Kiedy w 2016 r. zakończono budowę ul. Armii Krajowej na odcinku między ul. Cukrowników i Ciepłą, miasto zapowiadało, że kolejnym krokiem będzie przedłużenie jej do skrzyżowania ul. Wodnej i Wojska Polskiego. Ulica miała powstać na pasie ziemi, gdzie kiedyś znajdowały się tory kolejowe. Miało to dodatkowo usprawnić i udrożnić ruch na Wojska Polskiego, głównej arterii komunikacyjnej Świecia.
Gmina rezerwowała pieniądze na inwestycję w kolejnych budżetach, ale jej realizację przekładano z roku na rok, bo pojawiły się trudności.
Tędy będzie przebiegał nowy odcinek ul. Armii Krajowej, która kończy się teraz na ul. Ciepłej / Fot. Andrzej Bartniak
- Najpierw mieliśmy problem z porozumieniem się z PKP, żeby w ogóle sprzedała nam ten pas ziemi - mówi Ryszard Sadowski, kierownik Wydziału Inwestycyjnego Urzędu Miejskiego w Świeciu. - W końcu udało się zawrzeć wstepne porozumienie. PKP w Bydgoszczy chciała pozbyć się gruntu, którego i tak nie użytkowała, a za który musiała gminie płacić podatek od nieruchomości. Ustalono, że sprzeda nam ten teren za symboliczną złotówkę.
REKLAMA
Wszystko już było na dobrej drodze, kiedy centrala PKP w Warszawie powiedziałe zdecydowanie "nie". Planowano wtedy liczne inwestycje w ramach programu Kolej Plus. Wśród miast, do których miało być doprowadzone połączenie kolejowe, znalazło się też Świecie.
Jeden ze scenariuszy zakładał, że nowa trakcja kolejowa z Terespola Pomorskiego zostanie doprowadzona w pobliże skrzyżowania ul. Wodnej i Wojska Polskiego, a niedaleko hurtowni Hydraulik powstanie dworzec.
Kiedy okazało się, że budowa połączenia kolejowego z Terespola miałaby kosztować 300 mln zł, z czego Świecie miałoby wyłożyć 45 mln, miasto nie przystąpiło do programu Kolej Plus.
REKLAMA
- Potem okazało się, że powiat zamierza zmodernizować część ul. Wojska Polskiego i zbudować trzy ronda, w tym jedno na skrzyżowaniu z ul. Wodną. Nie było sensu przedłużać Armii Krajowej, dopóki powiat nie zacznie go budować. Teraz, kiedy część ronda już powstała, mogliśmy wreszcie ogłosić przetarg na wykonawcę - argumentuje Ryszard Sadowski.
Wprawdzie nadal nie ma zgody od PKP na sprzedaż pasa gruntu między ul. Ciepłą a Wodną, ale miasto zamierza skorzystać ze ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Ta swego rodzaju specustawa pozwala na zbudowanie drogi, nawet przy sprzeciwie właściciela terenu. Samorządy korzystaja z niej, aby sprzeciw jednego właściciela, choćby nawet niewielkiej działki, nie zabokował budowy całej drogi. Budowa jest więc realizowana, a negocjacje z właścicielem trwają nadal, nie opóźniając całej inwestycji.
REKLAMA
- Ze ZRID skorzystał powiat przy budowie ronda koło Enei, bo potrzebował na to odpowiednio dużo miejsca, w tym części terenu należącego do PKP. My zamierzamy zastosować to samo rozwiązanie. Złożyliśmy już odpowiedni wniosek do starostwa, a jednocześnie ogłosiliśmy przetarg - wyjaśnia Ryszard Sadowski.
Firmy mają czas na składanie ofert do 10 grudnia. Wtedy też dowiemy się, jaką kwotę miasto będzie musiało na to przeznaczyć.
Na 375-metrowym odcinku między ul. Ciepłą a rondem u zbiegu ulic Wodnej i Wojska Polskiego pojawi się asfaltowa nawierzchnia o szrokości 7 m. Powstaną też chodnik z polbruku i asfaltowa ścieżka rowerowa. Całość będzie oświetlało 10 lamp ledowych. Oprócz tego prace zakładają budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę sieci ciepłowniczej i energetycznej.
REKLAMA
- Wykonawca, który wygra przetarg, będzie musiał ustalić z firmą Colas, która prowadzi prace dla powiatu, odpowiedni moment "wpięcia" się do ronda, tak, aby nie niszczyć tego, co juz zostało na nim zrobione - zaznacza Ryszard Sadowski.
To, kiedy ruszą prace przy przedłużeniu ul. Armii Krajowej, będzie zależało od postępu robót przy budowie ronda koło Enei oraz od zimy. Jesli będzie łagodna, prace będą mogły być prowadzone nawet w styczniu, jeśli przymrozi i sypnie śniegiem, trzeba będzie czekać do wiosny. W specyfikacji przetargowej określono czas realizacji inwestycji na 8 miesięcy od podpisania umowy.
Budowane przez powiat rondo będzie miało aż sześć wlotów: z przedłużonego odcinka ul. Armii Krajowej, z Wodnej, dwa z Wojska Polskiego, z Różanej i Malinowej.
I bardzo dobrze.
I bardzo dobrze.
skoro ponad 10 mln zł było
skoro ponad 10 mln zł było potrzebne na sprzątnięcie prywatnych śmieci z vistuli to na budowe drogi też się powinny szybko znaleźć. koszta budowy pewnie podobne lub mniejsze od tych śmieci
Już od dawna powinno się
Już od dawna powinno się myśleć o budowie alternatywnej drogi przez Wdę w Przechowie
Od tego ronda powinna być
Od tego ronda powinna być droga alternatywna do ul. WP i połączyć się przez rzekę z ulicą Chełmińską
Tylko tory mi tam zrobić bo
Tylko tory mi tam zrobić bo doniosę na was do was ze nie ma torów
Całe tory od drogi
Całe tory od drogi prowadzacej na bramę nr 3 w MONDI po przez Bydgoska aż do wodnej powinny być wymienione na asfalt aż do Wodnej , wtedy byłby rozładowany ruch na Wojska polskiego a tak jeżeli przedłuża ul Armi krajowej to korki na rondzie przed mostem i koło Orlenu były są i będą
Szkoda że świecie nie
Szkoda że świecie nie zgodziło się na kolej plus na pociągi żeby gdzie kolwiek dojechać
Czy to nowe rondo to znowu
Czy to nowe rondo to znowu będzie takie bardziej jajo?
Byle było poziome,a nie jak
Byle było poziome,a nie jak to nowe rzed torami krzywe jakieś.
Ronda tylko częściowo
Ronda tylko częściowo rozwiążą tłok na WP , między nimi są krótkie odcinki . Tylko alternatywna ulica do WP przez Wdę do Chełmińskiej rozwiąże problem.
Oby nie wyszedł taki sam knot
Oby nie wyszedł taki sam knot komunikacyjny jak w Przechowie nieopodal wiaduktu.Mam na myśli skierowanie całego ruchu na jedno rondo.Mialo być lepiej,a jest jak jest.
Wprowadzić ruch tylko dla aut
Wprowadzić ruch tylko dla aut elektrycznych i nie będzie korków, ewentualnie dla hybryd.
Jakoś nikt nie pomyślał aby
Jakoś nikt nie pomyślał aby połączyć ulicę Mestwina z W.P. Krótki odcinek kilka metrów a łatwiej można by było zapchane centrum
Bardzo dobry pomysł z tym
Bardzo dobry pomysł z tym ZRiD-em. Trzeba pomyśleć o połączeniu ul. Armii Krajowej i Wojska Polskiego za Kauflandem i Dworcem PKS.
Już mówi się i mówi o tym to
Już mówi się i mówi o tym to nie ma się czym chwalić bo to powinno być już dawno zrobione. Wydłużenie drogi do Chełmińskiej odciąży całe i tak już zasmogowane Przechowo. To samo połączenie z 800lecia przez górne Marianki do Tucholskiej już dawno powinno być skoro pobudowano tak duże osiedla. Czekamy na wszystkie alternatywne drogi do WP. Bez świateł.
Tych komunistów z PKP powinno
Tych komunistów z PKP powinno się wypieprzyć na zbity pysk. Co czytam artykuły o jakichś inwestycjach, gdzie w grę wchodzi teren należący do nich, to zawsze są na „nie”, robią wielkie problemy i komplikują wszystko. Śmieszni ludzie tam muszą pracować
Róg Sądowej i Świetopełka też
Róg Sądowej i Świetopełka też można połączyć z ul. Solidarnosci i to też odciąży centrum. Trzeba tylko rozebrać te szpetne garaże-rudery od strony psychiatryka