Żadne inne informacje nie przykuwają takiej uwagi, jak te dotyczące wypadków i kolizji. Zazwyczaj też towarzyszą im komentarze, z których można wyciągnąć wniosek, że mamy do czynienia z wyraźnym wzrostem niebezpiecznych zdarzeń drogowych.
W zależności od wieku piszącego, winni tego są młodzi, niedoświadczeni kierowcy lub osoby starsze, które - zdaniem komentujących - nie potrafią się odnaleźć w ruchu, jaki panuje obecnie na drogach.
REKLAMA
Postanowiliśmy sprawdzić czy to tylko fałszywe wyobrażenia, czy jest tak faktycznie. W pierwszym półroczu 2019 r. w powiecie świeckim odnotowano 24 wypadki i 631 kolizji, których pokłosiem było 26 rannych i 9 zabitych. Analogiczny okres roku poprzedniego wygląda podobnie: 24 wypadki, 589 kolizji, 9 zabitych i 21 rannych.
Dwa półrocza to stanowczo za mało danych, aby wyciągnąć poważniejsze wnioski. Dlatego przeanalizowaliśmy 10 lat od 2008 d 2018 r. Niewątpliwe najważniejszy parametr to ten dotyczący zabitych. W zasadzie utrzymuje się on od lat na podobnym poziomie i waha się w granicach od 8 w 2014 r. do 19 w 2011 r. W 2018 r. odnotowano 17 zabitych.
REKLAMA
- Podejmujemy szereg działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa - przekonuje podkom. Joanna Tarkowska, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Świeciu. - Począwszy od kaskadowych pomiarów prędkości i porannych kontroli stanu trzeźwości kierowców, a skończywszy na szerokiej profilaktyce. Mimo to, liczba osób, które tracą życie na skutek zdarzeń drogowych jest wciąż wysoka. Niewątpliwie ma to też pewien związek ze stale rosnącą liczbą pojazdów i kierowców.
O ile na tym polu nie udaje się odnieść znaczącego sukcesu, o tyle widać go gdzie indziej. Chodzi o liczby dotyczące wypadków i rannych. Widoczna jest wyraźna tendencja spadkowa.
Wystarczy powiedzieć, że w pierwszym roku obejmującym analizę, czyli 2008, w 111 wypadkach 140 osób zostało rannych. Cztery lata później zdarzyły się 54 wypadki, a rannych było 72. Kolejne lata utrwalały te pozytywną tendencję. W 2018 r. to 44 wypadki i 43 rannych. W porównaniu do 2008 r. spadek jest ogromny.
REKLAMA
Otworzy się w nowym oknieOtworzy się w nowym oknie
Skąd zatem to wrażenie, że drogi powiatu świeckiego są bardziej niebezpieczne niż kiedyś? Odpowiedź wydaje się stosunkowo prosta. To w znacznej mierze kwestia informacji. Przed sześcioma, siodmioma laty media papierowe nie odnotowywały tak skrupulatnie każdego wypadku i kolizji. Miały też mniejszy zasięg.
W dobie internetu, portali społecznościowych i lokalnych serwisów z wiadomościami przepływ informacji jest znacznie szybszy i dociera do większego grona mieszkańców. I chociaż w skali roku zdarzeń było kiedyś nawet trzykrotnie więcej, wiedziało o nich znacznie mniej osób.
a.bartniak@extraswiecie.pl
Jak oceniacie kulturę jazdy polskich kierowców, ale także zachowanie pieszych i rowerzystów na drogach?
REKLAMA
A może porównać liczbę aut i
A może porównać liczbę aut i kierowców,do porzednich lat.Liczba ta jest o wiele większa niż kiedyś,a wypadków wcale nie jest więcej.
Remonty dróg są też przczyną
Remonty dróg są też przczyną takich zdarzeń. Co prawda to wina kierowców że nie dostosowują jazdy do stanu drogi ale wnosek jest prosty: tam gdzie jest droga w remoncie o wypadek łatwiej!
Brawura Brawura za kółkiem
Brawura Brawura za kółkiem psychologia kierowców i wieczne siedzenie na telefonie dodatkowo wiek młodych kierowców i szarza tym co jeździ i ma moc.
Wystarczy przejść się ulicami
Wystarczy przejść się ulicami wylotowymi z miasta, aby się przekonać co wyczynia gówniarzeria kirująca swoimi złomkami. Znaki mówiące o dopuszczalnej prędkości, ciągłe linie, to nie dla nich. Warto wspomnieć też o motocyklistach, którzy robią sobie z ulic motokross. Ostatnio, jeden z ujeżdżających motocykl, geniusz nadział się na samochód w Przechowie. Mam nadzieje, że do konca roku nie naprawi swojej maszyny.
Jak widzę szczeniaków za
Jak widzę szczeniaków za kółkiem z wymalowana dzesika i brwiami od flamastra na bocznym siedzeniu i ta jazde agresywna swoim złomem to mi się maczeta w kieszeni otwiera….
wydaję mi się że jak były
wydaję mi się że jak były stawiane fotoradary było bezpieczniej i WOLNIEJ przede wszystkim
idiotów nie sieją, sami się
idiotów nie sieją, sami się rodzą!