniania.

Chociaż prezes przekonuje, że szkody to nie wina ZGM, polecił jednak posadzić nowe rośliny w miejscach, z których usunięto wyschnięte łodygi.
REKLAMA

Reklama
Reklama

Jednocześnie Paweł Bednarski przekonuje, że wbrew temu, co mówią mieszkańcy, dewastacje to wcale nie pojedyncze incydenty.

- Nie dalej jak trzy tygodnie temu ktoś wykopał trzymetrowego, zdrowego klona ozdobnego, który utrudniał mu dojazd do garażu - irytuje się prezes. - Jak w takich warunkach walczyć o zieleń na osiedlu?

a.bartniak@extraswiecie.pl
REKLAMA

Udostępnij

Komentarze (29)

  1. ...

    12 listopada 2019 19:55

    Prawda gdy posadzili  drzewka

    Prawda gdy posadzili  drzewka można policzyć na palcach u dwóch  rąk ile razem zgm podlewali  ,,masakra tylko z początku A potem mieli wywalone…przecież sam Prezes mówi  że muszą mieć  wilgotno  to czemu codziennie latem nie podlewali  żeby się przyjęły  ? Głupie  gadanie ich….A ile tuji  poszło  się jeba… na miasteczku też wszystko uschło 

    • Haha

      13 listopada 2019 06:51

      Mam pytanie..co to tuji????

      Mam pytanie..co to tuji???? Nowa odmiana drzewa?

      • Janek

        13 listopada 2019 09:06

        Tuja  jełopie  jak się pytasz

        Tuja  jełopie  jak się pytasz 

  2. Mieszkaniec

    12 listopada 2019 20:01

    Przede wszystkim drzewka

    Przede wszystkim drzewka które zostały posadzone powinny zostać osłonięte przed psami które oddają mocz na nie. A po drugie zgm powinny posadzidz drzewka na jesień wtedy maja większą szansę przetrwania

    • Uprzejmy

      12 listopada 2019 22:26

      Tak zgadza się, drzewka

      Tak zgadza się, drzewka powinny być posadzone na jesień, tylko co ZGM miał z nimi zrobić jak dostali je na wiosnę od Urzędu Miasta, trzymać w piwnicy??? A psów trzeba pilnować jak się wychodzi z nimi na spacer, a nie puszczać, aby szczały gdzie popadnie.

      • Jaaaa

        13 listopada 2019 09:09

        Na miasteczku latają 3 psy

        Na miasteczku latają 3 psy ciągle luzem Pani  Iwetki i nikt nic z tym nie zrobi..na straż miejską  było  zgłaszane, przyjadą i co mandatu nie przyjmie ,straż pojedzie A psy dalej latają i tak jest codziennie ..niech się wkoncu za to ktoś  weźmie 

  3. Wiechu

    12 listopada 2019 20:22

    Zbychu ostatnio szczał koło

    Zbychu ostatnio szczał koło drzewka jak żem wychlali połuwka dynksu 

    • XDD

      14 listopada 2019 23:13

      Hahhahaa

      Hahhahaa

    • Xxx

      14 listopada 2019 23:21

      Kolego osiedla pomyliłeś.  U

      Kolego osiedla pomyliłeś.  U Ciebie może chleja dyne bo tu nie !

  4. Drzewko

    12 listopada 2019 20:22

    Panie Pawle proszę nie

    Panie Pawle proszę nie oklamywac ludzi. To co robi Pan ludziom z Miaseczka, to co o nich opowiada i  jak traktuje jest karygodne. Za takie rzeczy idzie sie pod młotek sądu. Ale przyjdzie i kryska na Pana, jeśli się Pan nie opamięta. Tam proszę Pana nie mieszka margines. Drzewek nikt nie kradnie i nie ukradnie na święta do mieszkań. Nie prawdą jest to, ze podlewaliscie nasadzenia. Dopoki ludzi okradaliscie z wody z piwnic, klamiac, iz macie”swoje liczniki na wode” drzewka byly ze dwa razy podlane. Pozniej, gdy zostalo to Panu zarzucone ani razu nie podlewaliscie zieleni. A co ze smietnikami, ktore nie sa przez Was opróżnianie i smieci walaja sie po osiedlu. Co z obciazaniem mieszkańców za wodę, która idzie niby na podlewanie, czy wylewa sie litrami podczas czestych awarii wodociagowych. Wstyd. Gazeta dostanie niezly materiał na temat sumiennej pracy zgmu. Juz ja o to się postaram. A Panu radzę zacząć prawdę mówić. Kosciuszki tez niby utrzymujecie. Sytuacja podobna jak na Miasteczku. Susza susza drogi Panie. A choinki nasadziliscie bo po pierwsze miasto sie za Was wzielo. Co ? Nieprawda? Miasto zaplacilo za iglaki, ktore zostaly niedawno nasadzone, nie Zgm! Wiec strategia Pana słaba. Niech Pan od tych klamst zakwotnie na wiosnę.

    • Uprzejmy

      12 listopada 2019 22:42

      To nie wina Zgm-u, że te

      To nie wina Zgm-u, że te drzewka się nie przyjęły, pracownicy robili wszystko co można, aby tylko przetrwały. Zakupiono specjalne żele, które miały utrzymać odpowiednią wilgotność nasadzeń. A woda do do podlewania pochodzi z bazy ZGm i jest dostarczana na Miasteczko w specjalnym 1000 litrowym zbiorniku. Natomiast wywozem nieczystości, zajmuje się ZUK, a nie ZGM.

      • Jaa

        13 listopada 2019 09:11

        Nic  nie robili  żeby

        Nic  nie robili  żeby przetrwały..my  tam mieszkamy to chyba wiemy lepiej i widzimy 

        • Prrrrrrrrr

          15 listopada 2019 10:13

          Normalni ludzie w tym czasie

          Normalni ludzie w tym czasie pracują, a nie siedzą w oknach i obserwują wszystko co się na osiedlu dzieje.

      • Prezes

        13 listopada 2019 12:42

        Smietniki na placu zabaw czy

        Smietniki na placu zabaw czy przy klatkach oprozniac powinny wlasnie zgm. Nie mam na mysli kontenerow na selektywne odpady czy tych duzych. Wiec znowu propaganda. Dwa skoro zgm maja swoja baze i tam pobieraja wode na cele podlwwania zielwni …to dlaczego te 1000l pojemniki na wode byly uzupelniane woda z piwnic blokow na Tucholskiej. Klamsto goni klamsto. A Panu prezesowy brak godnosci i pokory.

        • Prrrrrrrrr

          15 listopada 2019 10:09

          Zgm jak pobiera wodę z

          Zgm jak pobiera wodę z Tucholskiej, to bierze ją z pomieszczenia wymiennikowni, bo ma tam założony własny licznik, a nie z piwnic budynków.

        • Bogdan

          15 listopada 2019 10:58

          Zarzucasz komuś kłamstwo, a

          Zarzucasz komuś kłamstwo, a sam podajesz nieprawdziwe informacje. Wstyd

  5. Świeciak

    12 listopada 2019 20:23

    Ok zgadzam się, że  jak

    Ok zgadzam się, że  jak posadzili powinni je podlewać!!.

    Ale co by się stało jak by raz w tygodniu mieszkańcy sami podlali!!!.

    Bynajmniej przez okres suszy. Sołtysi i mieszkańcy na wsi kwiaty sądzą i podlewają za własne pieniądze żeby tylko było ładnie!!! 

    Szkoda że nie znalazł się ktoś co by w porę zareagował!!!. Mieszkańcy wymagają ale sami od siebie nic!!!

  6. seba

    12 listopada 2019 20:35

    Szkoda, że mieszkańcy jak

    Szkoda, że mieszkańcy jak zawsze wszystko wszystkeigo oczekują, a od siebie nic… Jeżeli któregoś z mieszkańców tamtego osiedla zaintersowałby te drzewka to sam by to podlał lub z jakimś sąsiadem albo poprosił ten ZGM o podalenie jeżeli komuś ciężko przejść z konewką wody. Jak zwykle mądry miasteczkanin po szkodzie

    • Anonim

      12 listopada 2019 21:13

      To są ci wszyscy beneficjenci

      To są ci wszyscy beneficjenci.Tylko oczekiwać aż ktoś coś zrobi a sami nic od siebie bo oni podatki płacą a reszta nie. Jak mieszkańcy sami nie będą dać o okolicę to żaden zakład za nich tego nie zrobi. Ale co tam przecież się należy. 

      • XD:)

        13 listopada 2019 18:43

        Idąc twoim tokiem myślenia to

        Idąc twoim tokiem myślenia to w takim razie mieszkańcy powinni sami wszystko robić na swoim osiedlu a ZGM tylko powinno brać kasę.

        Wzieli się za sadzenie zieleni to konsekwencją tego jest podlewanie jak jest sucho przynajmniej na początkupoczątku!

  7. Drzewo

    12 listopada 2019 20:49

    Naprawdę nie wierzę w to co

    Naprawdę nie wierzę w to co tu sie wypisuje. Czy wy ludzie macie chociaz trochę oleju w głowie. Jak mieszkańcy?Zgm za utrzymanie zieleni biorą pieniadze! Dwa dwie panie podlewaly kilka drzewek i one przeżyły. Ciekawe ilu z Was placiloby za wodę i jednoczesnie za scieki, bo nikt na Miasteczku nie ma wody za darmo. Proszę zastanowic się nad argumentacją. Tak skoro ludzie mieszkaja w csw placa podatki maja prawo wymagac. Po to jest administrator zeby dbal za to za co ma placone. Ciekawe czy w miescie ludzie podlewaja zielen? No nie. Ale miasto ma w utrzymaniu Abigail i Zuk. Te firmy potrafia podlewac w sezonie zielen i co susza na to?

    • seba

      13 listopada 2019 16:02

      pewnie, że masz prawo wymagać

      pewnie, że masz prawo wymagać, w końcu płacisz tyle podatków. Siedź sobie w ciepłym domku, pisz uprzejme donosy i czekaj na gotowe, bo w końcu płacisz podatki.

  8. pipul

    13 listopada 2019 05:24

    Panie prezesie od

    Panie prezesie od najdawniejszych lat pamiętam, tam gdzie teraz znajduje się osiedle Kościuszki, kiedyś były sady, a nie tereny leśne. Mimo to okazało się część niedawno posadzonych drzewek uschła Nigdy nie widziałem żeby kiedykolwiek po ich nasadzeniu były podlewane. Gazony z kwiatami tak, ale napewno nie drzewka. Dlatego proponuję, żeby pan nie kłamał.

  9. Nikt znany

    13 listopada 2019 07:22

    Podobno część nasadzeń – tak

    Podobno część nasadzeń – tak słyszałem była z pozyskanych środków unijnych. Jeżeli to prawda to takie zaniedbanie jest dowodem jak ZGM potrafi twonić pieniądze a potem bajeczkami o suszy się wymigiwać. 

    Jest zasada jak się coś robi to trzeba to zrobić dobrze a jak nie wyjdzie odpowiedzialność wziąć na tzw.klatę!

  10. Mieszkaniec

    13 listopada 2019 18:54

    Zgm zawsze wszystko zwala na

    Zgm zawsze wszystko zwala na mieszkańców ochlapy i cos na odczepnegi dali na miasteczko ciagna gruba kase z ludzi i nic nie robia nawet trawa koszona jest dopiero po telefonach mieszkańców wszyscy wiedza na co stac zgm oprocz brania kasy 

  11. XxX

    14 listopada 2019 23:27

    Oczywiście Zgm jak zwykle

    Oczywiście Zgm jak zwykle unywaja ręce .  Z tego co wiem to były podpisy zbierane właśnie na zgm o to że posadzili i tylko 2 razy byli podlać!!!. A co mają do tego mieszkańcy? To pracownikom zgm wpłaca za to, nie nam . Pozatym zgm powinni się wstydzić za to jak wygląda jeden barak na tym osiedlu 21wiek A ludzie mają wspólną toaletę jak w serialu kiepski żenada.  Do tego człowiek dzwoni 50 razy o oświetlenie przed budynkiem to oczywiście będzie zrobione , i co ? Mija 3miesiace ano światła ani zgm  z rynny cieknie jak z wodospadu ,ale po co robic . wstyd Panie Prezesie !!!  Az wkoncu wezwe gazety i telewizje i może to coś pomoże bo proszeni to ile można???

    • Anonim

      14 listopada 2019 23:30

      Sory za błędy….umywaja *…

      Sory za błędy….umywaja *….płacą *…ani światła *

  12. Obsertwator

    15 listopada 2019 07:30

    Odnosząc się wypowiedzi

    Odnosząc się wypowiedzi prezesa ZGM o ponownym nasadzeniu drzewek w miejsce uschnietych,większość z nich to jakieś kilkunastocentymetrowe patyki ,wyglądają na wyschnięte albo zgnite, wogóle nie przypominają drzewek, wystarczy przejść się główną ulicą w stronę Mondi przy ekranach, trzeba było w to miejsce zasadzić choinki jak zrobiono to przy placu zabaw, szybciej by się przyjęły, a tak znowu nic z tego nie będzie, tyle tylko że znowu będzie na mieszkańców że poniszczyli, ręce opadają

  13. Korr

    15 listopada 2019 10:46

    Przy chodniku biegnącym z

    Przy chodniku biegnącym z Przechowa na Miasteczko posadzono drzewka , przyjęły się i niestety większość jest połamaną , dosłownie jakby ścięta maczeta .To robota wandali , karygodne !!!

Reklama
Reklama
Reklama

Popularne

Wiadomości

Radni przyjęli nowe stawki podatku od nieruchomości, które zaczną obowiązywać w 2024 r.

Wiadomości

Na ul. Tucholskiej w Świeciu samochód dostawczy uderzył w latarnię. Kiedy na miejsce przyjechali policjanci, szybko wyszło na jaw, co było powodem braku koncentracji...

Wiadomości

Właściciele i szefowie firm będą biznesowymi doradcami gminy Świecie. Właśnie zainicjowano czteroletnią kadencję Społecznej Rady Gospodarczej. Czym się będzie zajmowała?

Wiadomości

Na czwartkowej sesji Rady Miejskiej w Świeciu złożono podziękowania i gratulacje posłance Iwonie Karolewskiej, która do niedawna była sekretarzem powiatu i radną gminy.

Wiadomości

Za czyją sprawą woda w strumieniu przepływającym przez Warlubie przybrała mleczną barwę? Miejscowa firma mleczarska zapewnia, że nie ma z tym nic wspólnego.

Reklama
Reklama

Wideo

Reklama
Reklama

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Wiadomości

- Dotarliśmy do punktu krytycznego – mówi z goryczą Eugeniusz Kłopotek, wójt gminy Warlubie.

Wiadomości

We wtorek po południu doszło do wypadku na drodze krajowej nr 91 w Głogówku Królewskim.

Wiadomości

Jak już informowaliśmy, Świecie ma dostać w ciągu trzech lat około 28 mln zł dofinansowania na kilkanaście inwestycji. Jedną z nich jest zagospodarowanie terenu...

Wiadomości

Zapadła decyzja w sprawie świątecznego drzewka, które stanie się główną ozdobą świąteczną Dużego Rynku w Świeciu. Ta informacja z pewnością wielu przypadnie do gustu.

Wiadomości

Policjanci z posterunku w Bukowcu zatrzymali 37-letniego kierowcę volkswagena, który spowodował kolizję, mając w organizmie ponad 2,6 promila alkoholu. Chcąc uniknąć odpowiedzialności, obiecał mundurowym...

Wiadomości

Na sesji w czwartek 30 listopada radni gminy zdecydują, czyje imię będzie nosił stadion Klubu Sportowego Wda Świecie. Sprawa wydaje się raczej przesądzona.

Wiadomości

Nieoczekiwany finał miało poszukiwanie zabytkowych przedmiotów na terenie gminy Dragacz.

Wiadomości

Radni przyjęli nowe stawki podatku od nieruchomości, które zaczną obowiązywać w 2024 r.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama