To mogło skończyć się tragicznie. Dlaczego nie zadziałały rogatki?

Czytelnik poinformował nas o niebezpiecznej sytuacji, która miała miejsce na przejeździe kolejowym koło Świecia. O przejeździe pociągu informowała tylko sygnalizacja świetlna. Rogatki pozostały w górze.
Niedziałające rogatki na przejeździe w Nowych Dobrach pod Świeciem / Fot. nadesłane

Do tego groźnego incydentu doszło w minioną sobotę w Nowych Dobrach na drodze między Świeciem a Drzycimiem.

- Byłem w szoku, gdy zobaczyłem, że podczas przejazdu pociągu rogatki się nie zamknęły - mówi pan Adrian. - Na szczęście działały światła. Nie była to pierwsza taka sytuacja w tym miejscu - albo nie działa sygnalizacja, albo rogatki - twierdzi Czytelnik.

Lepiej nie myśleć, co by się stało, gdyby któryś kierowca zignorował sygnalizację świetlną, uznając, że dopiero zamknięte rogatki nakazują czekać.

Zdarzenie potwierdza PKP PLK.

- W sobotę 22 lutego w wyniku zaników napięcia, z przyczyn od nas niezależnych, doszło do awarii rogatek na przejeździe kolejowo – drogowym w miejscowości Nowe Dobra na linii kolejowej nr 131 - wyjaśnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Jeszcze tego samego dnia rogatki zostały ponownie uruchomione przez naszych pracowników. Podczas trwania awarii wprowadzono procedury bezpieczeństwa, w tym polecenie dla maszynistów dotyczące jazdy z prędkością do 20 km/h - dodaje.

Jak zaznacza Przemysław Zieliński, prawidłowo funkcjonowały wówczas sygnalizatory świetlne, które ostrzegały kierowców o zbliżającym się pociągu.

- Przypominamy, że czerwone, pulsujące światło na sygnalizatorze oznacza absolutny zakaz wjazdu na tory, ponieważ do przejazdu zbliża się pociąg - podkreśla rzecznik.

Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy sygnalizacja jest wyłączona.

- Zalecamy, aby zatrzymać się przed każdym przejazdem, niezależnie od oznakowania i urządzeń, w jakie jest wyposażony. Pamiętajmy, że przejeżdżający pociąg ma zawsze pierwszeństwo - mówi Przemysław Zieliński.

Urządzenia na przejeździe w Nowych Dobrach ponownie zostały sprawdzone w poniedziałek 24 lutego. Jak nas poinformowano, zarówno rogatki, jak i sygnalizatory, działają prawidłowo.

Jak tłumaczy przedstawiciel PKP, w sytuacji, gdy jesteśmy świadkami awarii urządzeń na przejeździe kolejowo-drogowym, warto skorzystać z żółtych naklejek. 

Są one umieszczone na wszystkich przejazdach po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki.

Na naklejce są trzy numery: indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112, z którego należy skorzystać w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia i numer techniczny, przeznaczony do zgłaszania ewentualnych usterek.

Zgłoszenia z wykorzystaniem żółtej naklejki pozwalają na precyzyjne określenie lokalizacji i sprawne wezwanie pomocy, a w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia, także na wstrzymanie ruchu pociągów.

a.bartniak@extraswiecie.pl

Udostępnij

Wybrane dla Ciebie

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors