

Nowa benzyna E10 zawiera do 10 procent bioetanolu, uzyskiwanego z biomasy. Ma to zmniejszyć emisję szkodliwych spalin samochodowych. Benzyna Pb95 zawiera tylko do 5 procent biokomponentów.
Dobra wiadomość jest taka, że zdaniem ekspertów rynku paliw, „10” nie będzie różniła się ceną od bezołowiowej „95”. Jak będzie naprawdę, przekonamy się na początku 2024 r.
Gorsza informacja dotyczy posiadaczy samochodów, które mają powyżej 13 lat.
Bioetanol może spowodować większe zużycie elementów silnika w starszych pojazdach, a w efekcie doprowadzić do poważnej awarii.
Jak mówi Leszek Wiwała, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, od listopada 2010 r. prawie wszystkie samochody wyprodukowane w Unii Europejskiej są dostosowane do paliwa E10.
Mogą być jednak wyjątki, niekoniecznie też dostosowane do niej są auta wyprodukowane przed 2010 r. poza Unią Europejską.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło wyszukiwarkę. Po wpisaniu rocznika i marki samochodu dowiemy się, czy może on jeździć na benzynie E10.
Sprawdź, czy będziesz mógł tankować benzynę E10
Jeśli będą przeciwwskazania, kierowcy będą mogli tankować benzynę Pb98, która nadal będzie oferowana w standardzie E5 z 5-procentową domieszką bio. Tyle, że będzie ona droższa o kilkadziesiąt groszy za litr.
Polska będzie 18 krajem w Europie, który wprowadza benzynę E10.