REKLAMA
Od poniedziałku 12 października kierowcy muszą się liczyć ze zmianami w ruchu związanymi z przebudową początkowego odcinka drogi krajowej nr 5 w rejonie węzła autostradowego w Nowych Marzach.
Kierowcy jadący od strony Gdańska będą poruszać się torem ruchu skierowanym do prawej krawędzi jezdni drogi krajowej nr 5, a następnie po nowo wybudowanej prawej jezdni przyszłej drogi ekspresowej. Zostaną przywrócone dotychczasowe pasy włączenia z autostrady w kierunku na Gdańsk/Grudziądz oraz w kierunku na Bydgoszcz – tutaj pas włączenia został wyznaczony w śladzie nowej jezdni S5 – informuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
REKLAMA
Ponadto droga serwisowa oraz prawa jezdnia przyszłej trasy ekspresowej S5 zostaną połączone bypassem, po którym odbywa się ruch relacji Bydgoszcz-Gdańsk i Gdańsk-Bydgoszcz.
Na bypassie od strony Bydgoszczy został wydzielony pas dla kierowców skręcających w prawo na autostradę w kierunku na Gdańsk/ Łódź – informuje dalej GDDKiA. - Z kolei dojazd do drogi wewnętrznej w kierunku Nowych Marz, obwód utrzymania autostrady oraz dojazd do przystanków komunikacji publicznej zostanie zapewniony poprzez skrzyżowanie nowo wybudowanej jezdni przyszłej S5 z drogą serwisową.
Na całym odcinku będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania.
REKLAMA
GDDKiA nie zamierza kończyć na odcinkach Nowe Marzy-Dworzysko i Dworzysko-Aleksandrowo, które w większości przebiegają przez powiat świecki.
W trakcie analiz jest przedłużenie trasy S5 aż do Ostródy. Docelowo miałoby to zapewnić wygodne połączenie Warmii i Mazur z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem.
Jedna z czterech koncepcji zakłada budowę 100-kilometrowej drogi ekspresowej między węzłem autostradowym w Nowych Marzach a Ostródą (województwo warmińsko-mazurskie). Trasa omijałaby od północy Grudziądz. Szacowany koszt to 7,2 mld zł (patrz mapka poniżej, kolor brązowy). Alternatywą dla tego rozwiązania byłaby trasa między Ostródą, a istniejącym węzłem w Warlubiu na autostradzie A1 (długość 99 km, koszt 6,8 mld zł).
REKLAMA
Drugi wariant to połączenie 90-kilometrową drogą ekspresową Ostródę z nowoprojektowany węzłem w Sarnowie na autostradzie A1 na południe od Grudziądza za 5,1 mld zł (kolor filetowy).
Trzecia i czwarta opcja zakłada budowę trasy między Ostródą a istniejącym węzłem na A1 w Grudziądzu. W zależności od tego, którędy miałaby prowadzić przez Mazury i Warmię, droga miałaby 87 i 90 km km długości i kosztowałaby ok. 5,2-6 mld zł (kolory zielony i jasnoniebieski).
Plany dotyczące różnych wariantów przedłużenia trasy S5 w kierunku Ostródy / GDDKiA
Przeprowadzona analiza wykazała, że wszystkie rozwiązania są opłacalne ekonomicznie. Główne korzyści społeczeństwa osiągane są poprzez skrócenie czasu przejazdu i poprawę dostępności terenów (w tym inwestycyjnych), zwiększenie bezpieczeństwa, ograniczenie liczby ofiar oraz skutków wypadków – argumentuje GDDKiA.
Nie nastąpi to tak szybko. Bez względu na to, który z czterech wariantów zostanie wybrany, na jego realizację trzeba będzie poczekać co najmniej dziesięć lat.
Jak szybko mijają chwile
Jak szybko mijają chwile-marzyciele!
Uważam, że trasa zaznaczona
Uważam, że trasa zaznaczona na zielono byłaby optymalna. Czekamy na działania. Ale. Najpierw dokończcie porządnie to co zostało rozpoczęte.