Connect with us

Czego szukasz?

Reklama
Reklama

Historia

Tak kiedyś przeprawiano się przez Wisłę między Świeciem a Chełmnem

Most na Wiśle, który łączy Świecie i Chełmno, nie ma zbyt długiej historii, ale przeprawa w tym miejscu, chociaż niekoniecznie mostowa, sięga odległej przeszłości.

Udostępnij
Przed II wojną światową przeprawa promowa przez Wisłę między Świeciem a Chełmnem trwała około 12-13 minut

Niedawno na stronie facebookowej Extra Świecie opublikowaliśmy zdjęcie przedstawiające budowę mostu na Wiśle między Świeciem a Chełmnem. Czytelnicy dopytywali, jak wyglądała przeprawa przez rzekę, zanim powstał most. Ciekawy artykuł na ten temat napisał Józef Szydłowski z Klubu Miłośników Historii KaMuH w Świeciu, którego obszerne fragmentu publikujemy poniżej.

Reklama
Reklama

Hipotezy historyczne mówią o szlaku bursztynowym, który miał przebiegać właśnie w rejonie Chełmna. Odkrycia archeologiczne dokonane w Kałdusie potwierdziły ślady osadnictwa z czasów pierwszych Piastów i przybywanie na te tereny Wikingów.

Przeprawa przez Wisłę na stałe zaczęła funkcjonować w roku 1233, kiedy Krzyżacy nadali przywilej lokacyjny dla Chełmna. Początkowo przewożono ludzi, towary i zwierzęta za pomocą łodzi wiosłowych, które z czasem zastąpiły promy.

Taki prom na Wiśle między Świeciem a Chełmnem pływał aż do końca II wojny światowej.

Reklama
Reklama

Prom był przeciągany przez rzekę za pomocą liny zamocowanej do ustawionych na wodzie pontonów, od których odchodziły dwie krótkie liny sterownicze.

Odpowiednie skrócenie lin sterowniczych przymocowanych do narożników promu powodowało ustawienie go pod kątem do prądu Wisły, dzięki któremu płynął w kierunku lewego lub prawego brzegu.

Reklama
Reklama

W latach 20. XX w. prom miał wymiary 25 na 6 metrów, a czas przeprawy wynosił około 12-13 minut. Koszt przeprawy wynosił wtedy 50 groszy od osoby, 12 zł od wozu i 15 zł od samochodu (dla porównania, wykwalifikowany robotnik zarabiał wtedy około 100 zł miesięcznie).

Przeprawa promowa przed II wojną światową

Funkcjonowało też połączenie rzeczne Wdą i Wisłą ze Świecia do Ostrowa Świeckiego, obecnie znajdującego się w powiecie chełmińskim. Miało ono równie stary rodowód, jak przeprawa chełmińska, ale stały charakter przybrało dopiero na początku XX wieku.

Na trasie tej kursowała duża łódź motorowa z zadaszoną kabiną nosząca nazwę "Schwetz" (niemiecka nazwa Świecia). W okresie II Rzeczpospolitej stateczek, przemianowany na "Świecie", woził wycieczki niedzielne na Ostrów Świecki, o czym wspominają przewodniki turystyczne z tamtego okresu.

Reklama
Reklama

Zimą, z powodu zamarzania rzeki, przeprawa promowa była zawieszana. Dlatego też władze zarówno Chełmna, jak i Świecia starały się o most, który by ją zastąpił, choćby taki, jaki istniał krótko podczas I wojny światowej. W 1914 r. pruskie władze wojskowe nakazały saperom wykonanie przeprawy pontonowej, która spięła brzegi Wisły.

Mimo wojskowego przeznaczenia, służył on również ludności cywilnej, a korzyści z tego były tak duże, że kiedy został on pod koniec roku 1915 rozebrany i przeniesiony w inne miejsce, władze słały pisma do dowództwa armii niemieckiej o jego przywrócenie.

Most pontonowy zbudowany przez pruskie wojsko istniał w latach 1914-1915

Już pod koniec XIX wieku Świecie postulowało budowę mostu na Wiśle, przez który przebiegałaby linia kolejowa łącząca miasto ze stacją w Terespolu. Zamierzano przedłużyć połączenie kolejowe przez Wisłę do Chełmna i Kornatowa. Ówczesne władze pruskie odrzuciły jednak pomysł, tłumacząc to dużymi kosztami i trudnościami terenowymi.

Reklama
Reklama

Pod koniec lat 30. XX wieku lokalne gazety znowu mocno podnosiły potrzebę wybudowania mostu drogowego i kolejowego. Artykuł taki ukazał się między innymi w "Głosie Świeckim" w czerwcu 1939 roku.

W 1945 r., jeszcze w trakcie trwania II wojny światowej, rosyjscy saperzy postawili drewniany most, który miał służyć tymczasowo, głównie do przewozu żołnierzy, sprzętu wojskowego i zaopatrzenia.

Budowa mostu na Wiśle, początek lat 60. XX wieku

Wybudowana przez Rosjan przeprawa przetrwała aż do roku 1963, kiedy wybudowano obecnie istniejący most. Jego projektantami byli Stefan Filipiuk i Marian Smolarczyk, a wykonawcą było Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Most ma 1063 m długości i 13,5 m szerokości.

Reklama
Reklama

Był modernizowany w 2007 roku, a sześć lat później, staraniem pasjonatów i władz Chełmna, został nazwany imieniem generała Stanisława Skalskiego, polskiego asa myśliwskiego z okresu II wojny światowej.

W tekście wykorzystano obszerne fragmenty artykułu Józefa Szydłowskiego.

redakcja@extraswiecie.pl

Udostępnij

Komentarze (0)

Reklama
Reklama

TO MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Extra Nowe

Policja przekazała informację o śmierci kierowcy skody, 33-letniego mieszkańca Nowego.

Wiadomości

Zakończyła się adaptacja budynku w Laskowicach na posterunek policji. Niebawem otwarcie.

Wiadomości

Powiatowy Zarządu Dróg w Świeciu ogłosił przetarg na sprzedaż samochodu marki Opel Astra III.

Wiadomości

Wraz z zakończeniem remontu drogi krajowej nr 91 wróciło pytanie co z prawoskrętem w ulicę Chełmińską? Na razie przejazdu w kierunku Świecia bronią podwójne...

Wiadomości

Jedna osoba trafiła do szpitala w wyniku zderzenia we wtorek po południu dwóch samochodów na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Ciepłej w Świeciu.

Co jest grane?

Oryginalny burger, belgijskie frytki, a może danie z dalekiej Tajlandii? W najbliższy weekend na Dużym Rynku w Świeciu będzie można zjeść potrawy z różnych...

Reklama
Reklama

Wiadomości

Policjanci zatrzymali kierowcę, który chciał uniknąć odpowiedzialności i uciekł z miejsca kolizji drogowej w Bukowcu, którą sam spowodował.

Biznes

Magazyn gospodarczy "Forbes" po raz czwarty opublikował wyniki rankingu, który wyłonił najlepszych pracodawców w Polsce. Wśród nich znalazła się firma ze Świecia.

Wiadomości

Jeszcze trochę przyjdzie nam poczekać na realizację budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Sądowej, Mickiewicza i Wodnej w Świeciu. Zarządca drogi ma inne priorytety inwestycyjne.

Wiadomości

Dziś o godz. 9.00 egzaminem pisemnym z języka polskiego rozpoczął się egzamin ósmoklasisty. Trwa on trzy dni. Każdego dnia będzie sprawdza wiedza z innego...

Wiadomości

Na uznanie zasługuje postawa mieszkańców Szewna koło Świekatowa, którzy zakasali rękawy i samodzielnie przygotowali plażę do nowego sezonu. - To były dwa dni intensywnej...

Wiadomości

Niestety, remont drogi powiatowej przez Terespol musiał się rozpocząć mimo wciąż zamkniętego wiaduktu na drodze wojewódzkiej nr 240. Jakie są tego efekty, nietrudno się...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Popularne

Wiadomości

Zakończyła się adaptacja budynku w Laskowicach na posterunek policji. Niebawem otwarcie.

Wiadomości

Powiatowy Zarządu Dróg w Świeciu ogłosił przetarg na sprzedaż samochodu marki Opel Astra III.

Wiadomości

Wraz z zakończeniem remontu drogi krajowej nr 91 wróciło pytanie co z prawoskrętem w ulicę Chełmińską? Na razie przejazdu w kierunku Świecia bronią podwójne...

Biznes

Magazyn gospodarczy "Forbes" po raz czwarty opublikował wyniki rankingu, który wyłonił najlepszych pracodawców w Polsce. Wśród nich znalazła się firma ze Świecia.

Wiadomości

Jeszcze trochę przyjdzie nam poczekać na realizację budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Sądowej, Mickiewicza i Wodnej w Świeciu. Zarządca drogi ma inne priorytety inwestycyjne.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wideo