Gdzie powstanie dworzec? Co z korkami w Przechowie? Sprawdziliśmy

Ustaliliśmy, gdzie dokładnie miałby powstać dworzec, jeśli dojdzie do ponownego uruchomienia linii kolejowej z Terespola do Świecia. Mieszkańców zastanawia też, jak zostanie rozwiązana organizacja ruchu na ul. Bydgoskiej.

tory_czolo

REKLAMA


W natłoku informacji o pandemii koronawirusa, w doniesieniach medialnych na boczny plan zszedł temat programu Kolej Plus, który obejmuje również Świecie.

Tymczasem ustawa, która zakłada modernizację przestarzałych linii kolejowych i przywrócenie połączeń tam, gdzie przed laty zostały one zlikwidowane, weszła w życie pod koniec kwietnia.

W Świeciu temat budzi żywe emocje. Inwestycja ma swoich przeciwników i zwolenników. Pierwsi argumentują, że jest zbyt kosztowna, drudzy, że korzystnie wpłynie na rozwój miasta. Pierwsi, że nie warto wykładać tak ogromnych pieniędzy dla 50-60 osób dziennie, którzy korzystają z dworca w Terespolu, drudzy, że po powstaniu nowoczesnego połączenia ta liczba wzrośnie.
REKLAMA

Szacunkowy koszt ponownego uruchomienia połączeń kolejowych z Terespola do Świecia to około 300 mln zł. Z tej sumy 85 proc. ma wyłożyć państwo, a 15 proc., czyli około 45 mln zł, samorząd. I właśnie wysokość tej kwoty jest przysłowiową kością niezgody między samorządowcami w Świeciu.

Nie wdając się w te spory (pisaliśmy o tym tutaj), sprawdziliśmy, gdzie miałby być zlokalizowany przyszły dworzec, o co pytają nas mieszkańcy.

Na pewno nie powstanie on w miejscu dawnego dworca przy ul. Chełmińskiej, bo jest tam zbyt ciasno. Wariant wynikający z opracowania środowiskowego to miejsce, gdzie obecnie kończą się tory, czyli przy ulicy Wodnej. Znajduje się tam wolna działka tuż obok hurtowni Hydraulik.

Czy do 2028 r., jak zakłada program Kolej Plus, pojadą tędy pociągi, a obok stanie dworzec? / Fot. Andrzej Pudrzyński

Inna sprawa, która zastanawia Czytelników, to organizacja ruchu na ul. Bydgoskiej.

- Kiedy przez tory na tej ulicy będą przejeżdżały kilkanaście razy dziennie pociągi, zaczną tworzyć się ogromne korki – zwracają uwagę.

Dopóki nie ma dokumentacji projektowej, trudno o jednoznaczną odpowiedź.  

- Jeżeli ostatecznie zostanie wybrany wariant do Przechowa ze zjazdem kieszeniowym, to uważam, że powinny powstać wiadukty. Takie rozwiązanie wyeliminuje problemy, które słusznie zgłaszają mieszkańcy – argumentuje Dariusz Woźniak, radny i skarbnik powiatu, który jest gorącym zwolennikiem powrotu kolei do Świecia.
REKLAMA

Jak przyznaje radny, on sam jest zwolennikiem innego wariantu włączenia miasta bezpośrednio do magistrali kolejowej nr 131 na linii Gdańsk-Bydgoszcz. Forsowana przez niego opcja zakłada wybudowanie nowego odcinka linii kolejowej, który rozpoczynałby się za wiaduktem kolejowym w Kozłowie, a następnie biegł w kierunku obwodnicy Świecia. Na wysokości Górnych Marianek, po drugiej stronie obwodnicy, znajdowałby się nowy dworzec. Dalej nowa linia połączyłaby się za Wyrwą z główną linią.

a.pudrzynski@extraswiecie.pl
REKLAMA

Rozwiń swoje pasje! Wybierz swój kierunek! Szkoła Muzyczna w Chełmnie zaprasza!
Zapisz się na rok szkolny 2020/2021 - tutaj

Udostępnij

Wybrane dla Ciebie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors