REKLAMA
W natłoku informacji o pandemii koronawirusa, w doniesieniach medialnych na boczny plan zszedł temat programu Kolej Plus, który obejmuje również Świecie.
Tymczasem ustawa, która zakłada modernizację przestarzałych linii kolejowych i przywrócenie połączeń tam, gdzie przed laty zostały one zlikwidowane, weszła w życie pod koniec kwietnia.
W Świeciu temat budzi żywe emocje. Inwestycja ma swoich przeciwników i zwolenników. Pierwsi argumentują, że jest zbyt kosztowna, drudzy, że korzystnie wpłynie na rozwój miasta. Pierwsi, że nie warto wykładać tak ogromnych pieniędzy dla 50-60 osób dziennie, którzy korzystają z dworca w Terespolu, drudzy, że po powstaniu nowoczesnego połączenia ta liczba wzrośnie.
REKLAMA
Szacunkowy koszt ponownego uruchomienia połączeń kolejowych z Terespola do Świecia to około 300 mln zł. Z tej sumy 85 proc. ma wyłożyć państwo, a 15 proc., czyli około 45 mln zł, samorząd. I właśnie wysokość tej kwoty jest przysłowiową kością niezgody między samorządowcami w Świeciu.
Nie wdając się w te spory (pisaliśmy o tym tutaj), sprawdziliśmy, gdzie miałby być zlokalizowany przyszły dworzec, o co pytają nas mieszkańcy.
Na pewno nie powstanie on w miejscu dawnego dworca przy ul. Chełmińskiej, bo jest tam zbyt ciasno. Wariant wynikający z opracowania środowiskowego to miejsce, gdzie obecnie kończą się tory, czyli przy ulicy Wodnej. Znajduje się tam wolna działka tuż obok hurtowni Hydraulik.
Czy do 2028 r., jak zakłada program Kolej Plus, pojadą tędy pociągi, a obok stanie dworzec? / Fot. Andrzej Pudrzyński
Inna sprawa, która zastanawia Czytelników, to organizacja ruchu na ul. Bydgoskiej.
- Kiedy przez tory na tej ulicy będą przejeżdżały kilkanaście razy dziennie pociągi, zaczną tworzyć się ogromne korki – zwracają uwagę.
Dopóki nie ma dokumentacji projektowej, trudno o jednoznaczną odpowiedź.
- Jeżeli ostatecznie zostanie wybrany wariant do Przechowa ze zjazdem kieszeniowym, to uważam, że powinny powstać wiadukty. Takie rozwiązanie wyeliminuje problemy, które słusznie zgłaszają mieszkańcy – argumentuje Dariusz Woźniak, radny i skarbnik powiatu, który jest gorącym zwolennikiem powrotu kolei do Świecia.
REKLAMA
Jak przyznaje radny, on sam jest zwolennikiem innego wariantu włączenia miasta bezpośrednio do magistrali kolejowej nr 131 na linii Gdańsk-Bydgoszcz. Forsowana przez niego opcja zakłada wybudowanie nowego odcinka linii kolejowej, który rozpoczynałby się za wiaduktem kolejowym w Kozłowie, a następnie biegł w kierunku obwodnicy Świecia. Na wysokości Górnych Marianek, po drugiej stronie obwodnicy, znajdowałby się nowy dworzec. Dalej nowa linia połączyłaby się za Wyrwą z główną linią.
a.pudrzynski@extraswiecie.pl
REKLAMA
Rozwiń swoje pasje! Wybierz swój kierunek! Szkoła Muzyczna w Chełmnie zaprasza!
Zapisz się na rok szkolny 2020/2021 - tutaj
Jeśli kolej dojdzie do skutku
Jeśli kolej dojdzie do skutku do Momdi niech szykuje się na podwyżki, bo wtedy już mało kto będziem usuwał pracować w momdi jak bed8zem mieszkał w siweciu . Wsiada w pociąg i za 2p min jest w Bydgoszczy w pracy. Mam nadzieję że kolej dojdzie do skutku i już swiecianie nie będą uzależnieni od jednego zakładu pracy
Zaraz, zaraz, ile ta kolej ma
Zaraz, zaraz, ile ta kolej ma kosztować? 300 milionów? Żeby mogło nią jeździć 50 osób dziennie? Kurwa nie wierzę.
Dobrze by było gdyby
Dobrze by było gdyby powróciła kolej do Świecia
Nie ma co zajmować się tym
Nie ma co zajmować się tym tematem, bojak wróci PO do władzy to miasto nie dostanie grosza a i może jeszcze będziemusiałasprzedać istniejące toryna złom aby było dla kolesi z PO na ośmiorniczki u Warszawskiej Sowy na melinie.
300mln zł dla 60 osób
300mln zł dla 60 osób dziennie? (czyli realnie może 10 nowego dworca), z czego samorząd ma zapłacić za coś zbędnego i nierentownego 45mln zł? Był/jest problem z trzema rondami w Przechowie, Gmina musiała dorzucić kolejne miliony, bo pan Skarbnik nie miał. … Czyli najpierw potężny kredyt na długie lata, a później miliony złotych rocznie na utrzymaniu nierentownego dworca.. wystarczy spojrzeć jak wygląda dworzec w Terespolu i w Laskowicach. Tam się nie opłaca, a co dopiero tutaj. 1 kwietnia było już dawno temu
Żadnej kolei nie będzie. Za
Żadnej kolei nie będzie. Za chwilę rząd zacznie kwiczeć, ze nie ma kasy z powodu koronawiorusa, a codopiero miliardy na kolej. Kolej to dobry pomysł, ale nie w Świeciu. Nie w dobie gdy prawie każdy ma samochód. Kto będzie jechał do Terespola, potem z powrotem do Świecia, a potem znów do Terespola, a potme dopiero dalej do Gdańska czy Bydzi>?
Z tak beznadziejną władzą nie
Z tak beznadziejną władzą nie ma szans na żaden rozwój Świecia.To jak za Tuska byleby ciepła woda była w kranie.
Niedobrze mi się robi jak
Niedobrze mi się robi jak czytam kolekne fantazje Woźniaka.
45 milionów to więcej niż
45 milionów to więcej niż Świecie wydaje rocznie na wszystkie inwestycje. Czy to znaczy że miasto ma przez rok nie naprawiać dróg, nie budować nowych, nic nie remonować, nie dokładać powiatowi na kolejne ronda? Może pan Woźniak nas oświeci?
Nie wiem co trzeba palić żeby
Nie wiem co trzeba palić żeby na takie pomysły wpadać, ale towar musi być pierwszej klasy.
Ten gość od kolei ze swoimi
Ten gość od kolei ze swoimi teoriami jest niebezpieczny, czy wy tego nie widzicie? Jak powiat planował prace z rondami w Przechowie? Ile miało być a ile wyszło i to po wielkiej smucie z pierwszego przetargu? Z tymi ciuchciami bęzie jeszcze gorzej, dużo gorzej.
Korzystniej chyba
Korzystniej chyba wyremontować dworzec w Terespolu, włączyć Terespol do Świecia i będziecie mieli dworzec w Świeciu, następnie lobbować, by jak najwięcej pociągów się zatrzymywało w Terespolu zamiast w Laskowicach. Przy okazji Sulnowo też włączyć w granice administracyjne miasta, bo to już właściwie Świecie. Świecie jest gminą miejsko-wiejską, jest jeden budżet, więc poszerzenie granic administracyjnych chyba nie spotkałoby się ze sprzeciwem mieszkańców Terespola i Sulnowa. Po drugie dobre połączenie Świecia z dworcem w Terespolu (w przyszłości w Świeciu-Terespolu). A zamiast tych torów to ul. AK przedłużyć co najmniej do Chełmińskiej (konieczna budowa nowego mostu drogowego przez Wdę w miejscu kolejowego) albo aż do Bydgoskiej, gdzie tory przecinają tę ulicę.
Ciekawe kto i na jakiej
Ciekawe kto i na jakiej podstawie oszacował koszt przywrócenia połączeń na 300 mln. Jeśli pociągi miałyby wrócić do miasta to jedynym sensownym rozwiązaniem jest korzystanie z peronu w Przechowie. Tam wcale nie jest ciasno. Starczy miejsca nawet na parking dla aut. Jeśli pociąg miałby dojechać kilkaset metrów dalej do nowego dworca trzeba wykonać gruntowny remont mostu nad Wdą. To będzie drogie. Korki na Bydgoskiej mogą się tworzyć tylko w czasie dojazdu i powrotu do domu pracujących na terenie Mondi. Kilka lat temu przewozy na całości linii w kuj. – pom. prowadziła Arriva spalinowymi szynobusami. W takiej sytuacji możliwy był szynobus Świecie – Bydgoszcz i z powrotem. A jeśli zainteresowanie dojazdami pociągiem będzie znaczne wtedy inwestowanie dużych pieniędzy ma większy sens.
A jakie pociągi będą się
A jakie pociągi będą się zatrzymać na tej nowej stacji czy też w Terespolu bo nie wieżę że pośpieszne i dalekobieżne przypominam że parę lat temu próbowano wyłączyć z tych połączeń Laskowice które słynie z kolei od kilkuset lat i ma połączenia powiązane z każdym kierunkiem nie tylko w Polsce ale i w Europie więc daje to bardzo dużo do myślenia o co w tym temacie i komu chodzi
Kolej w Świeciu bardzo dobrze
Kolej w Świeciu bardzo dobrze!!!! Obecne władze miasta pozwoliły ją kiedyś zlikwidować!! Jedna z ich top głupoty! A nowy dworzec- gdzie będzie parking?!!! Jak kolej tutaj ma żyć to musi być pożądny parking przynajmniej na 100 pojazdów. Widać jak w Laskowicach go brakuje!!!!!
Tak mało ludzi dziennie za
Tak mało ludzi dziennie za taki hajs ku….lepiej zrobić coś dla dzieci to nie trzeba będzie wyjeżdżać np.do Bydgoszczy na trampoliny
Świecie nie ma szczęścia do
Świecie nie ma szczęścia do kolei, gdy w XIX w budowano pierwszą kolej, to też lokalni zablokowali główną linię przez Świecie, historia zatoczyła krag.
Dworzec mógłby powstać
Dworzec mógłby powstać pomiędzy ul Bydgoską A miasteczkiem obok basenu i lobował bym za przedłużeniem ul AK do ul Chełmińskiej bo niedługo się przekonamy jakie będą utrudnienia przy remoncie ul WP
Na „chłopski rozum” po
Na „chłopski rozum” po oddaniu S10 podróż samochodem ze Świecia do Bydgoszczy będzie trwała 30 – 45 min i konia z rzędem temu, kto dziś znajdzie operatora przewozów, któremu będzie się opłacało uruchomić pociąg na tej linii. Dziś mamy problem z dopasowaniem skomunikowania kolej – autobus, a komuś marzy się coś co nie ma pokrycia w rzeczywistości. Doprowadzić do modernizacji ścieżkę ze Świecia do Laskowic i daję słowo, że z Chełmna do Laskowic samochodem dojadę nie łamiąc przepisów góra 20 minut. Innym i to na dziś problemem jest przejazd kolejowy w Laskowicach. Państwo w państwie, przejazd zamknięty, a pociąg jedzie za 10 minut jak dobrze idzie. To prawdziwa zakała i to trzeba zmienić jak najszybciej.
Jak będzie S5 to do
Jak będzie S5 to do Bydgoszczy będzie się jechało maks 17 minut a nie 30 czy 45
Pryma prylis już by. Czy
Pryma prylis już by. Czy komuś sie pomyliły daty.
Orły, na zdjęciu pierwszym po
Orły, na zdjęciu pierwszym po lewej stronie to jest teren zalewowy!
Szkoda pieniędzy na taką
Szkoda pieniędzy na taką inwestycję. To już lepiej zrobić linię trolejbusową. Ekologicznie i przez ale miasto…
Ludzie wybiorą kolej,
Ludzie wybiorą kolej, przemawia za tym wygoda – komfort podróży, ceny, szybkość. Z tym, że lepszym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie dworca kolejowego pomiędzy ulicą Tucholską, a Parkiem Wodnym. Dużo mniej kombinowania, a efekt podobny. W Prusach ludzie bali się kolei, bo podobna miała straszyć krowy. Po stu latach nie możemy popełnić tego samego błędu i słuchać głosów spychających Świecie na peryferja.
Uj z koleją, 21 wiek jest. My
Uj z koleją, 21 wiek jest. My chcemy lotniska. A tak serio to pomysł ciekawy aczkolwiek naprawdę trzeba to przeliczyć żebyśmy nie musieli dokładać to interesu.